Statens innkrevingssentral
Tabell: Antall ansatte, ordinært regulativlønte
| År | Menn (Totalt) | Kvinner (Totalt) | Totalt (Totalt) | Menn (Heltid) | Kvinner (Heltid) | Totalt (Heltid) | Menn (Deltid) | Kvinner (Deltid) | Totalt (Deltid) |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1991 | 18 | 97 | 115 | 83 | 83 | 101 | 14 | 14 | |
| 1992 | 23 | 97 | 120 | 77 | 77 | 100 | 20 | 20 | |
| 1993 | 34 | 115 | 149 | 95 | 95 | 129 | 20 | 20 | |
| 1994 | 39 | 122 | 161 | 101 | 101 | 139 | 1 | 21 | 22 |
| 1995 | 45 | 131 | 176 | 104 | 104 | 148 | 1 | 27 | 28 |
| 1996 | 56 | 153 | 209 | 132 | 132 | 186 | 2 | 21 | 23 |
| 1997 | 57 | 168 | 225 | 139 | 139 | 195 | 1 | 29 | 30 |
| 1998 | 54 | 166 | 220 | 125 | 125 | 178 | 1 | 41 | 42 |
| 1999 | 48 | 172 | 220 | 126 | 126 | 172 | 2 | 46 | 48 |
| 2000 | 58 | 194 | 252 | 147 | 147 | 203 | 2 | 47 | 49 |
| 2001 | 65 | 199 | 264 | 149 | 149 | 211 | 3 | 50 | 53 |
| 2002 | 65 | 210 | 275 | 164 | 164 | 227 | 2 | 46 | 48 |
| 2003 | 62 | 199 | 261 | 163 | 163 | 222 | 3 | 36 | 39 |
| 2004 | 71 | 212 | 283 | 172 | 172 | 240 | 3 | 40 | 43 |
| 2005 | 72 | 205 | 277 | 152 | 152 | 221 | 3 | 53 | 56 |
| 2006 | 85 | 228 | 313 | 183 | 183 | 265 | 3 | 45 | 48 |
| 2007 | 93 | 249 | 342 | 193 | 193 | 281 | 5 | 56 | 61 |
| 2008 | 94 | 249 | 343 | 193 | 193 | 283 | 4 | 56 | 60 |
| 2009 | 89 | 241 | 330 | 182 | 182 | 268 | 3 | 59 | 62 |
| 2010 | 95 | 255 | 350 | 202 | 202 | 290 | 7 | 53 | 60 |
| 2011 | 101 | 260 | 361 | 216 | 216 | 312 | 5 | 44 | 49 |
| 2012 | 104 | 257 | 361 | 212 | 212 | 311 | 5 | 45 | 50 |
| 2013 | 103 | 252 | 355 | 202 | 202 | 298 | 7 | 50 | 57 |
| 2014 | 110 | 254 | 364 | 207 | 207 | 308 | 9 | 47 | 56 |
Tabell: Antall årsverk, ordinært regulativlønte
| År | Menn (Totalt) | Kvinner (Totalt) | Totalt (Totalt) | Menn (Heltid) | Kvinner (Heltid) | Totalt (Heltid) | Menn (Deltid) | Kvinner (Deltid) | Totalt (Deltid) |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1991 | 18.0 | 93.94 | 111.94 | 83.0 | 83.0 | 101.0 | 10.94 | 10.94 | |
| 1992 | 23.0 | 92.04 | 115.04 | 77.0 | 77.0 | 100.0 | 15.04 | 15.04 | |
| 1993 | 34.0 | 110.229996 | 144.23 | 95.0 | 95.0 | 129.0 | 15.23 | 15.23 | |
| 1994 | 38.5 | 117.14 | 155.64 | 101.0 | 101.0 | 139.0 | 0.5 | 16.14 | 16.64 |
| 1995 | 44.5 | 124.54 | 169.04001 | 104.0 | 104.0 | 148.0 | 0.5 | 20.54 | 21.04 |
| 1996 | 54.9 | 148.44 | 203.34 | 132.0 | 132.0 | 186.0 | 0.9 | 16.44 | 17.34 |
