Hovland, Liv Arnica Forberg (2013):
Til beste for kunden : betydningen av ledelse og organisasjonskultur for nyskapingsklima i Lånekassen
Norwegian University of Life Sciences, Ås
Please note: This page may contain data in Norwegian that is not translated to English.
Type of publication:
Hovud-/magister-/masteroppgåve
Link to publication:
Link to review:
https://nmbu.brage.unit.no/nmbu-xmlui/handle/11250/187448
Number of pages:
93
Language of publication:
Norsk
Country of publication:
Norge
NSD-reference:
5531
This page was last updated:
8/8 2024
State units related to this publication:
Summary:
Oppgaven ser på hvorvidt Lånekassen har et nyskapende organisasjonsklima, og hvilke hovedårsaker som ligger til grunn for et eventuelt nyskapingsklima. Gjennom en kvalitativ undersøkelse blant et utvalg medarbeidere og ledere, konkluderer undersøkelsen med at Lånekassen i stor grad har et nyskapende organisasjonsklima, og at ledelse og organisasjonskultur er viktige årsaker til dette. Både ledere og medarbeidere opplever at de har et nyskapingsklima i stor eller noen grad.
Begge grupper opplever også ledelse som er positivt relatert til nyskapingsevne og nyskapingsklima. Til sist mener medarbeidere og ledere at de har en organisasjonskultur som bidrar til at Lånekassen er nyskapende. Funn fra undersøkelsen gir grunnlag for videre forskning, kanskje spesielt i retning av hvordan organisasjoner som driver offentlig innovasjon kan påvirke lederstil og organisasjonskultur, med et bedre nyskapingsklima som mål. Et annet mulig forskningsfelt er betydningen av kundefokus for offentlig innovasjon. Oppgaven anbefaler følgende områder Lånekassen kan jobbe med: økt involvering, og tiltak for å fremme lavere konfliktnivå. I tillegg anbefales det at Lånekassen søker å ivareta og bygge på sin organisasjonskultur, da den oppleves som svært viktig for organisasjonens nyskapingsevne.