Hvordan påvirkes kunnskapsdeling når sosiale medier møter byråkratiet? Erfaringsforum som sosialt medium for kunnskapsdeling i NAV

Please note: This page may contain data in Norwegian that is not translated to English.

Author
Haugan, May Beate Saur; Holm, Astri Bonesmo

Year
2012

Type of publication:
Hovud-/magister-/masteroppgåve

Link to publication:
https://nordopen.nord.no/nord-xmlui/bitstream/handle/11250/147217/May%20Beate%20Haugan%2c%20Astri%20Bonesmo%20Holm.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Link to review:
https://nordopen.nord.no/nord-xmlui/handle/11250/147217

Number of pages:
143

Language of publication:
Norsk

Country of publication:
Norge

NSD-reference:
5105

This page was last updated:
2024-07-12 10:32:48.907991


State units related to this publication

Summary
Formålet med avhandlingen er å framskaffe kunnskap om hvilken betydning Erfaringsforum kan ha for NAV i et kunnskapsperspektiv. Problemstillingen er hvordan kunnskapsdeling påvirkes når sosiale medier møter byråkratiet og belyses gjennom tre forskningsspørsmål: 1) Hvordan kan vi forstå opplevelsen av Erfaringsforum som arena for kunnskapsdeling i en avdeling i NAV? 2) Hvordan kan NAV håndtere utfordringer som oppstår når sosiale medier og byråkratiet må fungere i sameksistens i organisasjonen? 3) Hva gjør Erfaringsforum spesiell som arena for kunnskapsdeling? Avhandlingen tar til orde for at Erfaringsforum på flere måter framstår som spesiell som arena for kunnskapsdeling. Forumet er et eksempel på hvordan et sosialt medium i en byråkratisk organisasjon kan lykkes gjennom å forfølge både en personifiserings- så vel som en kodifiseringsstrategi når det gjelder kunnskapsdeling.