Avdeling for kompetanse og arbeidsliv

Denne siden viser endringshistorien til denne enheten.

Merk: * = Dato merket med asterisk (*), betyr at tidspunkt ikke er bekreftet.

1967-01-01 00:00:00.0 * Nyopprettelse

Navn
Avdeling for voksenopplæring og folkeopplysning

Kort navn
Avd. for voksenoppl. og folkeopplysn.

Tilknytningsform
Departement

Administrativt nivå
Avdeling

Overordnet
Kirke- og undervisningsdepartementet

Lokalisering
301 Oslo

Midlertidig administrasjon for voksenopplæringen ble opprettet 15. januar 1966. Dette ble senere Avdeling for voksenopplæring og folkeopplysning, formelt fra 1. januar 1967. Første utgående brev i kopiboka har dato 12. april 1966.

Under avdelingen hørte det frie opplysnings- og studiearbeid, voksenopplæring knyttet til det allmennutdannende og yrkesutdannende skoleverk, folkehøyskoler, kursvirksomhet for sysselsettingsmidler, brevundervisning, internasjonale saker om voksenopplæring.

Kilde: Arkivportalen.no


1990-01-01 00:00:00.0 * Endring av overordnet

(Enheten får ny overordnet fordi den forrige overordnede ble nedlagt på samme tidspunkt.)

Overordnet
Utdannings- og forskningsdepartementet


1991-01-01 00:00:00.0 * Endring av overordnet

(Enheten får ny overordnet fordi den forrige overordnede ble nedlagt på samme tidspunkt.)

Overordnet
Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet


1999-01-01 00:00:00.0 * Navneendring

Navn
Avdeling for voksenopplæring og utdanningsfinansiering

Kort navn
Avdeling for voksenopplæring og utdanningsfinansie

NB: En del arbeidsoppgaver overføres til "Seksjon for etatsstyring" under Avdeling for voksenopplæring og utdanningsfinansiering


2002-01-01 00:00:00.0 * Navneendring

Navn
Avdeling for kompetanse og arbeidsliv

Kort navn
Avdeling for kompetanse og arbeidsliv

Avdelingens oppgave er å legge til rette for at den voksne delen av befolkningen kan styrke sin kompetanse. Oppdatert og ny kunnskap er nødvendig for å bedre konkurranseevnen og øke fleksibiliteten i et arbeidsliv i omstilling. Ny kompetanse kan også gi den enkelte større valgfrihet og muligheter til å realisere egne ønsker og behov. Avdelingen har flat struktur og er organisert i 10 selvstyrte team.


2002-01-01 00:00:00.0 Endring av overordnet

(Enheten får ny overordnet fordi den forrige overordnede ble nedlagt på samme tidspunkt.)

Overordnet
Utdannings- og forskningsdepartementet


2005-12-31 00:00:00.0 * Nedlagt via innlemming

(Enheten ble nedlagt fordi den ble innlemmet i en allerede eksisterende enhet.)

Endringer i departementet omtalt i St.prp.nr.1 2005-2006 (UFD) s. 30:
I lys av samfunnsendringa og endringar i utdannings- og forskingssektoren har departementet gjennomgått organisasjonen med fokus på organisasjonsstruktur, kultur og arbeidsmåtar. Departementet er no organisert i seks avdelingar: opplæringsavdelinga, universitets- og høgskoleavdelinga, avdeling for analyse, internasjonalt arbeid og kompetansepolitikk, forskingsavdelinga, avdeling for økonomi og styring samt administrasjons- og utviklingsavdelinga. Den nye organiseringa skal medverke til å utvikle betre heilskap og samanheng i departementsarbeidet, meir aktivt grep om politikkutforminga og meir formålstenleg oppgåveløysing.

Noreg står overfor fleire samfunnsutfordringar som krev at vi klarer å mobilisere og vidareutvikle kompetansen til heile befolkninga. I den nye organisasjonsstrukturen er arbeidet med kompetansepolitikk kopla tettare til analyse- og internasjonalt arbeid i departementet. Denne forankringa gir positive stimuli og nytenking inn i vidareutviklinga av kunnskapsgrunnlaget for kompetansepolitikken. Dette medverkar òg til at departementet i større grad kan dra nytte av dei internasjonale prosessane også i nasjonal politikkutforming. Ansvaret for livslang læring er forankra i fagavdelingane slik at feltet blir ein integrert del av arbeidet med utdannings- og forskingspolitikk. Dette fordi livslang læring er eit gjennomgåande tema i heile utdanningssystemet. Ei ny Avdeling for økonomi og styring er oppretta for å sikre at arbeidet med økonomisk, juridisk og organisatorisk styring i utdannings- og forskingssektoren blir godt koordinert og vidareutvikla.