Finansavdelingen
Denne siden og de ulike fanene under viser informasjon om denne enheten og data tilknyttet denne enheten fra Forvaltningsdatabasen. Forvaltningsdatabasen er en grundig og detaljert kartlegging av organisering og endring av den norske statsforvaltningen fra 1947 - d.d. Fanen "Lenker" inneholder eventuelle lenker til eksterne ressurser.
- Enhet
- Endringshistorie
- Forvaltningshierarki
- Enhetsregisteret hierarki
- Relasjoner
- Litteratur
- Årsmeldinger
- Tildelingsbrev
- Lovdata
- Utvalg
- Lenker
- Instrukser
- Organisjonsprinsipp
- Regnskapsprinsipper
Denne siden viser endringshistorien til denne enheten.
01.01.1829* Nyopprettelse
Finansavdelingen hadde eksistert siden 1829 og var dermed den eldste avdelingen i Finansdepartementet - og den eldste avdelingen overhodet i noe departement.
Etter at Statsgjeldkontoret og Pengepolitisk kontor var fjernet fra avdelingen i løpet av 12945-47 og Avviklingskontoret i 1952, besto Finansavdelingen av de samme fire kontorene som den hadde gjort i 1938. I 1960 ble Anvisningskontoret og Fondskontoret overført til Administrativ avdeling. Deretter besto Finansavdelingen fram til begynnelsen av 1970-tallet av bare to kontorer: Finanskontoret og Statsregnskapskontoret. I 1972 ble imidlertid Finansavdelingen gjenstand for en gjennomgripende omlegging. Avdelingen ble inndelt i tre seksjoner; en budsjettseksjon (bestående av fem budsjettkontorer), en planseksjon og en regnskapsseksjon.
Kilde: Ole Kolsrud: Rekonstruksjon og reform. Regjeringskontorene 1945-2005, s. 108-109.
27.06.1933 Består via utskilling
Ved Stortingsvedtak 27.6.1933 ble Alminnelig avdeling skilt ut fra Finansavdelingen. Alminnelig avdeling skiftet senere navn til Den administrative avdeling (1938).
01.08.1945* Består via utskilling
I forbindelse med budsjettforberedelsene høste 1945 ble det fremmet forslag om en deling av Finansavdelingen. Ved kgl.res.21.9.1945 ble den nye midlertidige avdelingen etablert under navnet Statsgjeld- og valutaavdelingen.
Kilde: "Rekonstruksjon og reform. Regjeringskontorene 1945-2005" av Ole Kolsrud, Universitetsforlaget, 2008
01.01.2004 Består via omorganisering
Finansdepartementet samordner tidligere funksjoner innenfor statlig økonomistyring i én virksomhet under departementet, jf. omtale i (http://odin.dep.no/fin/norsk/publ/stprp/006001-030029/index-dok000-b-n-a.html)Gul bok 2003 (pkt. 7.1) og i (http://odin.dep.no/fin/norsk/publ/stprp/006001-030035/index-dok000-b-n-a.html) St.prp. nr. 65 (2002-2003) Tilleggsbevilgninger og omprioriteringer i statsbudsjettet medregnet folketrygden for 2003 (pkt. 3.15). Formålet med samordningen er å styrke den statlige økonomistyringen og forbedre ressursutnyttelsen på området. Som ledd i dette arbeidet etablerer Finansdepartementet et Senter for statlig økonomistyring fra 1.1.2004.
Senter for statlig økonomistyring vil være et forvaltningsorgan med funksjoner og oppgaver innenfor økonomistyring som i dag utføres av Finansdepartementet, Skattedirektoratet og 18
skattefogdkontorer. Samordningen vil berøre om lag 280 personer i de nevnte virksomhetene. Senteret vil bestå av en sentral enhet samlokalisert med Skattedirektoratet og seks regionkontorer lokalisert på steder der det i dag er skattefogdkontorer. Det legges opp til å etablere regionkontorer i Tromsø, Trondheim, Stavanger, Kristiansand, Drammen og Hamar. I tillegg vil det bli opprettholdt et kontor i Vadsø som skal utføre spesialfunksjoner under regionkontoret i Tromsø. Regionaliseringen av økonomitjenestene planlegges gjennomført over en toårsperiode, med fullføring innen utgangen av 2005.
Den sentrale enheten skal være et relativt lite ekspertorgan for økonomistyring i staten. I tillegg til funksjoner og oppgaver knyttet til statlig økonomistyring som fram til 2004 utføres i skattedirektoratet, legges det opp til å overføre en del funksjoner innenfor økonomistyring fra Finansdepartementet til Senteret. Dette gjelder både funksjoner knyttet til de obligatoriske konsernsystemene i staten, dvs. statsregnskapet og statens konsernkontosystem med betalingsformidling, og ulike forvaltningsoppgaver. I tillegg vil Senteret videreføre rollen som leverandør av fellestjenester til statlige virksomheter i form av operative lønns- og regnskapstjenester. Dagens avtaler om leveranse slike tjenester mellom skatteetaten og statlige virksomheter, vil bli videreført i regi av Senteret.
Kilde:
- Gul bok 2003-2004 (pkt. 10.1) (http://odin.dep.no/fin/norsk/publ/stprp/006001-030038/index-dok000-b-n-a.html)
- St.prp.nr.1 2003-2004 finansdepartementet, nytt kap. 1631.(http://odin.dep.no/fin/norsk/publ/stprp/006001-030037/index-dok000-b-n-a.html)
Merk
* = Dato merket med asterisk (*), betyr at tidspunkt ikke er bekreftet.