Denne siden og de ulike fanene under viser informasjon om denne enheten og data tilknyttet denne enheten fra Forvaltningsdatabasen. Forvaltningsdatabasen er en grundig og detaljert kartlegging av organisering og endring av den norske statsforvaltningen fra 1947 - d.d. Fanen "Lenker" inneholder eventuelle lenker til eksterne ressurser.
Denne siden viser statistikk over antall ansatte til denne enheten.
Merk: Det tas forbehold om mulige feil og mangler i data om statsansatte som vi har mottatt fra Statens sentrale tjenestemannsregister, SST. Feil kan gjelde både enkeltenheter og aggregerte tall på etatsnivå. Vær oppmerksom på at tidsseriene - særlig for enheter med flere organisasjonsledd - kan vise utslag for enkelte år som kan indikere feil i inputdata.
Manglende data om statsansatte etter 2014:
I forbindelse med etableringen av A-ordningen fra 2015 er innsamling av lønnsopplysninger for alle ansatte samordnet og
hjemlet i A-opplysningsloven (https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2012-06-22-43). Fra samme tidspunkt opphørte videre drift av Statens sentrale tjenestemannsregister (SST).
Etter overgang til A-ordningen har ikke Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD) lenger hjemmel til å videreformidle data om statsansatte fra SSB til NSD.
Dette innebærer at NSD inntil videre må slette 2015 og 2016 årgangene fra nettsidene våre. Vi vil heller ikke kunne publisere data fra 2017 tellingene.
Brukere av denne tjenesten som ønsker å hente ut ut detaljerte data om statsansatte må inntil videre kontakte SSB eller finne fram til informasjonen via
Statistikkbanken (https://www.ssb.no/statistikkbanken).
NSD vil arbeide for å få på plass en avtale med SSB slik at vi igjen kan få tilgang til data om statsansatte.
Totalt | Heltid | Deltid | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
År | Menn | Kvinner | Totalt | Menn | Kvinner | Totalt | Menn | Kvinner | Totalt |
1990 | 45 | 86 | 131 | 44 | 76 | 120 | 1 | 10 | 11 |
1991 | 39 | 84 | 123 | 37 | 73 | 110 | 2 | 11 | 13 |
1992 | 39 | 89 | 128 | 36 | 78 | 114 | 3 | 11 | 14 |
1993 | 40 | 86 | 126 | 36 | 74 | 110 | 4 | 12 | 16 |
1994 | 37 | 103 | 140 | 36 | 85 | 121 | 1 | 18 | 19 |
1995 | 47 | 103 | 150 | 46 | 84 | 130 | 1 | 19 | 20 |
1996 | 44 | 100 | 144 | 42 | 85 | 127 | 2 | 15 | 17 |
1997 | 46 | 101 | 147 | 45 | 84 | 129 | 1 | 17 | 18 |
1998 | 44 | 101 | 145 | 42 | 78 | 120 | 2 | 23 | 25 |
1999 | 35 | 118 | 153 | 34 | 86 | 120 | 1 | 32 | 33 |
2000 | 40 | 117 | 157 | 40 | 114 | 154 | 3 | 3 | |
2001 | 39 | 105 | 144 | 39 | 78 | 117 | 27 | 27 | |
2002 | 34 | 116 | 150 | 33 | 85 | 118 | 1 | 31 | 32 |
2003 | 40 | 117 | 157 | 38 | 89 | 127 | 2 | 28 | 30 |
2004 | 34 | 109 | 143 | 33 | 85 | 118 | 1 | 24 | 25 |
2005 | 42 | 115 | 157 | 42 | 86 | 128 | 29 | 29 | |
2006 | 35 | 99 | 134 | 35 | 76 | 111 | 23 | 23 | |
2007 | 39 | 99 | 138 | 37 | 75 | 112 | 2 | 24 | 26 |
2008 | 53 | 108 | 161 | 50 | 86 | 136 | 3 | 22 | 25 |
2009 | 60 | 114 | 174 | 53 | 87 | 140 | 7 | 27 | 34 |
2010 | 65 | 124 | 189 | 63 | 96 | 159 | 2 | 28 | 30 |
2011 | 61 | 142 | 203 | 56 | 112 | 168 | 5 | 30 | 35 |
2012 | 60 | 137 | 197 | 55 | 105 | 160 | 5 | 32 | 37 |
2013 | 60 | 133 | 193 | 57 | 117 | 174 | 3 | 16 | 19 |
2014 | 52 | 126 | 178 | 50 | 103 | 153 | 2 | 23 | 25 |
Totalt | Heltid | Deltid | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
År | Menn | Kvinner | Totalt | Menn | Kvinner | Totalt | Menn | Kvinner | Totalt |
1990 | 40 | 38 | 39 | 40 | 38 | 39 | 40 | 39 | |
1991 | 38 | 39 | 39 | 39 | 39 | 39 | 37 | 36 | |
1992 | 39 | 40 | 39 | 39 | 40 | 40 | 36 | 37 | |
1993 | 38 | 40 | 40 | 38 | 41 | 40 | 37 | 37 | |
1994 | 40 | 39 | 39 | 40 | 39 | 39 | 36 | 37 | |
1995 | 40 | 39 | 39 | 39 | 40 | 40 | 36 | 36 | |
1996 | 41 | 40 | 40 | 41 | 40 | 40 | 35 | 37 | |
1997 | 40 | 41 | 40 | 39 | 42 | 41 | 37 | 38 | |
1998 | 39 | 41 | 41 | 40 | 42 | 41 | 41 | 40 | |
1999 | 41 | 41 | 41 | 41 | 41 | 41 | 41 | 41 | |
2000 | 42 | 41 | 41 | 42 | 41 | 41 | |||
2001 | 43 | 42 | 42 | 43 | 42 | 42 | 41 | 41 | |
2002 | 44 | 41 | 42 | 44 | 42 | 42 | 39 | 39 | |
2003 | 44 | 41 | 42 | 43 | 42 | 43 | 38 | 39 | |
2004 | 45 | 43 | 43 | 45 | 42 | 43 | 43 | 43 | |
2005 | 44 | 42 | 43 | 44 | 42 | 43 | 44 | 44 | |
2006 | 46 | 44 | 44 | 46 | 43 | 44 | 44 | 44 | |
2007 | 47 | 43 | 44 | 47 | 43 | 45 | 43 | 44 | |
2008 | 46 | 44 | 44 | 45 | 44 | 44 | 45 | 46 | |
2009 | 45 | 44 | 45 | 45 | 44 | 45 | 46 | 45 | 45 |
2010 | 46 | 44 | 44 | 46 | 43 | 44 | 45 | 45 | |
2011 | 46 | 43 | 44 | 46 | 44 | 45 | 47 | 42 | 43 |
2012 | 47 | 44 | 45 | 46 | 44 | 45 | 52 | 45 | 46 |
2013 | 47 | 44 | 45 | 47 | 43 | 45 | 46 | 46 | |
2014 | 49 | 43 | 45 | 48 | 44 | 45 | 43 | 45 |
Tabellen viser gjennomsnittalder til ansatte for ordinært regulativlønte. Merk at der antall ansatte er mindre enn 5 vil alder ikke vises.
