FORVALTNINGSDATABASEN

Henrichsen, Lise (2017):

Evaluering av gevinstrealisering og synergieffekter i Direktoratet for økonomistyring ved sentralisert organisering av økonomitjenestetilbudet

University of Stavanger

Publikasjonstype:

Hovud-/magister-/masteroppgåve

Fulltekst:

https://uis.brage.unit.no/uis-xmlui/bitstream/handle/11250/2456846/Henrichsen_Lise.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Omtale:

https://uis.brage.unit.no/uis-xmlui/handle/11250/2456846

Antall sider:

57

Publiseringsspråk:

Norsk

Land publikasjonen kommer fra:

Norge

NSD-referanse:

5162

Disse opplysningene er sist endret:

18/7 2024

Spesifikke virksomheter publikasjonen omhandler:

Sammendrag:

Digitalisering og automatisering av DFØs økonomitjenestetilbud medfører at lønns- og regnskapstjenestene kan leveres uavhengig kundenes geografiske tilknytning. Med dette som utgangspunkt vil jeg i masteroppgaven gjøre en evaluering av hvilke økonomiske gevinster og synergier sentralisering av økonomitjenestene i DFØ har gitt.
DFØ har siden etableringen i 01.01.2004 støttet opp under visjonen om effektiv ressursbruk i staten med hovedmålene hensiktsmessige fellesløsninger i staten og god styring av statlige virksomheter. Fra et samfunnsmessig perspektiv er visjonen om effektiv ressursbruk i staten stadig like aktuell. Staten stiller strenge krav til forvaltning av fellesgoder og prioritering av knappe offentlige budsjettmidler for at samfunnets velferd skal bli størst mulig.
I styringsdialogen mellom Finansdepartementet og DFØ og ved statlig budsjettildeling signaliseres det forventninger om effektivisering av oppgaveløsning kombinert med strammere økonomiske rammebetingelser. For å imøtekomme trangere økonomiske vilkår, fremtidens krav til tekniske løsninger og leve opp til endrede kundebehov søker DFØ kontinuerlig etter måter å frigjøre ressurser på.
Hovedarbeidsdokumentet bak omorganiseringen er «Utredning av kontorstruktur i DFØ 2013». I utredningen er det gjennomført en vurdering av kostnader og gevinster ved å videreføre dagens organisering av DFØs økonomitjenestetilbudet og sammenlignet status quo med alternative måter å innrette kontorstrukturen på. Fire mulige modeller ble beskrevet og vurdert i utredningen. Den valgte løsningen, modell 2, innebar en omfattende omstillingsprosess med store endringer knyttet til berørt personale og behov for nyrekruttering, tjenestedrift og kundeforhold, samt kultur- og kompetansebygging i ny organisasjonsmodell.