Denne siden og de ulike fanene under viser informasjon om denne enheten og data tilknyttet denne enheten fra Forvaltningsdatabasen. Forvaltningsdatabasen er en grundig og detaljert kartlegging av organisering og endring av den norske statsforvaltningen fra 1947 - d.d. Fanen "Lenker" inneholder eventuelle lenker til eksterne ressurser.
Denne siden viser statistikk over antall ansatte til denne enheten.
Merk: Det tas forbehold om mulige feil og mangler i data om statsansatte som vi har mottatt fra Statens sentrale tjenestemannsregister, SST. Feil kan gjelde både enkeltenheter og aggregerte tall på etatsnivå. Vær oppmerksom på at tidsseriene - særlig for enheter med flere organisasjonsledd - kan vise utslag for enkelte år som kan indikere feil i inputdata.
Manglende data om statsansatte etter 2014:
I forbindelse med etableringen av A-ordningen fra 2015 er innsamling av lønnsopplysninger for alle ansatte samordnet og
hjemlet i A-opplysningsloven (https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2012-06-22-43). Fra samme tidspunkt opphørte videre drift av Statens sentrale tjenestemannsregister (SST).
Etter overgang til A-ordningen har ikke Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD) lenger hjemmel til å videreformidle data om statsansatte fra SSB til NSD.
Dette innebærer at NSD inntil videre må slette 2015 og 2016 årgangene fra nettsidene våre. Vi vil heller ikke kunne publisere data fra 2017 tellingene.
Brukere av denne tjenesten som ønsker å hente ut ut detaljerte data om statsansatte må inntil videre kontakte SSB eller finne fram til informasjonen via
Statistikkbanken (https://www.ssb.no/statistikkbanken).
NSD vil arbeide for å få på plass en avtale med SSB slik at vi igjen kan få tilgang til data om statsansatte.
Totalt | Heltid | Deltid | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
År | Menn | Kvinner | Totalt | Menn | Kvinner | Totalt | Menn | Kvinner | Totalt |
2010 | 34 | 31 | 65 | 32 | 27 | 59 | 2 | 4 | 6 |
2011 | 31 | 32 | 63 | 30 | 27 | 57 | 1 | 5 | 6 |
2012 | 26 | 36 | 62 | 25 | 29 | 54 | 1 | 7 | 8 |
2013 | 32 | 40 | 72 | 30 | 31 | 61 | 2 | 9 | 11 |
2014 | 33 | 37 | 70 | 28 | 30 | 58 | 5 | 7 | 12 |
Totalt | Heltid | Deltid | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
År | Menn | Kvinner | Totalt | Menn | Kvinner | Totalt | Menn | Kvinner | Totalt |
2010 | 42 | 41 | 41 | 42 | 41 | 41 | 37 | ||
2011 | 43 | 41 | 42 | 43 | 43 | 43 | 34 | 36 | |
2012 | 46 | 42 | 44 | 47 | 43 | 45 | 37 | 34 | |
2013 | 45 | 43 | 44 | 44 | 45 | 44 | 37 | 42 | |
2014 | 44 | 45 | 44 | 44 | 45 | 45 | 43 | 42 | 42 |
Tabellen viser gjennomsnittalder til ansatte for ordinært regulativlønte. Merk at der antall ansatte er mindre enn 5 vil alder ikke vises.
Statskontrollen, som kontrollerte Norsk Tipping på Hamar, ble fra årsskiftet 2001/2002 en avdeling under Lotteritilsynet med navnet Lotteritilsynet seksjon Hamar. Også Statens Kontrollkomité for Norsk Rikstoto er blitt en del av Lotteritilsynet -> se Ot.prp. nr. 2 (2001-2002), Innst. O. nr. 18 (2001-2002).
Overskudd fra alle spill og lotteri i Norge skal komme humanitære og samfunnsnyttige organisasjoner til gode. Ved å samle kontroll og forvalting av alle store lotteri og statlige spill i ett organ, Lotteritilsynet, ønsker styresmaktene å sikre at ”det frivillige Norge” også i framtida får sin rettmessige del av disse inntektene.
