Denne siden og de ulike fanene under viser informasjon om denne enheten og data tilknyttet denne enheten fra Forvaltningsdatabasen. Forvaltningsdatabasen er en grundig og detaljert kartlegging av organisering og endring av den norske statsforvaltningen fra 1947 - d.d. Fanen "Lenker" inneholder eventuelle lenker til eksterne ressurser.
Denne siden viser statistikk over antall ansatte til denne enheten.
Merk: Det tas forbehold om mulige feil og mangler i data om statsansatte som vi har mottatt fra Statens sentrale tjenestemannsregister, SST. Feil kan gjelde både enkeltenheter og aggregerte tall på etatsnivå. Vær oppmerksom på at tidsseriene - særlig for enheter med flere organisasjonsledd - kan vise utslag for enkelte år som kan indikere feil i inputdata.
Manglende data om statsansatte etter 2014:
I forbindelse med etableringen av A-ordningen fra 2015 er innsamling av lønnsopplysninger for alle ansatte samordnet og
hjemlet i A-opplysningsloven (https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2012-06-22-43). Fra samme tidspunkt opphørte videre drift av Statens sentrale tjenestemannsregister (SST).
Etter overgang til A-ordningen har ikke Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD) lenger hjemmel til å videreformidle data om statsansatte fra SSB til NSD.
Dette innebærer at NSD inntil videre må slette 2015 og 2016 årgangene fra nettsidene våre. Vi vil heller ikke kunne publisere data fra 2017 tellingene.
Brukere av denne tjenesten som ønsker å hente ut ut detaljerte data om statsansatte må inntil videre kontakte SSB eller finne fram til informasjonen via
Statistikkbanken (https://www.ssb.no/statistikkbanken).
NSD vil arbeide for å få på plass en avtale med SSB slik at vi igjen kan få tilgang til data om statsansatte.
Totalt | Heltid | Deltid | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
År | Menn | Kvinner | Totalt | Menn | Kvinner | Totalt | Menn | Kvinner | Totalt |
1980 | 7 | 41 | 48 | 5 | 18 | 23 | 2 | 23 | 25 |
1981 | 8 | 45 | 53 | 6 | 14 | 20 | 2 | 31 | 33 |
1982 | 7 | 47 | 54 | 6 | 17 | 23 | 1 | 30 | 31 |
1983 | 5 | 50 | 55 | 3 | 18 | 21 | 2 | 32 | 34 |
1984 | 4 | 38 | 42 | 4 | 17 | 21 | 21 | 21 | |
1985 | 6 | 32 | 38 | 5 | 8 | 13 | 1 | 24 | 25 |
1986 | 5 | 30 | 35 | 5 | 6 | 11 | 24 | 24 | |
1987 | 6 | 29 | 35 | 4 | 7 | 11 | 2 | 22 | 24 |
1988 | 5 | 30 | 35 | 5 | 11 | 16 | 19 | 19 | |
1989 | 14 | 37 | 51 | 12 | 21 | 33 | 2 | 16 | 18 |
1990 | 15 | 37 | 52 | 13 | 18 | 31 | 2 | 19 | 21 |
1991 | 13 | 35 | 48 | 13 | 18 | 31 | 17 | 17 | |
1992 | 13 | 34 | 47 | 12 | 22 | 34 | 1 | 12 | 13 |
1993 | 18 | 34 | 52 | 16 | 21 | 37 | 2 | 13 | 15 |
1994 | 18 | 37 | 55 | 18 | 23 | 41 | 14 | 14 | |
1995 | 21 | 38 | 59 | 20 | 28 | 48 | 1 | 10 | 11 |
1996 | 27 | 37 | 64 | 27 | 26 | 53 | 11 | 11 | |
1997 | 18 | 39 | 57 | 17 | 28 | 45 | 1 | 11 | 12 |
