Hvorfor lykkes ikke NAV-kontorene med å jobbe mer arbeidsrettet?

Please note: This page may contain data in Norwegian that is not translated to English.

Author
Fossestøl, Knut; Breit, Eric; Borg, Elin

Year
2016

Publisher
Universitetsforlaget

Type of publication:
Tidsskriftsartikkel

Link to publication:
https://oda.oslomet.no/oda-xmlui/bitstream/handle/10642/4875/hvorfor_lykkes_ikke_nav-kontorene_med_aa_jobbe_mer_arbeidsre.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Link to review:
https://oda.oslomet.no/oda-xmlui/handle/10642/4875

Number of pages:
19

ISSN:
1504-8004; 1504-7989

Language of publication:
Norsk

Country of publication:
Norge

NSD-reference:
5732

This page was last updated:
2024-08-15 12:56:34.027925


State units related to this publication

Summary
En sentral forklaring på NAVs manglende måloppnåelse om flere i arbeid og aktivitet og færre på trygd har vært omstillingsprosessen med den lokale etableringen av NAV-kontorene. I denne artikkelen drøfter vi en alternativ forklaring som involverer mer langsiktige strukturelle utfordringer for NAV-kontorene. Basert på kvalitative og kvantitative data fra ti NAV-kontorer skisserer vi tre strukturelle utfordringer: (a) Arbeids- og velferdsdirektoratets forenklingsarbeid har ikke ført fram, (b) lokalkontorene klarer fortsatt ikke å ta i bruk den statlige styringen, og (c) statlige og kommunale målsetninger og virkemidler for lokalkontorene og deres oppgaver drar ikke i samme retning. Vi diskuterer implikasjonene av vår analyse for forståelsen av NAVs manglende måloppnåelse og for lokalkontorenes utviklingspotensiale.