++++++++++++++++
Statskontrollen ved Norsk Tipping var et statlig organ hvis medlemmer ble oppnevnt av Kulturdepartementet for å kontrollere de spill som foregikk ved monopolbedriften Norsk Tipping i årene 1948-2001. I årene 1982-1990 kontrollerte også dette organet V-65-spillet ved Norsk Rikstoto som Norsk Tipping hadde driftsansvaret for.
Blir hovedkontor i etat som i tillegg til direktoratet i Førde består av en avdeling på Hamar med navnet Lotteritilsynet seksjon Hamar. Enheten på Hamar er den tidligere Statskontrollen, som kontrollerte Norsk Tipping på Hamar, som fra årsskiftet ble en 2001/2002 en avdeling under Lotteritilsynet. Også Statens Kontrollkomité for Norsk Rikstoto er blitt en del av Lotteritilsynet.
Ny stiftelseslov og nytt tilsyn
Det nye Stiftelsestilsynet blir en egen avdeling hos Lotteritilsynet i Førde. Tilsynet heter fra 1.1.2005 Lotteri- og stiftelsestilsynet. Den nye stiftelsesloven trer også i kraft 1. januar 2005. Dette ble bestemt i statsråd 19.11.2004.
Den nye stiftelsesloven skal være mer brukervennlig og lettere tilgjengelig. Den har en del strengere regler som skal hindre misbruk av stiftelsesformen, og skal også ta vare på stiftelsers særpreg som organisasjonsform.
Loven innebærer at det skal opprettes et nytt Stiftelsestilsyn, som skal overta fylkesmennenes tilsynsansvar etter den nåværende loven. Regjeringen har besluttet at det nye Stiftelsestilsynet skal inngå i det nåværende Lotteritilsynet i Førde, men som en separat avdeling.
Mange stiftelser driver ideell virksomhet. Ved å la Stiftelsestilsynet inngå i Lotteritilsynet, vil forvaltnings- og tilsynsfunksjonene overfor det frivillige Norge styrkes. Lotteritilsynet har et ferdig utbygget administrativt apparat som vil bidra til å holde etablerings- og driftskostnadene på et rimelig nivå. Det nye tilsynet vil få navnet Lotteri- og stiftelsestilsynet, og opprettes på samme tidspunkt som loven trer i kraft.
Kilde: Pressemelding nr.: 83 - 2004 JD (http://odin.dep.no/jd/norsk/aktuelt/pressesenter/pressem/012101-070294/dok-bu.html)
Stiftelsesloven - lov 15. juni 2001 nr. 59 (http://www.lovdata.no/all/hl-20010615-059.html)
Frå 1.januar 2005 endrar Lotteritilsynet namn til Lotteri- og stiftelsestilsynet. Frå denne datoen skal alle selskap i Noreg som er organisert som stiftelsar, vere underlagt tilsyn og kontroll av det nye tilsynet.
Lotteritilsynet legger 1. april ned avdelingen sin i Hamar.
Den har eksistert siden tilsynet kom i gang 1. januar 2001. Forløperen var Statskontrollen. Avdelingen kontrollerer spillene til Norsk Tipping. Enheten legges ned som følge av tekniske omlegginger. Dermed er hele direktoratet samlet i Førde som en enhet.
Stiftelsesklagenemnda er en norsk statlig nemnd som ble opprettet 1. juli 2015. Nemnda avgjør klager på enkeltvedtak fattet av Stiftelsestilsynet i medhold av stiftelsesloven, dekningsloven, arveloven og samvirkeloven, med mindre noe annet følger av særskilt lovbestemmelse. Departementet har ikke instruksjons- eller omgjøringsrett overfor Stiftelsesklagenemnda i enkeltsaker. Departementet er klageinstans for Stiftelsestilsynets og Stiftelsesklagenemndas avgjørelser om partsinnsyn etter forvaltningsloven samt avgjørelser i saker etter offentleglova.
Stiftelsesklagenemnda avløser Nærings- og fiskeridepartementet som klageinstans for behandling av klager over Stiftelsestilsynets enkeltvedtak etter stiftelsesloven og samvirkeloven, og Justis- og beredskapsdepartementet som klageinstans for behandling av klager over Stiftelsestilsynets enkeltvedtak etter arveloven og dekningsloven. Opprettelsen skjer gjennom en ny bestemmelse i stiftelsesloven.
* = Dato merket med asterisk (*), betyr at tidspunkt ikke er bekreftet.