Mikalsen, Ronny; Holmen, Mekias (2016):
Hvordan forsvaret utvikler sine offiserer
Nord universitet
Publikasjonstype:
Hovud-/magister-/masteroppgåve
Fulltekst:
Omtale:
https://nordopen.nord.no/nord-xmlui/handle/11250/2437036
Antall sider:
94
Publiseringsspråk:
Norsk
Land publikasjonen kommer fra:
Norge
NSD-referanse:
5283
Disse opplysningene er sist endret:
25/7 2024
Spesifikke virksomheter publikasjonen omhandler:
Sammendrag:
Hensikten med denne oppgaven er å danne et grunnlag for hvordan Forsvaret kan utvikle sine
offiserer. Med følgende problemstilling som utgangspunkt:
Hvordan utvikler Forsvaret sine offiserer innenfor ledelse og personlig utvikling gjennom
en livslang militær karriere?
For å avdekke data mot denne problemstillingen komponerte vi følgende forskningsspørsmål:
(1) Hva er Forsvarets syn på ledelse og personlig utvikling? (2) Hvilken utfordringer har
Forsvaret innenfor sine arena for personlig- og lederutvikling? (3) Gir Forsvaret sine
utdanninger nødvendig grunnlag for videre personlig- og lederutvikling?
I våre forberedelser avdekket vi ikke tilstrekkelig data gjennom eksisterende litteratur og
annen teori. Av den grunn valgte vi en kvalitativ undersøkelse, og tok utgangspunktet i å
gjennomføre intervjuer for å innhente relevant empiri.
Vi valgte å gjennomføre semistrukturerte intervjuer med 10 offiserer i Forsvaret. Utvalget av
offiserer ble tatt fra Sjøforsvaret i den hensikt å kunne avgrense og bedre ha et
sammenligningsgrunnlag når data skulle behandles, og kategorier og funn skulle hentes ut av
fra empirien gitt i intervjuene. Utover intervjuene analyserte vi noen av føringer som er gitt av
Forsvaret ledelse som er relevant for vår problemstilling.
Ved en analyse av relevant teori sett i forhold til Forsvarets føringer og besvarelsene gitt i
intervjuene har vi kunne avdekke følgende hovedfunn som synes relevant for vår
problemstilling: (1) Forsvarets ledelse har etablert meget gode krav til interne forhold
innenfor lederskap og utvikling. (2) Forsvaret har begrensninger innenfor oppfølging av sine
interne forhold innenfor lederskap og utvikling. (3) Forsvarets skoler holder en meget høy
kvalitet innenfor vår tematikk i sine studier. (4) Forsvaret kan bedre utnytte kapasiteter
utenfor Forsvaret for en bedre ivaretakelse av egen-, og lederutvikling for sine ansatte.