The State Administration Database

Harald Nybøen og Astri Hildrum (2020):

Fra program til varig struktur. Departementenes rolle i å samordne innsatsen for utsatte barn og unge.

DFØ

Please note: This page may contain data in Norwegian that is not translated to English.

Type of publication:

Rapport

Link to publication:

https://dfo.no/sites/default/files/fagomr%C3%A5der/Rapporter/2020/DFO-notat-2020-3-Fra-program-til-varig-struktur.-0-24-samarbeidet.pdf

Link to review:

https://dfo.no/rapporter/fra-program-til-varig-struktur

Comment:

DFØ-notat 2020:3

Number of pages:

34

Language of publication:

Norsk

Country of publication:

Norge

NSD-reference:

5851

This page was last updated:

22/8 2024

State units related to this publication:

Affiliations related to this publication:

Summary:

Det har i en rekke år vært gjort et stort arbeid for å legge til rette for bedre samordning av innsatsen for utsatte barn og unge, det såkalte 0-24 samarbeidet. Tidligere har det primært dreid seg om hvordan de berørte direktoratene skal samordne seg. I dette notatet setter DFØ søkelyset på departementenes rolle i å styre og legge til rette for at samarbeidet kan gå fra midlertidighet til mer varige løsninger.

DFØ mener at samarbeidet har vært vellykket og anbefaler at 0-24-samarbeidet blir varig.

Vi anbefaler:

• Departementene bør arbeide for å sikre at direktoratene har en felles forståelse av utfordringsbildet og mulige retningsvalg framover. Det kan bidra til å sikre at tilskuddsordninger, planer, regelverk og budsjettposter blir sett i sammenheng.
• Departementene bør i større grad signalisere hvilke forventninger de har til direktoratene gjennom den ordinære styringen i instruks og tildelingsbrev.
• Departementene bør styrke og utvikle samarbeidet med kommunesektoren. Forankring i konsultasjonsordningen bør vurderes.
• Staten bør opptre mer samordnet overfor kommunesektoren.
• Departementene bør vurdere å gi Fylkesmannen en mer sentral rolle.
• Ledere på forskjellige nivåer bør i større grad enn nå aktivt støtte samarbeidet gjennom gode arbeidsformer og kompetansetiltak.