Norsk institutt for landbruksøkonomisk forskning
Tabell: Antall ansatte, ordinært regulativlønte
| År | Menn (Totalt) | Kvinner (Totalt) | Totalt (Totalt) | Menn (Heltid) | Kvinner (Heltid) | Totalt (Heltid) | Menn (Deltid) | Kvinner (Deltid) | Totalt (Deltid) |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 2010 | 37 | 22 | 59 | 17 | 17 | 42 | 12 | 5 | 17 |
| 2011 | 34 | 22 | 56 | 11 | 11 | 34 | 11 | 11 | 22 |
| 2012 | 33 | 17 | 50 | 10 | 10 | 35 | 8 | 7 | 15 |
| 2013 | 36 | 23 | 59 | 14 | 14 | 38 | 12 | 9 | 21 |
| 2014 | 35 | 20 | 55 | 13 | 13 | 37 | 11 | 7 | 18 |
Tabell: Antall årsverk, ordinært regulativlønte
| År | Menn (Totalt) | Kvinner (Totalt) | Totalt (Totalt) | Menn (Heltid) | Kvinner (Heltid) | Totalt (Heltid) | Menn (Deltid) | Kvinner (Deltid) | Totalt (Deltid) |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 2010 | 29.85 | 20.2 | 50.05 | 17.0 | 17.0 | 42.0 | 4.85 | 3.2 | 8.05 |
| 2011 | 27.15 | 19.6 | 46.75 | 11.0 | 11.0 | 34.0 | 4.15 | 8.6 | 12.75 |
| 2012 | 27.65 | 15.4 | 43.05 | 10.0 | 10.0 | 35.0 | 2.65 | 5.4 | 8.05 |
| 2013 | 28.75 | 19.8 | 48.55 | 14.0 | 14.0 | 38.0 | 4.75 | 5.8 | 10.55 |
| 2014 | 27.95 | 18.4 | 46.350002 | 13.0 | 13.0 | 37.0 | 3.95 | 5.4 | 9.35 |
Tabell: Gjennomsnittsalder, ordinært regulativlønte
| År | Menn (Totalt) | Kvinner (Totalt) | Totalt (Totalt) | Menn (Heltid) | Kvinner (Heltid) | Totalt(Heltid) | Menn(Deltid) | Kvinner(Deltid) | Totalt(Deltid) |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 2010 | 48 | 43 | 46 | 44 | 44 | 47 | 47 | 39 | 45 |
| 2011 | 49 | 42 | 46 | 43 | 43 | 47 | 51 | 41 | 46 |
| 2012 | 50 | 42 | 47 | 45 | 45 | 48 | 54 | 39 | 47 |
| 2013 | 50 | 42 | 47 | 43 | 43 | 48 | 46 | 42 | 44 |
| 2014 | 50 | 45 | 48 | 44 | 44 | 48 | 51 | 46 | 49 |
Endringshistorie som kan ha innvirkning på antall ansatte
1992-01-01 00:00:00.0* Består via omorganisering
Instituttet bar preg av å være sammenslått av to institusjoner. De to fagavdelingene som ble etablert i 1986 førte i praksis til at det var et skarpt skille mellom basismodeller og operative modeller. I 1992 brøt man opp den gamle avdelingsstrukturen og etablerte tre fagavdelinger. Hver avdeling skulle ledes av en forskningssjef, og alle avdelingene skulle drive både forskning og forvaltningsrettet aktivitet.
Kilde: ''Femti år i landbrukets og samfunnets tjeneste''. Utg. NILF. 1998.
1995-01-01 00:00:00.0* Består via innlemming
1995-01-01 00:00:00.0* Består via omorganisering
Den nye organisasjonsmodellen fra 1992 ble ikke særlig langvarig. Blant annet var det skifte av direktør. Videre var kravene til forskning økt. Instituttet ble evaluert av en internasjonalt sammensatt evalueringskomité. Komitéen var tvilende til om forskningen kunne få spesielt gode vilkår i NILF med alle de ulikeartede oppgavene som institusjonen hadde (NLVF, 1992). Mens instituttet framhevet det positive i samvirket mellom flere oppgaver, var komitéen redd for at forskningen ble restpost i ressurstildeling. Komitéen foreslo bl.a. å skille ut forskningen og legge den til NLH. Landbruksdepartementet bestemte seg for å beholde NILF samlet, og institusjonen omorganiserte i 1995 for å legge forholdene bedre til rette for forskning ved å opprette en egen forskningsavdeling. Samtidig ble det etablert en avdeling som fikk ansvaret for de forvaltningsrettede aktivitetene.
Kilde: ''Femti år i landbrukets og samfunnets tjeneste''. Utg. NILF. 1998.
1997-01-01 00:00:00.0 Vertikal flytting (omdannelse)
(Enheten har endret tilknytingsform og/eller administrativt nivå.)
Tilknytningsform
Forvaltningsorgan med særskilte fullmakter
Administrativt nivå
Høyeste nivå
Instituttet blir fra 1.1.1997 organisert som forvaltningsorgan med særskilte fullmakter og finansieringsstrukturen blir lagt om (jfr. St.prp.nr.63 1995-96 og St.prp.nr.1 1996-97 (Landbruksdepartementet) s. 14-15.
I forbindelse med omorganisering av høgare utdanning og sektorforskning på landbruksområdet (jfr. St.prp.nr 63 1995-96) blir høgskolene under Landbruksdepartementet; Norges Landbrukshøgsole og Norges Veterinærhøgskole, overført til Kirke- utdannings- og forskningsdepartementet. Videre blir de statlige forskningsinstitusjonene under Landbruksdepartementet;
- Norsk institutt for landbruksøkonomisk forskning,
- Norsk institutt for skogforskning,
- Norsk institutt for planteforskning og
- Statens veterinære laboratorier
organiserte som forvaltningsorgan med særskilte fullmakter med ny finansieringsstruktur.
St.prp.nr 63 1995-96 Om omorganisering av høgre utdanning og sektorforskning på landbruksområdet.
https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Stortingsforhandlinger/Lesevisning/?p=1995-96&paid=2&wid=c&psid=DIVL1066&pgid=c_0569&s=True