FORVALTNINGSDATABASEN

Hovland, Liv Arnica Forberg (2013):

Til beste for kunden : betydningen av ledelse og organisasjonskultur for nyskapingsklima i Lånekassen

Norwegian University of Life Sciences, Ås

Publikasjonstype:

Hovud-/magister-/masteroppgåve

Fulltekst:

https://nmbu.brage.unit.no/nmbu-xmlui/bitstream/handle/11250/187448/2012masteroppgavelafhovland.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Omtale:

https://nmbu.brage.unit.no/nmbu-xmlui/handle/11250/187448

Antall sider:

93

Publiseringsspråk:

Norsk

Land publikasjonen kommer fra:

Norge

NSD-referanse:

5531

Disse opplysningene er sist endret:

8/8 2024

Spesifikke virksomheter publikasjonen omhandler:

Sammendrag:

Oppgaven ser på hvorvidt Lånekassen har et nyskapende organisasjonsklima, og hvilke hovedårsaker som ligger til grunn for et eventuelt nyskapingsklima. Gjennom en kvalitativ undersøkelse blant et utvalg medarbeidere og ledere, konkluderer undersøkelsen med at Lånekassen i stor grad har et nyskapende organisasjonsklima, og at ledelse og organisasjonskultur er viktige årsaker til dette. Både ledere og medarbeidere opplever at de har et nyskapingsklima i stor eller noen grad.
Begge grupper opplever også ledelse som er positivt relatert til nyskapingsevne og nyskapingsklima. Til sist mener medarbeidere og ledere at de har en organisasjonskultur som bidrar til at Lånekassen er nyskapende. Funn fra undersøkelsen gir grunnlag for videre forskning, kanskje spesielt i retning av hvordan organisasjoner som driver offentlig innovasjon kan påvirke lederstil og organisasjonskultur, med et bedre nyskapingsklima som mål. Et annet mulig forskningsfelt er betydningen av kundefokus for offentlig innovasjon. Oppgaven anbefaler følgende områder Lånekassen kan jobbe med: økt involvering, og tiltak for å fremme lavere konfliktnivå. I tillegg anbefales det at Lånekassen søker å ivareta og bygge på sin organisasjonskultur, da den oppleves som svært viktig for organisasjonens nyskapingsevne.