FORVALTNINGSDATABASEN

Sentraltrekkontoret for sjømenn

Denne siden og de ulike fanene under viser informasjon om denne enheten og data tilknyttet denne enheten fra Forvaltningsdatabasen. Forvaltningsdatabasen er en grundig og detaljert kartlegging av organisering og endring av den norske statsforvaltningen fra 1947 - d.d. Fanen "Lenker" inneholder eventuelle lenker til eksterne ressurser.

Denne siden viser endringshistorien til denne enheten.

09.05.1947 Nyopprettelse

Navn: Sentraltrekkontoret for sjømenn
Kort navn: S.k.s.
Tilknytningsform: Sentraladministrative organ (direktorat m.m.)
Administrativt nivå: Høyeste nivå
COFOG: 04 Næringsøkonomiske formål
Type enhet: Nasjonal organisasjon
Lokalisering: 301 Oslo

Historikk

Sentraltrekkontoret for sjømenn ble opprettet ved kgl.res. 9.5.1947 med tillegg av kgl.res.11.3.1949, 8.5.1949 og 25.12.1952 og trådte i virksomhet fra 1.9.1947.
Kontoret ble opphevet ved kgl.res. 12.5.1961 som bestemte at Sentralregisteret for sjømenn og Sentraltrekkontoret skulle sammenslås til Sentralregisteret for sjømenn.

Bakgrunnen for opprettelsen av kontoret var lov av 21.3.1947 om ny skatteordning for sjøfolk, iverksatt 1.9.1947. Loven forutsatte opprettelsen av et sentralt trekkontor til å motta og remittere de trukne skattebeløp til de respektive kommuner og staten etter at beløpene var fordelt på kommuneskatt, statsskatt, alders- og krigspensjoneringsavgift. Foruten skattetrekket var sjømennene også undergitt trekk i hyren i henhold til lov om syketrygd 6. juni 1930 (syketrygdpremie), lov om trygd mot arbeidsløshet av 24. juni 1938 (arbeidsløshetstrygdpremie) og lov av 13. desember 1946 nr. 7 (velferdsavgift). Familie- og bidragstrekk m.v. kom i tillegg. Den framtidige pensjonsordning for sjøfolk var dessuten planlagt delfinansiert ved premier fra sjømenn. Sentraltrekkontoret ble opprettet for å samordne og innfordre de forskjellige trekkbeløpene.

Med hjemmel i kgl.res. av 09.05.1947 fastsatte Industri-, håndverk- og skipsfartsdepartementet
reglement for kontoret 09.06.1948. Sentraltrekkontoret ble organisert som en enhet utenfor Industri-, håndverks og skipsfartsdepartementet, men sorterte administrativt under departementets Sjøfartsavdeling. Det var under faglig instruksjonsmyndighet fra flere departementer og ble underlagt et styre bestående av en representant fra Handelsdepartementet, Sosialdepartementet og Finansdepartementet Ettersom de trekk som skulle innfordres også skulle fordeles på kommunene, ble også disse representert i styret slik at antallet medlemmer ble 5. Kontoret var til å begynne med organisert med 3 avdelinger: Juridisk avdeling, Kontrollavdelingen og Regnskapsavdelingen. Sentraltrekkontoret for sjømenn sorterte under.

Kilde: Arkivportalen

01.01.1949* Består via omorganisering

Det norske innskudds- og trekkontor i Oslo ble underlagt 1. sjømannskontor i Sjøfartsavdelingen i Departementet for handel, sjøfart, industri og håndverk og ble avviklet under dette kontoret og nedlagt i 1949. Skatteavdelingen ble da overført til Sentraltrekkontoret for sjømenn.

01.01.1955* Horisontal flytting

(Enheten har endret overordnet.)
Overordnet: Handelsdepartementet

11.05.1961 Nedlagt via innlemming

(Enheten ble nedlagt fordi den ble innlemmet i en allerede eksisterende enhet.)
Enheten ble innlemmet i:

Ved kgl.res. 12.05.1961ble disse to institusjonene (Sentraltrekkontoret for sjømenn og Sentralregisteret for sjømenn (egen tilføyning)) slått sammen til en institusjon under navnet Sentralregisteret for sjømenn (Ref. Håndbok for (http://www.riksarkivet.no/)Riksarkivet1992;313).

Merk

* = Dato merket med asterisk (*), betyr at tidspunkt ikke er bekreftet.