Hvorfor lykkes ikke NAV-kontorene med å jobbe mer arbeidsrettet?
Forfatter
Fossestøl, Knut; Breit, Eric; Borg, Elin
Årstall
2016
Utgiver
Universitetsforlaget
Publikasjonstype:
Tidsskriftsartikkel
Omtale:
https://oda.oslomet.no/oda-xmlui/handle/10642/4875
Antall sider:
19
ISSN-nummer:
1504-8004; 1504-7989
Publiseringsspråk:
Norsk
Land publikasjonen kommer fra:
Norge
NSD-referanse:
5732
Disse opplysningene er sist endret:
2024-08-15 12:56:34.027925
Sammendrag
En sentral forklaring på NAVs manglende måloppnåelse om flere i arbeid og aktivitet og færre på trygd har vært omstillingsprosessen med den lokale etableringen av NAV-kontorene. I denne artikkelen drøfter vi en alternativ forklaring som involverer mer langsiktige strukturelle utfordringer for NAV-kontorene. Basert på kvalitative og kvantitative data fra ti NAV-kontorer skisserer vi tre strukturelle utfordringer: (a) Arbeids- og velferdsdirektoratets forenklingsarbeid har ikke ført fram, (b) lokalkontorene klarer fortsatt ikke å ta i bruk den statlige styringen, og (c) statlige og kommunale målsetninger og virkemidler for lokalkontorene og deres oppgaver drar ikke i samme retning. Vi diskuterer implikasjonene av vår analyse for forståelsen av NAVs manglende måloppnåelse og for lokalkontorenes utviklingspotensiale.