1998 | 19 | 39 | 58 | 19 | 28 | 47 | 11 | 11 | |
1999 | 15 | 39 | 54 | 13 | 27 | 40 | 2 | 12 | 14 |
2000 | 14 | 36 | 50 | 14 | 26 | 40 | 10 | 10 | |
2001 | 18 | 36 | 54 | 16 | 25 | 41 | 2 | 11 | 13 |
2002 | 18 | 33 | 51 | 16 | 21 | 37 | 2 | 12 | 14 |
2003 | 17 | 32 | 49 | 17 | 23 | 40 | 9 | 9 | |
2004 | 15 | 31 | 46 | 14 | 21 | 35 | 1 | 10 | 11 |
2005 | 17 | 29 | 46 | 15 | 22 | 37 | 2 | 7 | 9 |
2006 | 17 | 32 | 49 | 15 | 23 | 38 | 2 | 9 | 11 |
2007 | 17 | 33 | 50 | 14 | 26 | 40 | 3 | 7 | 10 |
2008 | 17 | 31 | 48 | 14 | 29 | 43 | 3 | 2 | 5 |
2009 | 20 | 37 | 57 | 15 | 31 | 46 | 5 | 6 | 11 |
2010 | 20 | 34 | 54 | 15 | 31 | 46 | 5 | 3 | 8 |
2011 | 19 | 36 | 55 | 14 | 31 | 45 | 5 | 5 | 10 |
2012 | 20 | 36 | 56 | 16 | 30 | 46 | 4 | 6 | 10 |
2013 | 20 | 35 | 55 | 16 | 24 | 40 | 4 | 11 | 15 |
2014 | 19 | 28 | 47 | 14 | 19 | 33 | 5 | 9 | 14 |
Totalt | Heltid | Deltid | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
År | Menn | Kvinner | Totalt | Menn | Kvinner | Totalt | Menn | Kvinner | Totalt |
1980 | 40 | 43 | 43 | 37 | 44 | 42 | 43 | 44 | |
1981 | 41 | 44 | 43 | 37 | 43 | 41 | 44 | 45 | |
1982 | 35 | 43 | 42 | 34 | 42 | 40 | 44 | 44 | |
1983 | 31 | 44 | 43 | 43 | 41 | 45 | 44 | ||
1984 | 45 | 44 | 44 | 42 | 46 | 46 | |||
1985 | 33 | 47 | 44 | 34 | 44 | 40 | 48 | 47 | |
1986 | 34 | 46 | 45 | 34 | 47 | 41 | 46 | 46 | |
1987 | 34 | 48 | 46 | 43 | 40 | 50 | 48 | ||
1988 | 35 | 49 | 47 | 35 | 43 | 40 | 52 | 52 | |
1989 | 34 | 45 | 42 | 34 | 39 | 37 | 52 | 50 | |
1990 | 35 | 46 | 43 | 36 | 43 | 40 | 49 | 48 | |
1991 | 36 | 46 | 44 | 36 | 42 | 39 | 52 | 52 | |
1992 | 37 | 47 | 44 | 37 | 43 | 41 | 55 | 54 | |
1993 | 36 | 48 | 44 | 36 | 43 | 40 | 55 | 52 | |
1994 | 36 | 47 | 43 | 36 | 42 | 39 | 55 | 55 | |
1995 | 36 | 45 | 42 | 36 | 41 | 39 | 55 | 53 | |
1996 | 35 | 47 | 42 | 35 | 43 | 39 | 56 | 56 | |
1997 | 36 | 47 | 43 | 36 | 42 | 40 | 59 | 57 | |
1998 | 36 | 47 | 43 | 36 | 42 | 39 | 59 | 59 | |
1999 | 39 | 47 | 45 | 39 | 43 | 42 | 55 | 53 | |
2000 | 40 | 41 | 41 | 40 | 41 | 41 | 42 | 42 | |
2001 | 39 | 44 | 42 | 40 | 43 | 42 | 46 | 44 | |
2002 | 40 | 44 | 43 | 40 | 44 | 42 | 44 | 43 | |
2003 | 42 | 44 | 43 | 42 | 44 | 43 | 45 | 45 | |
2004 | 46 | 45 | 45 | 46 | 45 | 45 | 46 | 45 | |
2005 | 44 | 45 | 45 | 45 | 45 | 45 | 45 | 43 | |
2006 | 46 | 46 | 46 | 46 | 47 | 47 | 44 | 44 | |
2007 | 46 | 44 | 45 | 47 | 45 | 45 | 42 | 43 | |
2008 | 46 | 45 | 46 | 47 | 45 | 45 | 47 | ||
2009 | 48 | 42 | 44 | 48 | 43 | 44 | 48 | 40 | 44 |
2010 | 48 | 44 | 45 | 48 | 43 | 45 | 49 | 47 | |
2011 | 49 | 44 | 45 | 50 | 44 | 46 | 46 | 40 | 43 |
2012 | 50 | 43 | 46 | 50 | 44 | 46 | 43 | 45 | |
2013 | 49 | 45 | 47 | 49 | 43 | 46 | 49 | 50 | |
2014 | 50 | 49 | 49 | 51 | 47 | 49 | 49 | 52 | 51 |
Tabellen viser gjennomsnittalder til ansatte for ordinært regulativlønte. Merk at der antall ansatte er mindre enn 5 vil alder ikke vises.
