FORVALTNINGSDATABASEN

Kulturtanken - Den kulturelle skolesekken Norge

Denne siden og de ulike fanene under viser informasjon om denne enheten og data tilknyttet denne enheten fra Forvaltningsdatabasen. Forvaltningsdatabasen er en grundig og detaljert kartlegging av organisering og endring av den norske statsforvaltningen fra 1947 - d.d. Fanen "Lenker" inneholder eventuelle lenker til eksterne ressurser.

Denne siden viser statistikk over antall ansatte til denne enheten.

Merk: Det tas forbehold om mulige feil og mangler i data om statsansatte som vi har mottatt fra Statens sentrale tjenestemannsregister, SST. Feil kan gjelde både enkeltenheter og aggregerte tall på etatsnivå. Vær oppmerksom på at tidsseriene - særlig for enheter med flere organisasjonsledd - kan vise utslag for enkelte år som kan indikere feil i inputdata.

Manglende data om statsansatte etter 2014:

I forbindelse med etableringen av A-ordningen fra 2015 er innsamling av lønnsopplysninger for alle ansatte samordnet og hjemlet i A-opplysningsloven (https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2012-06-22-43). Fra samme tidspunkt opphørte videre drift av Statens sentrale tjenestemannsregister (SST). Etter overgang til A-ordningen har ikke Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD) lenger hjemmel til å videreformidle data om statsansatte fra SSB til NSD. Dette innebærer at NSD inntil videre må slette 2015 og 2016 årgangene fra nettsidene våre. Vi vil heller ikke kunne publisere data fra 2017 tellingene.

Brukere av denne tjenesten som ønsker å hente ut ut detaljerte data om statsansatte må inntil videre kontakte SSB eller finne fram til informasjonen via Statistikkbanken (https://www.ssb.no/statistikkbanken).

NSD vil arbeide for å få på plass en avtale med SSB slik at vi igjen kan få tilgang til data om statsansatte.

Vis: Lønnskategori:

graf
Antall ansatte, ordinært regulativlønte
Totalt Heltid Deltid
År MennKvinnerTotalt MennKvinnerTotalt MennKvinnerTotalt
1980 8 19 27 8 13 21 6 6
1981 8 20 28 6 15 21 2 5 7
1982 13 23 36 11 15 26 2 8 10
1983 14 21 35 11 16 27 3 5 8
1984 14 21 35 13 17 30 1 4 5
1985 15 20 35 14 16 30 1 4 5
1986 16 19 35 15 15 30 1 4 5
1987 19 18 37 17 15 32 2 3 5
1988 17 16 33 15 13 28 2 3 5
1989 19 16 35 17 12 29 2 4 6
1990 21 15 36 18 10 28 3 5 8
1991 15 15 30 15 12 27 3 3
1992 20 17 37 20 12 32 5 5
1993 19 17 36 19 13 32 4 4
1994 17 21 38 17 18 35 3 3
1995 20 21 41 20 18 38 3 3
1996 22 21 43 19 17 36 3 4 7
1997 20 25 45 19 18 37 1 7 8
1998 19 25 44 19 19 38 6 6
1999 27 23 50 24 18 42 3 5 8
2000 23 23 46 23 21 44 2 2
2001 25 18 43 25 17 42 1 1
2002 23 19 42 22 15 37 1 4 5
2003 23 24 47 22 18 40 1 6 7
2004 27 24 51 23 18 41 4 6 10
2005 25 20 45 21 18 39 4 2 6
2006 27 26 53 24 22 46 3 4 7
2007 27 23 50 24 22 46 3 1 4
2008 28 36 64 25 32 57 3 4 7
2009 34 36 70 26 32 58 8 4 12
2010 38 37 75 33 30 63 5 7 12
2011 31 39 70 29 28 57 2 11 13
2012 32 36 68 31 29 60 1 7 8
2013 31 27 58 29 23 52 2 4 6
2014 31 30 61 30 28 58 1 2 3
Gjennomsnittsalder, ordinært regulativlønte
Totalt Heltid Deltid
År MennKvinnerTotalt MennKvinnerTotalt MennKvinnerTotalt
1980 43 40 41 43 40 41 40 40
1981 40 41 41 41 41 41 42 40
1982 38 43 41 38 43 41 42 41
1983 36 44 41 36 44 41 45 42
1984 37 45 42 37 44 41 46
1985 38 46 42 38 45 42 47
1986 38 47 43 38 48 43 42
1987 38 48 43 38 47 42 47
1988 39 52 45 39 52 45 48
1989 41 51 45 41 51 45 47
1990 40 53 46 41 54 45 53 47
1991 42 53 48 42 52 47
1992 41 48 44 41 45 43 55 55
1993 42 48 45 42 44 43
1994 44 46 45 44 43 44
1995 44 47 46 44 45 44
1996 44 47 46 46 47 46 42
1997 46 45 46 47 44 45 48 47
1998 47 45 46 47 43 45 55 55
1999 43 46 44 44 43 43 54 48
2000 43 46 44 43 45 44
2001 42 45 43 42 46 43
2002 44 43 44 44 42 44 46
2003 44 43 43 45 43 44 42 40
2004 44 44 44 46 44 45 43 39
2005 44 44 44 45 43 44 44
2006 43 43 43 43 43 43 42
2007 43 44 44 43 44 44
2008 42 44 43 44 44 44 41
2009 42 44 43 42 44 43 42 40
2010 43 42 43 43 43 43 46 39 42
2011 45 43 44 45 43 44 42 43
2012 45 44 44 44 43 44 44 47
2013 46 45 46 46 45 45 48
2014 46 44 45 47 44 45

