Norges kommunal- og sosialhøgskole
Denne siden og de ulike fanene under viser informasjon om denne enheten og data tilknyttet denne enheten fra Forvaltningsdatabasen. Forvaltningsdatabasen er en grundig og detaljert kartlegging av organisering og endring av den norske statsforvaltningen fra 1947 - d.d. Fanen "Lenker" inneholder eventuelle lenker til eksterne ressurser.
- Enhet
- Endringshistorie
- Forvaltningshierarki
- Enhetsregisteret hierarki
- Relasjoner
- Litteratur
- Årsmeldinger
- Tildelingsbrev
- Lovdata
- Utvalg
- Ansatte
- Lenker
- Instrukser
- Organisjonsprinsipp
- Regnskapsprinsipper
Denne siden viser endringshistorien til denne enheten.
21.05.1948 Nyopprettelse
Historikk
Norges kommunal- og sosialhøgskole ble opprettet i statlig regi den 21.5.1948. Skolen åpnet 1.2.1949, og ble ledet av et styre på 7 personer fra Kirke- og undervisningsdeptet, Kommunal- og arbeidsdeptet, Norges byforbund, Finansdeptet, Norges herredsforbund, Sosialdeptet, samt rektor som var nestformann og sekretær. I tillegg kom et arbeidsutvalg, lærerråd og elevråd.Rådet for sosialarbeiderutdanning overtok behandling av faglige spørsmål for sosionom- og barnevernpedagogutdanningen.Denne styreformen vedvarte til 1979, da det Regionale høgskolestyret for Oslo og Akershus ble opprettet.I skolens første år var utdanningstilbudet en kommunal og en sosiallinje. Kommunallinjen var delt i to, en 1.avd. på 1,5 år og en 2.avd. på 1 år.Fra 1972 ble studiet utvidet fra 2,5 til 3 år.Fra 1975 ble det opprettetet 1-årig studium i helse-og sykehusadm. som et spesialiseringsår på 3. året på kommunallinjen. Dette ble endret til videreutdanning i helse- og sosialadm.
I 1982 ble det opprettet en videreutdanning i ledelse for kommunalt ansatte i form av 8 ukesamlinger fordelt på et år. Sosiallinjen forble stort sett uforandret fram til 1966. Fra den tid fikk kanidater på sosiallinjen eksamenstittelsen sosionom og utdanningen ble utvidet fra 2,5 til 3 år.I 1970 ble det åpnet mulighet for spesialsiering, ordningen opphevet i 1972. 1974 ny studieplan, revidert i 1978. 1977 ble eksamensformen endret fra 17 deleksamener til en integrert årseksamen.Barnevernlinjen startet med 1-årig barnevernkurs fra 1951/52, 2-årig fra høst 1963, og elever fra linjen ble barnevernpedagoger. 1982 ble linjen utvidet til 3 år. I 1987 ble sos. deptets 3-mnd kurs for ledende eldreomsorgspersonale overført til NKSH, som en videreutdanning i gerontologi. 1/1 1975 knyttet skolen seg til Norske Kvinners nasjonalråds sosialskole, med felles styre og regnskapsmessig samarbeid. Slått sammen i 1984.
I 1994 ble skolen en del av Høgskolen i Oslo, avdeling for økonomi, kommunal- og sosialfag.
Kilde: Arkivportalen.no
01.01.1980* Navneendring
01.01.1982* Horisontal flytting
01.01.1985* Består via innlemming
01.01.1990* Endring av overordnet
01.01.1991* Endring av overordnet
31.07.1994 Nedlagt via omorganisering
- Saksnummer Stortinget sakid=(3591)
- Saksnummer Stortinget sakid=(5754)
Går inn i nyetablerte Høgskolen i Oslo som avdeling for økonomi, kommunal- og sosialfag.
Senere finnes fagfeltet igjen som Institutt for Sosialfag ved fakultet for Samfunnsvitenskap ved OsloMet.
_________________________________________
Noen sentrale historiske dokumenter i oppbyggingen av den statlige høgskolesektoren i forkant av Reform 94:
1965: Videreutdanningskomiteen (Ottosen-komiteen)
1968: St prp nr 136 (1968-69) Om prøvedrift med distriktshøgskolar
1973: St meld nr 17 (1974-75) Om den videre utbygging og organisering av høgre utdanning
1988: NOU 1988: 28 Med viten og vilje (Hernesutvalget)
1991: St meld nr 40 (1990-91) Fra visjon til virke.
Kilde: NOU 1998: 6 - Økonomien i den statlige høgskolesektoren
_________________________________________
Nærmere om reformen i 1994:
Med St meld nr 40 (1990-91) Fra visjon til virke og Stortingets tilslutning til forslagene i meldingen, jf Innst S nr 230 (1990-91), ble det trukket opp prinsipper og utviklingslinjer for politikken framover på de mest sentrale områdene innenfor høyere utdanning i Norge.
Som ledd i oppfølgingen av St meld nr 40 (1990-91) ble de regionale høgskolestyrene satt til å utrede framtidig høgskolestruktur innenfor sin region, i nært samarbeid med høgskolene. Utredningene ble våren og høsten 1992 drøftet i møter mellom høgskolene, høgskolestyrene og departementet.
7. mai 1993 ble det vedtatt i statsråd at de 98 regionale høgskolene skulle omorganiseres til 26 nye institusjoner i høgskolesektoren. Sammenslåingen omfatter de tidligere distriktshøgskolene, de pedagogiske høgskolene, de helsefaglige høgskolene, ingeniørhøgskolene, sosialhøgskolene og andre mer spesialiserte yrkesfaglige høgskoler. Dette er den største reformen i norsk høyere utdanning noensinne.
Den nye organiseringen skulle tre i kraft fra 1. august 1994. De nye høgskolene skulle organiseres etter faglige kriterier, men også geografiske forhold skulle tillegges vekt. Avdelingsinndelingen skulle være rammen for drift av de enkelte utdanningstilbud.
Den 1. august 1994 ble 98 regionale høgskoler slått sammen til 26 statlige høgskoler, med fastsettelse av avdelingsinndelinger og administrasjonsordning ved hver av høgskolene. De regionale høgskolestyrene ble formelt nedlagt, og nye institusjonsstyrer var på plass fra samme tidspunkt. Styringsordningene for de nye statlige høgskolene ble fastsatt midlertidig etter de prinsippene som nåværende lov om universiteter og høgskoler bygger på.
Kilde: NOU 1998: 6 - Økonomien i den statlige høgskolesektoren
Merk
* = Dato merket med asterisk (*), betyr at tidspunkt ikke er bekreftet.