Madland, Mari (2022):
Miljøterapeuter på barnevernsinstitusjon sin opplevelse av samhandling med etniske minoritetsforeldre: En kvalitativ studie.
University of Stavanger
Publikasjonstype:
Hovud-/magister-/masteroppgåve
Fulltekst:
Omtale:
https://uis.brage.unit.no/uis-xmlui/handle/11250/2835662
Antall sider:
69
Publiseringsspråk:
Norsk
Land publikasjonen kommer fra:
Norge
NSD-referanse:
5139
Disse opplysningene er sist endret:
17/7 2024
Spesifikke virksomheter publikasjonen omhandler:
Sammendrag:
Denne studien gir kunnskap om miljøterapeuter som arbeider på barnevernsinstitusjon sine opplevelser i samhandling med etniske minoritetsforeldre. Oppgaven er gjort med utgangspunkt i en kvalitativ metode der det ble brukt semi-strukturerte forskningsintervju av fire miljøterapeuter. Videre er det gjort en tematisk analyse av intervjuene.
Miljøterapeutenes fortellinger viser at det oppleves utfordringer når det kommer til språk, kultur og profesjonalitet. Særlig språkforskjeller var utfordrende i kommunikasjon med minoritetsforeldrene. Det ble uttrykt at kulturelle forskjeller kunne være til hinder for samhandling i form av ulike måter å forstå blant annet oppdragelse og psykisk helse.
Videre indikerte funnene på at miljøterapeutene opplever et stort ansvar som den profesjonelle i samhandling med minoritetsforeldre. Ansvaret viste seg særlig når det oppstod misforståelser eller dersom det hadde oppstått en krevende situasjon. Videre opplevde miljøterapeutene å ikke alltid nå opp til disse forventingene.
Funnene viser også at miljøterapeutene opplever at det å ha et felles mål for ungdommen fører til god samhandling med etniske minoritetsforeldre. Videre gis det uttrykk for at miljøterapeutene og foreldrene ofte ikke er enige i hvordan dette målet skal nås.
Funnene diskuteres i lys av utvalgt teori og tidligere forskning.