Tabellen viser gjennomsnittalder til ansatte for ordinært regulativlønte. Merk at der antall ansatte er mindre enn 5 vil alder ikke vises.

Endringshistorie som kan ha innvirkning på antall ansatte

01.05.2012* Består via omorganisering

Relaterte enheter:
  • Oslo World Music Festival

Rikskonsertenes avdeling for offentlige konserter ble avviklet i mai 2012, etter vedtak av Kulturdepartementet våren 2011. Oslo World Music Festival, som har vært en del av organisasjonen siden festivalens oppstart, ble fra 1. januar 2012 skilt ut som en selvstendig stiftelse.

Oslo World Music Festival (tidligere Verden i Norden) er en årlig musikkfestival som arrangeres hver høst i Oslo. Festivalen ønsker å presentere musikk fra hele verden, med særlig fokus på Asia, Afrika og Sør-Amerika, og slik søke å formidle kulturuttrykk fra disse områdene. I løpet av festivalen i 2012 opptrådte over 300 artister fra hele verden på 14 ulike scener i Oslo innenfor en rekke sjangre som chaabi, afrikansk jazz, samba, fransk chanson, elektronica og hiphop.

Festivalen startet i 1994 under navnet Verden i Norden og var da et samarbeidsprosjekt mellom de nordiske landene. Etter hvert trakk de andre landene seg ut, mens festivalen i Oslo økte. I 2002 fikk festivalen dagens navn. Festivalen var tidligere en del av Rikskonsertene, men ble en selvstendig stiftelse i januar 2012.
Kilde: wikipedia
- https://no.m.wikipedia.org/wiki/Kulturtanken
- https://no.m.wikipedia.org/wiki/Oslo_World_Music_Festival

18.08.2015* Vertikal flytting (omdannelse)

(Enheten har endret tilknytingsform og/eller administrativt nivå.)
Tilknytningsform: Sentraladministrative organ (direktorat m.m.)
Relasjoner:
  • Den kulturelle skolesekken

I august 2015 ga regjeringen Rikskonsertene et nytt og utvidet mandat. Mandatet innebærer at Rikskonsertene endrer navn, og at virksomheten får nye oppgaver som en nasjonal enhet for alle kunstuttrykkene i Den kulturelle skolesekken. I april endret Rikskonsertene navn til Kulturtanken - Den kulturelle skolesekken Norge.

