Yrkesopplæringsrådet for håndverk og industri
1933-08-01 00:00:00.0 Nyopprettelse
Navn
Yrkesopplæringsrådet for håndverk og industri
Kort navn
Yrkesopplæringsrådet for håndverk og industri
Tilknytningsform
Sentraladministrative organ (direktorat m.m.)
Administrativt nivå
Høyeste nivå
COFOG
09 Utdanning
Overordnet
Kirke- og undervisningsdepartementet
Type enhet
Nasjonal organisasjon
Lokalisering
301 Oslo
Organisert fra 1.8.1933 av KUD i samarbeid med Norges Håndverksforbund og LO. Rådet ble omorganisert fra 1.7.1946 og fra da av helt opprettholdt av staten.
Historikk (kilde: Arkivportalen.no):
- Fagskolekomiteen 1914-1919
- Fagutdannelseskomiteen 1919-1933
- Yrkesopplæringsrådet 1933-
Fagskolekomiteen ble nedsatt 1914 av Fellesforeningen for Håndverk og Industri. Norges Håndverkerforbund og Norges Industriforbund erstattet fra 1.10.1919 denne komiteen med «Håndverkets og Industriens Landskomité for Fagutdannelse», eller Fagutdannelseskomiteen, som også inkluderte lærlingvesenet. Den hadde ti medlemmer, fem fra hvert forbund. I 1919 fikk også komiteen eget kontor, Fagutdannelseskontoret. Fagutdannelseskomiteen besto til 1933, vesentlig som et privat foretak. Staten kom mer aktivt med da Kirke- og undervisningsdepartementet i samarbeid med de to forbundene oppnevnte Yrkesopplæringsrådet for håndverk og industri fra 1.8.1933. Det fikk 13 medlemmer, de fleste fra yrkesskolene og næringslivet. Rådets kontor var en fortsettelse av Fagutdannelseskontoret, og det arbeidet med bidrag fra forbundene og staten. I samsvar med lov om yrkesskoler for håndverk og industri 1.3.1940, iverksatt fra 1.7.1945, ble Yrkesopplæringsrådet ved kgl.rres. 20.9.1946 reorganisert til et rent statlig organ med 15 medlemmer oppnevnt av Kongen og reglement gitt ved kgl.res. 16.8.1946. Det ble videre utnevnt en direktør for yrkesskolevesenet, som samtidig var leder for rådet.
Yrkesopplæringsrådets viktigste oppgaver var å bistå departementet i spørsmål vedkommende yrkesskoler og yrkesopplæring i håndverk og industri. Det gjaldt rådgivning, initiativ og tilsyn. Rådet samlet inn og ga ut opplysninger, bl.a. i tidsskriftet «Yrkesopplæring». Reglementet av 1946 spesifiserer arbeidsoppgavene. Det dreide seg om råd om oppretting av nye skoler, utarbeidelse av undervisningsplaner, avvikling av eksamener, inspeksjons- og kursvirksomhet, godkjenning av lærebøker m.v. Rådet drev en tid eget forlag. Kontoret ble i 1945 delt i avdeling A for yrkesskolene og avdeling B for yrkeskursene.