I møte med en digital fremtid : en casestudie på NMBU om strategier for digitalisering av høyere utdanning

Please note: This page may contain data in Norwegian that is not translated to English.

Author
Salen, Fredrik; Hansen, Markus Leonhard

Year
2018

Publisher
Norwegian University of Life Sciences, Ås

Type of publication:
Hovud-/magister-/masteroppgåve

Link to publication:
https://nmbu.brage.unit.no/nmbu-xmlui/bitstream/handle/11250/2570442/Salen%26Hansen%20-%20Masterthesis.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Link to review:
https://nmbu.brage.unit.no/nmbu-xmlui/handle/11250/2570442

Number of pages:
78

Language of publication:
Norsk

Country of publication:
Norge

NSD-reference:
5515

This page was last updated:
2024-08-08 10:20:05.915987


State units related to this publication

Summary
Avhandlingen tar for seg digitalisering på NMBU, og hvordan universitetet kan benytte teknologi til å fornye, forenkle og forbedre, slik at deres studenter blir klar for arbeidslivet. Gjennom å benytte digitalisering som et verktøy kan læringsutbyttet for studenter økes, og kostnader tilknyttet undervisning og vurderingsformer reduseres.
Hovedformålet i denne avhandlingen er å se på hvilken digital strategi NMBU har for sin utdanning, og hvordan universitetet tilrettelegger for en digital fremtid. Avhandlingen presenterer hvordan universitets digitaliseringsstrategi fungerer for undervisning, emneinnhold og universitetet som organisasjon. Videre ønsker vi å se på universitetets evne til å orientere seg i markedet, og om enkelte fakultet på NMBU ligger på etterskudd når det kommer til digitalt innhold.
Det er benyttet to forskjellige metoder for datainnsamling for å gjøre rede for problemstillingen. I Studie 1 er det gjennomført en kvantitativ undersøkelse, hvor det ble gjennomført en statistisk analyse av emnebeskrivelser hos NMBU. Studie 2 er en kvalitativ undersøkelse hvor det er gjennomført intervju av informanter fra de forskjellige fakultetene på NMBU, i tillegg til ledelsen.
Fra analysen gjort i Studie 1 kan vi se av ordbruken i emnebeskrivelsen at det ikke er noen fakulteter som ligger på digitalt etterskudd, dette er gode nyheter.
I Studie 2 ser vi at det mangler en bevisst digitaliseringsstrategi for innhold i emner på NMBU. Det argumenteres for at universitets begrensede evne til å orientere seg etter markedsendringer, og statlig strategi for digitalisering, fører til at insentivene for å implementere digitalisering faller ned til hver enkelt foreleser. I tillegg blir det gitt forslag til universitetets strategiformulering for utvikling av emners digitale innhold.
Det finnes i dag mange gode digitaliseringsinitiativer på NMBU, og med fokusert innsats, så ser fremtiden lys ut for universitetet og deres studenter i deres møte med en digital fremtid.