Barne- og familiedepartementet fikk sitt navn 1. januar 1991. Ett år tidligere ble Familie- og forbrukerdepartementet opprettet ved kongelig resolusjon av 22. desember 1989.
Saksområder ble overført fra det nedlagte Forbruker- og administrasjonsdepartementet, Sosialdepartementet, Kommunal- og arbeidsdepartementet, Justisdepartementet, Miljøverndepartementet (SFT) og Kulturdepartementet (fra 01.01.1991).
Hensikten med å opprette et nytt Barne- og familiedepartement var å styrke innsatsen for barn, ungdom, familie, likestilling, forbrukervern og produktsikkerhet gjennom å samle og å koordinere disse områdene i ett departement.
Kilde: Arkivportalen.no
Barnehagesakene overføres til Kunnskapsdepartementet
Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet (BLD) vil bestå av det tidligere Barne- og likestillingsdepartementet og inkluderings- og mangfoldssaker som overføres fra det tidligere Arbeids- og inkluderingsdepartementet.
Som varslet i statsbudsjettet skal fylkesnemndene i 2010 etableres som et selvstendig forvaltningsorgan, og det opprettes en sentral administrasjon for Fylkesnemndene for barnevern og sosiale saker.
Den administrative styringen av fylkesnemndene har fram til nå vært en integrert del av Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementets virksomhet, og den sentrale administrasjonen vil overta de administrative oppgavene som til nå har ligget i departementet. Målet med å opprette et eget forvaltningsorgan for fylkesnemndene er å styrke den administrative styringen av nemndene. Dette legger bl.a. til rette for bedret ressursutnyttelse på tvers av nemndene, kompetanseheving og videreutvikling av saksbehandlingen.
Kilde: Pressemelding , 20.03.2010, Nr.: 10008, Barne- likestillings- og inkluderingsdepartementet
Justis- og beredskapsdepartementet (JD) overtar fra 1. april 2016 ansvaret for integreringssaker, som overføres fra Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet. Overføringen innebærer at Integreringsavdelingen flyttes fra Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet til Justis- og beredskapsdepartementet.
I statsrådet 16. desember 2015 ble det varslet at Integreringsavdelingen i Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet i løpet av første kvartal 2016 overføres til Justis- og beredskapsdepartementet. Det ble også varslet at Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet fra samme tidspunkt vil skifte navn til Barne- og likestillingsdepartementet.
Justis- og beredskapsdepartementet (JD) overtar fra 1. april 2016 ansvaret for integreringssaker, som overføres fra Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet. Overføringen innebærer at Integreringsavdelingen flyttes fra Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet til Justis- og beredskapsdepartementet.
De budsjettmessige konsekvensene av ny budsjettstruktur for statsbudsjettet for 2016 er innarbeidet i Prop. 59 S (2015-2016) som ble vedtatt i Stortinget 17. mars 2016, jf. Innst. 194 S (2015-2016) fra finanskomiteen.
Barne- og likestillingsdepartementet endrer navn til Barne- og familiedepartementet og overtar ansvaret for tro- og livssynsområdet fra Kulturdepartementet.
Barne- og likestillingsdepartementet endrer navn til Barne- og familiedepartementet og overtar ansvaret for tro- og livssynsområdet fra Kulturdepartementet. Dette inkluderer:
- Rammetilskudd til Den norske kirke
- Tilskudd til tros- og livssynssamfunn utenom Den norske kirke
- Tilskudd til Sjømannskirken
- Gravplassforvaltningen – tilskuddsforvaltning og regelverks- og lovfortolkning
- Kirkebygg – rentekompensasjonsordning for istandsetting av kirkebygg og tilskudd til sentrale tiltak for kirkebygg og gravplasser
- Tilskudd til privateide kirkebygg
- Saker som kommer inn under lov om helligdagsfred
- Etatsstyringsansvaret for Opplysningsvesenets fond
Ansvaret for etatsstyring av Nidaros domkirkes restaureringsarbeider ligger i Kulturdepartementet. Også ansvaret for krigsgravtjenesten ligger i Kulturdepartementet.
Barne- og familiedepartementet avgir ansvaret for arbeidet med likestillings- og diskrimineringsspørsmål til Kulturdepartementet.
* = Dato merket med asterisk (*), betyr at tidspunkt ikke er bekreftet.