FORVALTNINGSDATABASEN

Jacobsen, Torgrim (2017):

Bruk av sosiale medier i kommunal krisekommunikasjon

University of Stavanger

Publikasjonstype:

Hovud-/magister-/masteroppgåve

Fulltekst:

https://uis.brage.unit.no/uis-xmlui/bitstream/handle/11250/2458773/Jacobsen_Torgrim.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Omtale:

https://uis.brage.unit.no/uis-xmlui/handle/11250/2458773

Antall sider:

82

Publiseringsspråk:

Norsk

Land publikasjonen kommer fra:

Norge

NSD-referanse:

5159

Disse opplysningene er sist endret:

17/7 2024

Spesifikke virksomheter publikasjonen omhandler:

Sammendrag:

Denne studien er en del av masterprogrammet i samfunnssikkerhet ved Universitetet i Stavanger. Sosiale medier er et relativt nytt verktøy for kommunene i deres krisehåndtering. På bakgrunn av dette var det interessant å finne mer ut av hvilke erfaringer kommunene selv har gjort seg på dette feltet. Hensikten med studien var å gå i dybden for å vite mer om erfaringer knyttet til kommuners bruk av sosiale medier i krisekommunikasjon.
Problemstillingen var følgende:
”Hvorfor har noen kommuner bedre erfaringer med bruk av sosiale medier i krisekommunikasjon enn andre kommuner?”
I studien er det brukt kvalitativ metode med intervjuer og dokumentanalyse. Det er utført fem dybdeintervjuer med informanter fra to ulike kommuner tilhørende samme region. Det ble i tillegg gjennomført tre dybdeintervju med eksterne aktører fra de to kommunene. Som del av studien ble det også utført en dokumentanalyse av dokumenter fra kommunene.
På bakgrunn av funn i empiri og drøfting vil jeg hevde at viktige faktorer for at noen kommuner har bedre erfaring med bruk av sosiale medier i krisekommunikasjon enn andre kommuner kan handle om tilgjengelige ressurser, hvilke forberedelser som er gjort, hvordan sosiale medier benyttes i det daglige og om denne formen for kommunikasjon er godt forankret i organisasjonen.