Henrichsen, Lise (2017):
Evaluering av gevinstrealisering og synergieffekter i Direktoratet for økonomistyring ved sentralisert organisering av økonomitjenestetilbudet
University of Stavanger
Please note: This page may contain data in Norwegian that is not translated to English.
Type of publication:
Hovud-/magister-/masteroppgåve
Link to publication:
Link to review:
https://uis.brage.unit.no/uis-xmlui/handle/11250/2456846
Number of pages:
57
Language of publication:
Norsk
Country of publication:
Norge
NSD-reference:
5162
This page was last updated:
18/7 2024
State units related to this publication:
Summary:
Digitalisering og automatisering av DFØs økonomitjenestetilbud medfører at lønns- og regnskapstjenestene kan leveres uavhengig kundenes geografiske tilknytning. Med dette som utgangspunkt vil jeg i masteroppgaven gjøre en evaluering av hvilke økonomiske gevinster og synergier sentralisering av økonomitjenestene i DFØ har gitt.
DFØ har siden etableringen i 01.01.2004 støttet opp under visjonen om effektiv ressursbruk i staten med hovedmålene hensiktsmessige fellesløsninger i staten og god styring av statlige virksomheter. Fra et samfunnsmessig perspektiv er visjonen om effektiv ressursbruk i staten stadig like aktuell. Staten stiller strenge krav til forvaltning av fellesgoder og prioritering av knappe offentlige budsjettmidler for at samfunnets velferd skal bli størst mulig.
I styringsdialogen mellom Finansdepartementet og DFØ og ved statlig budsjettildeling signaliseres det forventninger om effektivisering av oppgaveløsning kombinert med strammere økonomiske rammebetingelser. For å imøtekomme trangere økonomiske vilkår, fremtidens krav til tekniske løsninger og leve opp til endrede kundebehov søker DFØ kontinuerlig etter måter å frigjøre ressurser på.
Hovedarbeidsdokumentet bak omorganiseringen er «Utredning av kontorstruktur i DFØ 2013». I utredningen er det gjennomført en vurdering av kostnader og gevinster ved å videreføre dagens organisering av DFØs økonomitjenestetilbudet og sammenlignet status quo med alternative måter å innrette kontorstrukturen på. Fire mulige modeller ble beskrevet og vurdert i utredningen. Den valgte løsningen, modell 2, innebar en omfattende omstillingsprosess med store endringer knyttet til berørt personale og behov for nyrekruttering, tjenestedrift og kundeforhold, samt kultur- og kompetansebygging i ny organisasjonsmodell.