Denne siden og de ulike fanene under viser informasjon om denne enheten og data tilknyttet denne enheten fra Forvaltningsdatabasen. Forvaltningsdatabasen er en grundig og detaljert kartlegging av organisering og endring av den norske statsforvaltningen fra 1947 - d.d. Fanen "Lenker" inneholder eventuelle lenker til eksterne ressurser.
Denne siden viser statistikk over antall ansatte til denne enheten.
Merk: Det tas forbehold om mulige feil og mangler i data om statsansatte som vi har mottatt fra Statens sentrale tjenestemannsregister, SST. Feil kan gjelde både enkeltenheter og aggregerte tall på etatsnivå. Vær oppmerksom på at tidsseriene - særlig for enheter med flere organisasjonsledd - kan vise utslag for enkelte år som kan indikere feil i inputdata.
Manglende data om statsansatte etter 2014:
I forbindelse med etableringen av A-ordningen fra 2015 er innsamling av lønnsopplysninger for alle ansatte samordnet og
hjemlet i A-opplysningsloven (https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2012-06-22-43). Fra samme tidspunkt opphørte videre drift av Statens sentrale tjenestemannsregister (SST).
Etter overgang til A-ordningen har ikke Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD) lenger hjemmel til å videreformidle data om statsansatte fra SSB til NSD.
Dette innebærer at NSD inntil videre må slette 2015 og 2016 årgangene fra nettsidene våre. Vi vil heller ikke kunne publisere data fra 2017 tellingene.
Brukere av denne tjenesten som ønsker å hente ut ut detaljerte data om statsansatte må inntil videre kontakte SSB eller finne fram til informasjonen via
Statistikkbanken (https://www.ssb.no/statistikkbanken).
NSD vil arbeide for å få på plass en avtale med SSB slik at vi igjen kan få tilgang til data om statsansatte.
Totalt | Heltid | Deltid | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
År | Menn | Kvinner | Totalt | Menn | Kvinner | Totalt | Menn | Kvinner | Totalt |
2010 | 15 | 29 | 44 | 15 | 24 | 39 | 5 | 5 | |
2011 | 15 | 26 | 41 | 15 | 21 | 36 | 5 | 5 | |
2012 | 11 | 23 | 34 | 11 | 21 | 32 | 2 | 2 | |
2013 | 10 | 23 | 33 | 10 | 20 | 30 | 3 | 3 | |
2014 | 7 | 21 | 28 | 7 | 20 | 27 | 1 | 1 |
Totalt | Heltid | Deltid | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
År | Menn | Kvinner | Totalt | Menn | Kvinner | Totalt | Menn | Kvinner | Totalt |
2010 | 40 | 46 | 44 | 40 | 46 | 44 | 46 | 46 | |
2011 | 41 | 45 | 44 | 41 | 47 | 44 | 40 | 40 | |
2012 | 43 | 47 | 45 | 43 | 47 | 46 | |||
2013 | 46 | 47 | 47 | 46 | 48 | 47 | |||
2014 | 48 | 48 | 48 | 48 | 48 | 48 |
Tabellen viser gjennomsnittalder til ansatte for ordinært regulativlønte. Merk at der antall ansatte er mindre enn 5 vil alder ikke vises.
14. november skiftet SSØ navn til Direktoratet for økonomistyring (DFØ).
Navneendringen skjer for å tydeliggjøre direktoratets rolle som ekspertorgan for god styring i staten og for statens fellestjenester på økonomistyringsområdet.
Kilde: www.dfo.no/no/Om-DFO/Om-DFO/Aktuelt/SSO-blir-DFO/
Organisasjonsutvikling og omorganisering
DFØ evaluerte i løpet av siste halvår 2010 og et stykke ut i 2011 organiseringen av økonomitjenesteområdet. Med bakgrunn i evalueringen ble det besluttet å omorganisere hele tjenesteområdet. Den nye strukturen innebærer at styringslinjene ble lagt om fra tverrgående ansvar for alle leveranser, til gjennomgående (vertikalt) ansvar for leveransen av henholdsvis lønns- og regnskapstjenester. Det ble opprettet tre nye avdelinger; lønnsavdelingen, regnskapsavdelingen og IT-avdelingen. Samtidig opphørte regionavdelingen (RA) og økonomitjenesteavdelingen (ØTA). Lønnsavdelingen og regnskapsavdelingen er representert med seksjoner på kontorstedene (de tidligere regionkontorene). Det er regnskapsavdelingen som har det administrative ansvaret ved kontorstedene. Stabsavdelingen ble tilført fagansvar for kommunikasjons- og koordineringsaktiviteter og et tydeligere fagansvar for øvrige støttefunksjoner ved kontorstedene. Et ledernivå ble tatt bort ved at regionavdelingen og regiondirektørene ble fjernet. Videre ble avdeling sektorforvaltning/ rådgivning lagt ned, og oppgavene ble overført til lønns- og regnskapsavdelingen.
14 stillinger (to avdelingsdirektører, seks regiondirektører og seks avdelingsledere i sektorforvaltning/ rådgivning) falt bort som følge av den nye organiseringen. Det ble opprettet tre nye stillinger som avdelingsdirektør (lønns-, regnskaps- og IT-direktør).
Flere medarbeidere fikk endret innholdet i sin stilling. Dette kom sterkest til uttrykk i avdeling for sektorforvaltning og rådgivning, som tidligere var egne avdelinger ved hvert regionkontor, men som opphørte som egne avdelinger.
Kilde: DFØ årsrapport 2011
* = Dato merket med asterisk (*), betyr at tidspunkt ikke er bekreftet.