FORVALTNINGSDATABASEN

Avdeling for kompetanse og arbeidsliv

Denne siden og de ulike fanene under viser informasjon om denne enheten og data tilknyttet denne enheten fra Forvaltningsdatabasen. Forvaltningsdatabasen er en grundig og detaljert kartlegging av organisering og endring av den norske statsforvaltningen fra 1947 - d.d. Fanen "Lenker" inneholder eventuelle lenker til eksterne ressurser.

Denne siden viser endringshistorien til denne enheten.

01.01.1967* Nyopprettelse

Navn: Avdeling for voksenopplæring og folkeopplysning
Kort navn: Avd. for voksenoppl. og folkeopplysn.
Tilknytningsform: Departement
Administrativt nivå: Avdeling
Lokalisering: 301 Oslo

Midlertidig administrasjon for voksenopplæringen ble opprettet 15. januar 1966. Dette ble senere Avdeling for voksenopplæring og folkeopplysning, formelt fra 1. januar 1967. Første utgående brev i kopiboka har dato 12. april 1966.

Under avdelingen hørte det frie opplysnings- og studiearbeid, voksenopplæring knyttet til det allmennutdannende og yrkesutdannende skoleverk, folkehøyskoler, kursvirksomhet for sysselsettingsmidler, brevundervisning, internasjonale saker om voksenopplæring.

Kilde: Arkivportalen.no

01.01.1990* Endring av overordnet

(Enheten får ny overordnet fordi den forrige overordnede ble nedlagt på samme tidspunkt.)

01.01.1991* Endring av overordnet

(Enheten får ny overordnet fordi den forrige overordnede ble nedlagt på samme tidspunkt.)

01.01.1999* Navneendring

Navn: Avdeling for voksenopplæring og utdanningsfinansiering
Kort navn: Avdeling for voksenopplæring og utdanningsfinansie

NB: En del arbeidsoppgaver overføres til "Seksjon for etatsstyring" under Avdeling for voksenopplæring og utdanningsfinansiering

01.01.2002* Navneendring

Navn: Avdeling for kompetanse og arbeidsliv
Kort navn: Avdeling for kompetanse og arbeidsliv

Avdelingens oppgave er å legge til rette for at den voksne delen av befolkningen kan styrke sin kompetanse. Oppdatert og ny kunnskap er nødvendig for å bedre konkurranseevnen og øke fleksibiliteten i et arbeidsliv i omstilling. Ny kompetanse kan også gi den enkelte større valgfrihet og muligheter til å realisere egne ønsker og behov. Avdelingen har flat struktur og er organisert i 10 selvstyrte team.

01.01.2002 Endring av overordnet

(Enheten får ny overordnet fordi den forrige overordnede ble nedlagt på samme tidspunkt.)

31.12.2005* Nedlagt via innlemming

(Enheten ble nedlagt fordi den ble innlemmet i en allerede eksisterende enhet.)

Endringer i departementet omtalt i St.prp.nr.1 2005-2006 (UFD) s. 30:
I lys av samfunnsendringa og endringar i utdannings- og forskingssektoren har departementet gjennomgått organisasjonen med fokus på organisasjonsstruktur, kultur og arbeidsmåtar. Departementet er no organisert i seks avdelingar: opplæringsavdelinga, universitets- og høgskoleavdelinga, avdeling for analyse, internasjonalt arbeid og kompetansepolitikk, forskingsavdelinga, avdeling for økonomi og styring samt administrasjons- og utviklingsavdelinga. Den nye organiseringa skal medverke til å utvikle betre heilskap og samanheng i departementsarbeidet, meir aktivt grep om politikkutforminga og meir formålstenleg oppgåveløysing.

Noreg står overfor fleire samfunnsutfordringar som krev at vi klarer å mobilisere og vidareutvikle kompetansen til heile befolkninga. I den nye organisasjonsstrukturen er arbeidet med kompetansepolitikk kopla tettare til analyse- og internasjonalt arbeid i departementet. Denne forankringa gir positive stimuli og nytenking inn i vidareutviklinga av kunnskapsgrunnlaget for kompetansepolitikken. Dette medverkar òg til at departementet i større grad kan dra nytte av dei internasjonale prosessane også i nasjonal politikkutforming. Ansvaret for livslang læring er forankra i fagavdelingane slik at feltet blir ein integrert del av arbeidet med utdannings- og forskingspolitikk. Dette fordi livslang læring er eit gjennomgåande tema i heile utdanningssystemet. Ei ny Avdeling for økonomi og styring er oppretta for å sikre at arbeidet med økonomisk, juridisk og organisatorisk styring i utdannings- og forskingssektoren blir godt koordinert og vidareutvikla.