Seksjon for skatteforvaltning og innkreving
Denne siden og de ulike fanene under viser informasjon om denne enheten og data tilknyttet denne enheten fra Forvaltningsdatabasen. Forvaltningsdatabasen er en grundig og detaljert kartlegging av organisering og endring av den norske statsforvaltningen fra 1947 - d.d. Fanen "Lenker" inneholder eventuelle lenker til eksterne ressurser.
- Enhet
- Endringshistorie
- Forvaltningshierarki
- Enhetsregisteret hierarki
- Relasjoner
- Litteratur
- Årsmeldinger
- Tildelingsbrev
- Lovdata
- Utvalg
- Lenker
- Instrukser
- Organisjonsprinsipp
- Regnskapsprinsipper
Denne siden viser endringshistorien til denne enheten.
01.01.1997* Ny via omorganisering
01.01.2001* Navneendring
01.01.2018* Navneendring
Oppgaver:
Seksjonen har ansvar for forvaltnings- og innkrevningsreglene på hele skatte- og avgiftsområdet, dvs. for skatt, trygdeavgift, arbeidsgiveravgift, merverdiavgift, arveavgift, toll og særavgifter. Forvaltningsreglene omfatter bl.a. regler om skatte- og avgiftsmyndighetene, saksbehandlingsregler, regler om opplysningsplikt, kontroll og sanksjoner (straff, tilleggsskatt/-avgift med mer). Innkrevingsreglene omfatter bl.a. regler om betaling, forfall, renter, foreldelse, motregning, tvangsfullbyrdelse, lempning og ansvarsbestemmelser. Seksjonen har også ansvar for koordinering av departementets arbeid mot økonomisk kriminalitet.
Kilde: regjeringen.no, januar 2018
Merk
* = Dato merket med asterisk (*), betyr at tidspunkt ikke er bekreftet.