Etter behandlingen av ST.prp.nr.80 (1982-83) i Stortinget, ble SIFO, under navnet Statens institutt for forbruksforskning, gitt nye vedtakter fastsatt i Kgl.res. Av 21. september 1984. Disse vedtektene trådte i kraft 1. oktober samme år. Disse vedtektene fastsatte instituttets formål og styrets sammensetning, arbeidsoppgaver og arbeidsform, samt direktørens ansvar. Instituttets tilknytningsform ble ikke diskutert eksplisitt, antakelig fordi instituttet rett og slett fortsatte som forvaltningsorgan.
Kilde: NOU 1995:21
Om organisering av forbukerapparatet: Se NOU 1995:21
Nettobudsjettert fra budsjetterminen 1998 (forvaltningsorgan med særskilte fullmakter).
SIFO ble fra 1.1.2016 en del av Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA). Samtidig skiftet virksomheten navn til Forbruksforskningsinstituttet SIFO.
SIFO ble fra 1.1.2016 en del av Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA). Samtidig skiftet vi navn til Forbruksforskningsinstituttet SIFO. På HiOA blir vi, sammen med NOVA, AFI og NIBR, en del av det som foreløpig går under navnet Senter for velferds- og arbeidslivsforskning (SVA), og som vil utgjøre Norges største anvendte samfunnsvitenskapelige forskningsmiljø. Som selvstendig økonomisk resultatenhet i HiOA vil SIFO ha samme formål og forskningsprofil som tidligere. Begrunnelsen for endringen er å oppnå økte faglige utviklingsmuligheter på SIFOs forskningsområder.
----
I oppdragsbrevet til Senter for velferds- og arbeidslivsforskning for 2016 står følgende:
"Ved kongelig resolusjoner 25.9.og 18.12. 2015 besluttet regjeringen at Statens institutt for forbruksforskning (SIFO) og Norsk institutt for by- og regionforskning (NIBR) skal innlemmes i Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) fra 1. januar 2016. Regjeringens ambisjon er ved dette, jfr. også kgl. Res. av 20.9. 2013 (da NOVA og AFI ble innlemmet i HiOA), å etablere et solid oppdragsforskningsmiljø med mål om å bli et av Europas sterkeste på de områdene hvor de europeiske velferdsmodellene møter de største utfordringene.
HiOAs styre vedtok i sak 76/15 at SIFO og NIBR skal innlemmes i Senter for velferds- og arbeidslivsforskning, jfr styresak 50, 51 og 52/13. Målet er at de fire SVA-instituttene hver for seg, og til sammen, skal bidra til realiseringen av HiOAs strategi 2020. Det skal tas hensyn til de nasjonale sektormålene, slik de er formulert i Kunnskapsdepartementets tildelingsbrev til Høgskolen av 18.12.15.
Det er en tydelig forventning at senteret og de fire SVA-instituttene ikke bare skal realiseres sine egne mål, men proaktivt bidra til utviklingen av hele Høgskolens målrealisering av strategi 2020: Ny viten, ny praksis. Oppdragsbrevet for 2016 er det første for et senter med fire institutter. Beskrivelsen av det enkelte institutts oppgaver og profil er derfor mer fyldig enn det som normalt vil følge i senere tildelingsbrev."
Kilde: OPPDRAGSBREV FOR SENTER FOR VELFERDS- OG ARBEIDSLIVSFORSKNING FOR 2016
http://www.sifo.no/files/file50438_oppdragsbrev_2016_sva.pdf
* = Dato merket med asterisk (*), betyr at tidspunkt ikke er bekreftet.