Om "Den kulturelle skolesekken":
Den kulturelle skolesekken, forkortet DKS, har vært en nasjonal satsing som skal bidra til at elever i grunnskolen og i videregående opplæring i Norge får møte profesjonell kunst og kultur av alle slag. Satsingen finansieres av Tippemiddeloverskuddet og forutsetter et samarbeid mellom kultur- og skolesektoren. Skolesekken har som fremste mål å gi barn en kulturell kapital og kompetanse som vil gjøre de bedre i stand til å møte utfordringene i samfunnet.
Bakgrunnen for Den kulturelle skolesekken kom utover på 1990-tallet. Da ble det satt fokus på at barn og unge har krav på et kulturtilbud som er likeverdig med det tilbudet voksne har. I stortingsmelding nummer 61 (1991–1992) ble det understreket som et viktig prinsipp at barn og unge på den ene siden må få opplevelser med profesjonell kunst, og på den andre siden at barnas egne kulturelle ressurser blir tatt i bruk. Videre ble det i handlingsplanen Broen og den blå hesten (KUF og KD, 1996) lagt vekt på at barn må få opplevelser med profesjonell kunst av høy kvalitet, samtidig som de får utfolde seg med egne kulturelle aktiviteter.
Målene og prinsippene for arbeidet er nedfelt i stortingsmelding nummer 38 (2002–2003) og i Stortingets behandling av denne meldingen. De overordnede målsetningene med Den kulturelle skolesekken er
- å medvirke til at elever i grunnskolen får et profesjonelt kulturtilbud
- å legge til rette for at elever i grunnskolen skal få tilgang til, gjøre seg kjent med og få et positivt forhold til kunst- og kulturuttrykk av alle slag
- å medvirke til å utvikle en helhetlig innlemmelse av kunstneriske og kulturelle uttrykk i realiseringen av skolens læringsmål.
Den kulturelle skolesekken finansierer blant annet forfatterbesøk, teaterforestillinger og konserter for elevene. Det er fylkeskommunene som er gitt ansvaret for å forvalte innholdet i Den kulturelle skolesekken. Dette sikrer en lokal profil, men svært mange produksjoner formidles fra de nasjonale aktørene Rikskonsertene (musikk), Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design (visuell kunst), Norsk scenekunstbruk (scenekunst), Norsk forfattersentrum (litteratur), Film & Kino (film) og Norsk kulturråd (kulturarv).
Kilde: Wikipedia / regjeringen.no

Kulturtanken skal bruke 2016 på omstillingsprosessen fra å ha vært Rikskonsertene til å bli nasjonal enhet for hele Den kulturelle skolesekken.
______________________________________

Om Den kulturelle skolesekken (DKS) (kilde: NOU 2013:4 Kulturutredningen 2014)
Den kulturelle skolesekken (DKS) er et samarbeid mellom Kulturdepartementet og Kunnskapsdepartementet, og innebærer at alle elever i grunnskole og videregående skole skal motta profesjonelle kunst- og kulturtilbud flere ganger i året. Den kulturelle skolesekken har vært en del av regjeringens kulturpolitiske satsing for grunnskolen siden 2001, og fra 2008 ble ordningen utvidet til også å gjelde videregående skole.
Den kulturelle skolesekken (DKS) oppsto som enkeltstående kommunale og fylkeskommunale initiativ i blant annet Sandefjord, Møre og Romsdal og Hedmark på midten av 1990-tallet. I 2001 ble ordningen nasjonal, og regjeringen Stoltenberg I foreslo da egne bevilgninger til DKS over Kulturdepartementets budsjett.
Den kulturelle skolesekken (DKS) har siden starten vært finansiert av spillemidlene. Spillemidlene overføres til fylkene, som har rapporteringsansvar for bruk av midlene. Noen kommuner forvalter hele sin relative andel av spillemidlene, men rapporterer via sitt fylke. Det daglige ansvaret er lagt til sekretariatet for Den kulturelle skolesekken i Norsk kulturråd. På regionalt og lokalt nivå er det stor variasjon i hvordan DKS er organisert. Det varierer også variasjon hvor stor andel fylkene og kommunene bruker på lokale/regionale kunst- og kulturaktører. Den kulturelle skolesekken har siden starten hatt en desentralisert struktur. Det har vært et sentralt prinsipp at de enkelte fylkene og kommunene skulle etablere sine egne skolesekker tilpasset lokale forhold og uten sterk statlig styring. Etter hvert som Den kulturelle skolesekken har utviklet seg har det imidlertid oppstått et behov for nasjonale aktører innenfor flere av kulturområdene. Rikskonsertene er nasjonal aktør for musikk, Norsk Forfattersentrum for litteratur, Norsk scenekunstbruk for scenekunst, Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design for visuell kunst, Film & Kino for film og Norsk kulturråd for kulturarv. De nasjonale aktørene har et overordnet ansvar for formidling av innhold i Den kulturelle skolesekken, mens Rikskonsertene i tillegg har ansvar for produksjon av forestillinger. Norsk kulturråd er også en viktig nasjonal aktør med tanke på de støtteordningene de har for kunstproduksjon for barn og unge.

26.04.2016 Navneendring

Navn: Kulturtanken - Den kulturelle skolesekken Norge
Kort navn: Kulturtanken

Merk

* = Dato merket med asterisk (*), betyr at tidspunkt ikke er bekreftet.