| 1997 | 56.5 | 162.2 | 218.7 | 139.0 | 139.0 | 195.0 | 0.5 | 23.2 | 23.7 |
| 1998 | 53.5 | 157.34 | 210.84 | 125.0 | 125.0 | 178.0 | 0.5 | 32.34 | 32.84 |
| 1999 | 47.3 | 161.66 | 208.95999 | 126.0 | 126.0 | 172.0 | 1.3 | 35.66 | 36.96 |
| 2000 | 57.3 | 181.6 | 238.90001 | 147.0 | 147.0 | 203.0 | 1.3 | 34.6 | 35.899998 |
| 2001 | 63.85 | 186.55 | 250.40001 | 149.0 | 149.0 | 211.0 | 1.85 | 37.55 | 39.399998 |
| 2002 | 64.0 | 197.57 | 261.57 | 164.0 | 164.0 | 227.0 | 1.0 | 33.57 | 34.57 |
| 2003 | 60.8 | 190.98 | 251.78 | 163.0 | 163.0 | 222.0 | 1.8 | 27.98 | 29.779999 |
| 2004 | 70.1 | 202.69 | 272.79 | 172.0 | 172.0 | 240.0 | 2.1 | 30.69 | 32.79 |
| 2005 | 71.2 | 191.92 | 263.12 | 152.0 | 152.0 | 221.0 | 2.2 | 39.92 | 42.12 |
| 2006 | 84.1 | 216.37 | 300.47 | 183.0 | 183.0 | 265.0 | 2.1 | 33.37 | 35.469997 |
| 2007 | 91.7 | 234.4 | 326.1 | 193.0 | 193.0 | 281.0 | 3.7 | 41.4 | 45.100002 |
| 2008 | 93.06 | 234.32 | 327.38 | 193.0 | 193.0 | 283.0 | 3.06 | 41.32 | 44.38 |
| 2009 | 88.1 | 225.98 | 314.08 | 182.0 | 182.0 | 268.0 | 2.1 | 43.98 | 46.079998 |
| 2010 | 92.65 | 241.97 | 334.62 | 202.0 | 202.0 | 290.0 | 4.65 | 39.97 | 44.620003 |
| 2011 | 99.62 | 247.85 | 347.47 | 216.0 | 216.0 | 312.0 | 3.62 | 31.85 | 35.47 |
| 2012 | 102.45 | 244.83 | 347.28 | 212.0 | 212.0 | 311.0 | 3.45 | 32.83 | 36.280003 |
| 2013 | 100.93 | 238.08 | 339.01 | 202.0 | 202.0 | 298.0 | 4.93 | 36.08 | 41.010002 |
| 2014 | 107.27 | 240.20999 | 347.47998 | 207.0 | 207.0 | 308.0 | 6.27 | 33.21 | 39.48 |
Tabell: Gjennomsnittsalder, ordinært regulativlønte
| År | Menn (Totalt) | Kvinner (Totalt) | Totalt (Totalt) | Menn (Heltid) | Kvinner (Heltid) | Totalt(Heltid) | Menn(Deltid) | Kvinner(Deltid) | Totalt(Deltid) |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1991 | 34 | 33 | 33 | 32 | 32 | 32 | 37 | 37 | |
| 1992 | 33 | 34 | 33 | 33 | 33 | 33 | 36 | 36 | |
| 1993 | 33 | 34 | 34 | 33 | 33 | 33 | 36 | 36 | |
| 1994 | 34 | 34 | 34 | 34 | 34 | 34 | 37 | 37 | |
| 1995 | 34 | 35 | 35 | 35 | 35 | 35 | 34 | 34 | |
| 1996 | 34 | 35 | 35 | 34 | 34 | 34 | 38 | 37 | |
| 1997 | 35 | 35 | 35 | 35 | 35 | 35 | 38 | 38 | |
| 1998 | 36 | 36 | 36 | 36 | 36 | 36 | 37 | 37 | |
| 1999 | 37 | 37 | 37 | 37 | 37 | 37 | 38 | 38 | |
| 2000 | 37 | 38 | 37 | 38 | 38 | 37 | 37 | 37 | |
| 2001 | 37 | 39 | 38 | 39 | 39 | 39 | 37 | 36 | |
| 2002 | 38 | 39 | 39 | 39 | 39 | 39 | 39 | 39 | |
| 2003 | 39 | 40 | 40 | 41 | 41 | 40 | 40 | 40 | |
| 2004 | 39 | 41 | 40 | 41 | 41 | 40 | 41 | 41 | |
