Salen, Fredrik; Hansen, Markus Leonhard (2018):
I møte med en digital fremtid : en casestudie på NMBU om strategier for digitalisering av høyere utdanning
Norwegian University of Life Sciences, Ås
Publikasjonstype:
Hovud-/magister-/masteroppgåve
Fulltekst:
Omtale:
https://nmbu.brage.unit.no/nmbu-xmlui/handle/11250/2570442
Antall sider:
78
Publiseringsspråk:
Norsk
Land publikasjonen kommer fra:
Norge
NSD-referanse:
5515
Disse opplysningene er sist endret:
8/8 2024
Spesifikke virksomheter publikasjonen omhandler:
Sammendrag:
Avhandlingen tar for seg digitalisering på NMBU, og hvordan universitetet kan benytte teknologi til å fornye, forenkle og forbedre, slik at deres studenter blir klar for arbeidslivet. Gjennom å benytte digitalisering som et verktøy kan læringsutbyttet for studenter økes, og kostnader tilknyttet undervisning og vurderingsformer reduseres.
Hovedformålet i denne avhandlingen er å se på hvilken digital strategi NMBU har for sin utdanning, og hvordan universitetet tilrettelegger for en digital fremtid. Avhandlingen presenterer hvordan universitets digitaliseringsstrategi fungerer for undervisning, emneinnhold og universitetet som organisasjon. Videre ønsker vi å se på universitetets evne til å orientere seg i markedet, og om enkelte fakultet på NMBU ligger på etterskudd når det kommer til digitalt innhold.
Det er benyttet to forskjellige metoder for datainnsamling for å gjøre rede for problemstillingen. I Studie 1 er det gjennomført en kvantitativ undersøkelse, hvor det ble gjennomført en statistisk analyse av emnebeskrivelser hos NMBU. Studie 2 er en kvalitativ undersøkelse hvor det er gjennomført intervju av informanter fra de forskjellige fakultetene på NMBU, i tillegg til ledelsen.
Fra analysen gjort i Studie 1 kan vi se av ordbruken i emnebeskrivelsen at det ikke er noen fakulteter som ligger på digitalt etterskudd, dette er gode nyheter.
I Studie 2 ser vi at det mangler en bevisst digitaliseringsstrategi for innhold i emner på NMBU. Det argumenteres for at universitets begrensede evne til å orientere seg etter markedsendringer, og statlig strategi for digitalisering, fører til at insentivene for å implementere digitalisering faller ned til hver enkelt foreleser. I tillegg blir det gitt forslag til universitetets strategiformulering for utvikling av emners digitale innhold.
Det finnes i dag mange gode digitaliseringsinitiativer på NMBU, og med fokusert innsats, så ser fremtiden lys ut for universitetet og deres studenter i deres møte med en digital fremtid.