Kroner og øre eller grønne tanker? Vektlegger statens vegvesen ikke-prissatte konsekvenser i sine samfunnsøkonomiske analyser?
Please note: This page may contain data in Norwegian that is not translated to English.
Author
Heien, Anna Holmseth
Year
2012
Publisher
Norwegian University of Life Sciences, Ås
Type of publication:
Hovud-/magister-/masteroppgåve
Link to publication:
https://nmbu.brage.unit.no/nmbu-xmlui/bitstream/handle/11250/187331/MASTER.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Link to review:
https://nmbu.brage.unit.no/nmbu-xmlui/handle/11250/187331
Number of pages:
62
Language of publication:
Norsk
Country of publication:
Norge
NSD-reference:
5533
This page was last updated:
2024-08-08 11:34:11.179978
Summary
Statens Vegvesen (SVV) Vegdirektoratet gjennomfører nytte-kostnadsanalyser (NKA) av en rekke alternative traséer for alle veiprosjekter, og anbefaler alternativer ut fra en sammenveining av prissatte konsekvenser og ikke-prissatte konsekvenser, som i all hovedsak er
miljøkonsekvenser. Et stadig økende fokus på miljøkonsekvenser av transport, både i og utenfor Norge, gjør det særlig interessant å undersøke om ikke-prissatte konsekvenser tillegges vekt i
anbefalingene. Formålet med denne oppgaven er således å teste om de ikke-prissatte konsekvensene har
betydning for SVVs anbefaling av veialternativer, og om dette har endret seg etter at antall ikkeprissatte
konsekvenser ble redusert fra 14 til 5 i revidert utgave av deres NKA håndbok
(Håndbok 140: ”Konsekvensanalyser”) i 2006 i et forsøk på å få en ”riktigere” vektlegging av ikke-prissatte effekter i NKA.