| 2005 | 39 | 42 | 41 | 42 | 42 | 41 | 42 | 42 | |
| 2006 | 39 | 42 | 41 | 42 | 42 | 41 | 43 | 43 | |
| 2007 | 40 | 42 | 41 | 42 | 42 | 41 | 37 | 42 | 42 |
| 2008 | 40 | 42 | 42 | 42 | 42 | 42 | 43 | 43 | |
| 2009 | 41 | 43 | 43 | 44 | 44 | 43 | 42 | 42 | |
| 2010 | 41 | 44 | 43 | 44 | 44 | 43 | 37 | 43 | 42 |
| 2011 | 42 | 44 | 43 | 44 | 44 | 43 | 36 | 44 | 43 |
| 2012 | 42 | 45 | 44 | 45 | 45 | 44 | 41 | 44 | 43 |
| 2013 | 43 | 46 | 45 | 46 | 46 | 45 | 39 | 44 | 44 |
| 2014 | 43 | 46 | 45 | 46 | 46 | 45 | 42 | 47 | 46 |
Endringshistorie som kan ha innvirkning på antall ansatte
2015-01-01 00:00:00.0 Horisontal – og vertikal flytting
(Enheten rapporterer til ny overordnet og samtidig endrer tilknytingsform og/eller administrativt nivå.)
Tilknytningsform
Andre ordinære forvaltningsorgan
Overordnet
Skattedirektoratet
Type enhet
Enhet som inngår i etat eller gruppe
Per 1. januar 2015 ble Statens innkrevingssentral innlemmet i Skatteetaten.
Statens innkrevingssentral (SI) innlemmes i Skatteetaten men fortsetter som en egen enhet og beholder navnet. Begrunnelsen som endringen er regjeringens ønske om å få en bedre organisering av innkrevingen av ofenlige krav (jf. Sundvolden-erklæringens målsetninger om effektivisering av offentlig sektor og mest mulig effektiv bruk av fellesskapets ressurser).
Skatteetaten og Statens innkrevingssentral skal sammen utrede hvordan dette skal gjennomføres, og hvordan grensesnittet og organiseringen av oppgaver mellom virksomhetene skal være på kort og lang sikt. Det skal gjennomføres fra 1. januar 2015.
Det skal samtidig settes i gang et utredningsarbeid med sikte på å overføre forvaltningen av dokumentavgiften fra Kartverket og Toll- og avgiftsdirektoratet til Skatteetaten. Dokumentavgiften gir staten inntekter på om lag 8 milliarder kroner årlig og er den eneste særavgiften som ikke kreves inn av etater under Finansdepartementet. Forvaltningen av skatter og avgifter er Skatteetatens kjerneoppgaver. Skattedirektoratet, Kartverket og Toll- og avgiftsdirektoratet skal sammen utrede saken og legge fram sin anbefaling i løpet av 2014.
Kilder: Brev | Dato: 09.05.2014
https://www.regjeringen.no/nb/dokumenter/Bedre-skatte--og-avgiftsforvaltning--Innlemming-av-Statens-innkrevingssentral-i-Skatteetaten/id759712/
Pressemelding | Dato: 01.04.2014 | Nr: 10/2014
https://www.regjeringen.no/nb/aktuelt/Statens-innkrevingssentral-blir-en-del-av-Skatteetaten/id754232/