Fossestøl, Knut; Breit, Eric; Borg, Elin (2016):
Hvorfor lykkes ikke NAV-kontorene med å jobbe mer arbeidsrettet?
Universitetsforlaget
Please note: This page may contain data in Norwegian that is not translated to English.
Type of publication:
Tidsskriftsartikkel
Link to publication:
Link to review:
https://oda.oslomet.no/oda-xmlui/handle/10642/4875
Number of pages:
19
ISSN:
1504-8004; 1504-7989
Language of publication:
Norsk
Country of publication:
Norge
NSD-reference:
5732
This page was last updated:
15/8 2024
State units related to this publication:
Summary:
En sentral forklaring på NAVs manglende måloppnåelse om flere i arbeid og aktivitet og færre på trygd har vært omstillingsprosessen med den lokale etableringen av NAV-kontorene. I denne artikkelen drøfter vi en alternativ forklaring som involverer mer langsiktige strukturelle utfordringer for NAV-kontorene. Basert på kvalitative og kvantitative data fra ti NAV-kontorer skisserer vi tre strukturelle utfordringer: (a) Arbeids- og velferdsdirektoratets forenklingsarbeid har ikke ført fram, (b) lokalkontorene klarer fortsatt ikke å ta i bruk den statlige styringen, og (c) statlige og kommunale målsetninger og virkemidler for lokalkontorene og deres oppgaver drar ikke i samme retning. Vi diskuterer implikasjonene av vår analyse for forståelsen av NAVs manglende måloppnåelse og for lokalkontorenes utviklingspotensiale.