The State Administration Database

Mikalsen, Ronny; Holmen, Mekias (2016):

Hvordan forsvaret utvikler sine offiserer

Nord universitet

Please note: This page may contain data in Norwegian that is not translated to English.

Type of publication:

Hovud-/magister-/masteroppgåve

Link to publication:

https://nordopen.nord.no/nord-xmlui/bitstream/handle/11250/2437036/Holmen%20og%20Mikalsen.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Link to review:

https://nordopen.nord.no/nord-xmlui/handle/11250/2437036

Number of pages:

94

Language of publication:

Norsk

Country of publication:

Norge

NSD-reference:

5283

This page was last updated:

25/7 2024

State units related to this publication:

Summary:

Hensikten med denne oppgaven er å danne et grunnlag for hvordan Forsvaret kan utvikle sine
offiserer. Med følgende problemstilling som utgangspunkt:
Hvordan utvikler Forsvaret sine offiserer innenfor ledelse og personlig utvikling gjennom
en livslang militær karriere?
For å avdekke data mot denne problemstillingen komponerte vi følgende forskningsspørsmål:
(1) Hva er Forsvarets syn på ledelse og personlig utvikling? (2) Hvilken utfordringer har
Forsvaret innenfor sine arena for personlig- og lederutvikling? (3) Gir Forsvaret sine
utdanninger nødvendig grunnlag for videre personlig- og lederutvikling?
I våre forberedelser avdekket vi ikke tilstrekkelig data gjennom eksisterende litteratur og
annen teori. Av den grunn valgte vi en kvalitativ undersøkelse, og tok utgangspunktet i å
gjennomføre intervjuer for å innhente relevant empiri.
Vi valgte å gjennomføre semistrukturerte intervjuer med 10 offiserer i Forsvaret. Utvalget av
offiserer ble tatt fra Sjøforsvaret i den hensikt å kunne avgrense og bedre ha et
sammenligningsgrunnlag når data skulle behandles, og kategorier og funn skulle hentes ut av
fra empirien gitt i intervjuene. Utover intervjuene analyserte vi noen av føringer som er gitt av
Forsvaret ledelse som er relevant for vår problemstilling.
Ved en analyse av relevant teori sett i forhold til Forsvarets føringer og besvarelsene gitt i
intervjuene har vi kunne avdekke følgende hovedfunn som synes relevant for vår
problemstilling: (1) Forsvarets ledelse har etablert meget gode krav til interne forhold
innenfor lederskap og utvikling. (2) Forsvaret har begrensninger innenfor oppfølging av sine
interne forhold innenfor lederskap og utvikling. (3) Forsvarets skoler holder en meget høy
kvalitet innenfor vår tematikk i sine studier. (4) Forsvaret kan bedre utnytte kapasiteter
utenfor Forsvaret for en bedre ivaretakelse av egen-, og lederutvikling for sine ansatte.