The State Administration Database

Jacobsen, Maria Løland (2023):

Kulturkontaktene i skolen - drivkraft, motkraft eller tilfeldig. En studie med møtet Den kulturelle skolesekken ipå skolene i Kristiansand

University of Agder

Please note: This page may contain data in Norwegian that is not translated to English.

Type of publication:

Hovud-/magister-/masteroppgåve

Link to review:

https://uia.brage.unit.no/uia-xmlui/handle/11250/3087799

Number of pages:

95

Language of publication:

Norsk

Country of publication:

Norge

NSD-reference:

5040

This page was last updated:

11/7 2024

State units related to this publication:

Summary:

Min studie i Kulturledelse skal gi et bidrag til forskningen rundt kulturformidling i skolen. Jeg nærmer meg Læreplanverkets overordnet del, der man finne mange ord som kan knyttes til kultur- ord og begrep. Det ble naturlig for meg å se på hvordan Utdanningsdirektoratets føringer rundt kulturformidling skjer på skolene i hjemkommunen Kristiansand. Kultur kan tolkes og forklares gjennom mange fagfelt, personlige meninger, og Læreplanverket nevnte minst 56 ord om kultur som er viktig for skoleelevene. Den Kulturelle Skolesekken er det lovfestede skolesamarbeidet og bidrar til oppfyllelse av overordnet del i Læreplanverket. Kulturkontakter som skal binde Den Kulturelle Skolesekken og egen skole sammen og iverksette Læreplanverket ut til elevene. Disse kontaktpersonene har jeg valgt som mine respondenter og representerer 42 av 59 skoler i Kristiandsand (grunn- og videregående opplæringsnivå).
Teoretisk har jeg sett meg ut klassisk iverksettingsteori, med startskudd fra The Oakland project (Wildavsky & Pressman, 1973). ”Ovenfra-og-ned, nedenfra-og-opp” er iverksettings- teoretiske perspektiver (Offerdal, 2014) som er sentrale i denne oppgaven. Principal-agent teori er også styresett som er i flittig bruk i offentlig sektor. Kulturpolitikkens rolle belyses gjennom offentlige papirer og skriv, får å beskrive hvordan iverksettingen av kulturformidlingen gjennomføres i skolene; fra Løvebakken til elevene.
Kulturkontaktenes nærhet til kulturformidlingen i skolen, deres rolle i iverksettingsprosessen og kraften i deres meninger ønsker jeg å belyse. Slik også leder for Den Kulturelle Skolesekken i Agder formidler, har de en tydelig effekt på hvordan elevene kan få oppleve det kulturelle programmet som ligger klart for dem. Analysene beskriver møtet mellom kulturbærerne i skolen, andre kulturformidlere på andre offentlige styringsnivå og kulturnæringen.