Jacobsen, Torgrim (2017):
Bruk av sosiale medier i kommunal krisekommunikasjon
University of Stavanger
Please note: This page may contain data in Norwegian that is not translated to English.
Type of publication:
Hovud-/magister-/masteroppgåve
Link to publication:
Link to review:
https://uis.brage.unit.no/uis-xmlui/handle/11250/2458773
Number of pages:
82
Language of publication:
Norsk
Country of publication:
Norge
NSD-reference:
5159
This page was last updated:
17/7 2024
State units related to this publication:
Summary:
Denne studien er en del av masterprogrammet i samfunnssikkerhet ved Universitetet i Stavanger. Sosiale medier er et relativt nytt verktøy for kommunene i deres krisehåndtering. På bakgrunn av dette var det interessant å finne mer ut av hvilke erfaringer kommunene selv har gjort seg på dette feltet. Hensikten med studien var å gå i dybden for å vite mer om erfaringer knyttet til kommuners bruk av sosiale medier i krisekommunikasjon.
Problemstillingen var følgende:
”Hvorfor har noen kommuner bedre erfaringer med bruk av sosiale medier i krisekommunikasjon enn andre kommuner?”
I studien er det brukt kvalitativ metode med intervjuer og dokumentanalyse. Det er utført fem dybdeintervjuer med informanter fra to ulike kommuner tilhørende samme region. Det ble i tillegg gjennomført tre dybdeintervju med eksterne aktører fra de to kommunene. Som del av studien ble det også utført en dokumentanalyse av dokumenter fra kommunene.
På bakgrunn av funn i empiri og drøfting vil jeg hevde at viktige faktorer for at noen kommuner har bedre erfaring med bruk av sosiale medier i krisekommunikasjon enn andre kommuner kan handle om tilgjengelige ressurser, hvilke forberedelser som er gjort, hvordan sosiale medier benyttes i det daglige og om denne formen for kommunikasjon er godt forankret i organisasjonen.