Madland, Mari (2022):
Miljøterapeuter på barnevernsinstitusjon sin opplevelse av samhandling med etniske minoritetsforeldre: En kvalitativ studie.
University of Stavanger
Please note: This page may contain data in Norwegian that is not translated to English.
Type of publication:
Hovud-/magister-/masteroppgåve
Link to publication:
Link to review:
https://uis.brage.unit.no/uis-xmlui/handle/11250/2835662
Number of pages:
69
Language of publication:
Norsk
Country of publication:
Norge
NSD-reference:
5139
This page was last updated:
17/7 2024
State units related to this publication:
Summary:
Denne studien gir kunnskap om miljøterapeuter som arbeider på barnevernsinstitusjon sine opplevelser i samhandling med etniske minoritetsforeldre. Oppgaven er gjort med utgangspunkt i en kvalitativ metode der det ble brukt semi-strukturerte forskningsintervju av fire miljøterapeuter. Videre er det gjort en tematisk analyse av intervjuene.
Miljøterapeutenes fortellinger viser at det oppleves utfordringer når det kommer til språk, kultur og profesjonalitet. Særlig språkforskjeller var utfordrende i kommunikasjon med minoritetsforeldrene. Det ble uttrykt at kulturelle forskjeller kunne være til hinder for samhandling i form av ulike måter å forstå blant annet oppdragelse og psykisk helse.
Videre indikerte funnene på at miljøterapeutene opplever et stort ansvar som den profesjonelle i samhandling med minoritetsforeldre. Ansvaret viste seg særlig når det oppstod misforståelser eller dersom det hadde oppstått en krevende situasjon. Videre opplevde miljøterapeutene å ikke alltid nå opp til disse forventingene.
Funnene viser også at miljøterapeutene opplever at det å ha et felles mål for ungdommen fører til god samhandling med etniske minoritetsforeldre. Videre gis det uttrykk for at miljøterapeutene og foreldrene ofte ikke er enige i hvordan dette målet skal nås.
Funnene diskuteres i lys av utvalgt teori og tidligere forskning.