The State Administration Database

Heien, Anna Holmseth (2012):

Kroner og øre eller grønne tanker? Vektlegger statens vegvesen ikke-prissatte konsekvenser i sine samfunnsøkonomiske analyser?

Norwegian University of Life Sciences, Ås

Please note: This page may contain data in Norwegian that is not translated to English.

Type of publication:

Hovud-/magister-/masteroppgåve

Link to publication:

https://nmbu.brage.unit.no/nmbu-xmlui/bitstream/handle/11250/187331/MASTER.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Link to review:

https://nmbu.brage.unit.no/nmbu-xmlui/handle/11250/187331

Number of pages:

62

Language of publication:

Norsk

Country of publication:

Norge

NSD-reference:

5533

This page was last updated:

8/8 2024

State units related to this publication:

Summary:

Statens Vegvesen (SVV) Vegdirektoratet gjennomfører nytte-kostnadsanalyser (NKA) av en rekke alternative traséer for alle veiprosjekter, og anbefaler alternativer ut fra en sammenveining av prissatte konsekvenser og ikke-prissatte konsekvenser, som i all hovedsak er
miljøkonsekvenser. Et stadig økende fokus på miljøkonsekvenser av transport, både i og utenfor Norge, gjør det særlig interessant å undersøke om ikke-prissatte konsekvenser tillegges vekt i
anbefalingene. Formålet med denne oppgaven er således å teste om de ikke-prissatte konsekvensene har
betydning for SVVs anbefaling av veialternativer, og om dette har endret seg etter at antall ikkeprissatte
konsekvenser ble redusert fra 14 til 5 i revidert utgave av deres NKA håndbok
(Håndbok 140: ”Konsekvensanalyser”) i 2006 i et forsøk på å få en ”riktigere” vektlegging av ikke-prissatte effekter i NKA.