Hvorfor lykkes ikke NAV-kontorene med å jobbe mer arbeidsrettet?
Please note: This page may contain data in Norwegian that is not translated to English.
Author
Fossestøl, Knut; Breit, Eric; Borg, Elin
Year
2016
Publisher
Universitetsforlaget
Type of publication:
Tidsskriftsartikkel
Link to publication:
https://oda.oslomet.no/oda-xmlui/bitstream/handle/10642/4875/hvorfor_lykkes_ikke_nav-kontorene_med_aa_jobbe_mer_arbeidsre.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Link to review:
https://oda.oslomet.no/oda-xmlui/handle/10642/4875
Number of pages:
19
ISSN:
1504-8004; 1504-7989
Language of publication:
Norsk
Country of publication:
Norge
NSD-reference:
5732
This page was last updated:
2024-08-15 12:56:34.027925
Summary
En sentral forklaring på NAVs manglende måloppnåelse om flere i arbeid og aktivitet og færre på trygd har vært omstillingsprosessen med den lokale etableringen av NAV-kontorene. I denne artikkelen drøfter vi en alternativ forklaring som involverer mer langsiktige strukturelle utfordringer for NAV-kontorene. Basert på kvalitative og kvantitative data fra ti NAV-kontorer skisserer vi tre strukturelle utfordringer: (a) Arbeids- og velferdsdirektoratets forenklingsarbeid har ikke ført fram, (b) lokalkontorene klarer fortsatt ikke å ta i bruk den statlige styringen, og (c) statlige og kommunale målsetninger og virkemidler for lokalkontorene og deres oppgaver drar ikke i samme retning. Vi diskuterer implikasjonene av vår analyse for forståelsen av NAVs manglende måloppnåelse og for lokalkontorenes utviklingspotensiale.