Denne siden og de ulike fanene under viser informasjon om denne enheten og data tilknyttet denne enheten fra Forvaltningsdatabasen. Forvaltningsdatabasen er en grundig og detaljert kartlegging av organisering og endring av den norske statsforvaltningen fra 1947 - d.d. Fanen "Lenker" inneholder eventuelle lenker til eksterne ressurser.
Denne siden viser statistikk over antall ansatte til denne enheten.
Merk: Det tas forbehold om mulige feil og mangler i data om statsansatte som vi har mottatt fra Statens sentrale tjenestemannsregister, SST. Feil kan gjelde både enkeltenheter og aggregerte tall på etatsnivå. Vær oppmerksom på at tidsseriene - særlig for enheter med flere organisasjonsledd - kan vise utslag for enkelte år som kan indikere feil i inputdata.
Manglende data om statsansatte etter 2014:
I forbindelse med etableringen av A-ordningen fra 2015 er innsamling av lønnsopplysninger for alle ansatte samordnet og
hjemlet i A-opplysningsloven (https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2012-06-22-43). Fra samme tidspunkt opphørte videre drift av Statens sentrale tjenestemannsregister (SST).
Etter overgang til A-ordningen har ikke Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD) lenger hjemmel til å videreformidle data om statsansatte fra SSB til NSD.
Dette innebærer at NSD inntil videre må slette 2015 og 2016 årgangene fra nettsidene våre. Vi vil heller ikke kunne publisere data fra 2017 tellingene.
Brukere av denne tjenesten som ønsker å hente ut ut detaljerte data om statsansatte må inntil videre kontakte SSB eller finne fram til informasjonen via
Statistikkbanken (https://www.ssb.no/statistikkbanken).
NSD vil arbeide for å få på plass en avtale med SSB slik at vi igjen kan få tilgang til data om statsansatte.
Totalt | Heltid | Deltid | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
År | Menn | Kvinner | Totalt | Menn | Kvinner | Totalt | Menn | Kvinner | Totalt |
1980 | 166 | 82 | 248 | 163 | 61 | 224 | 3 | 21 | 24 |
1981 | 172 | 80 | 252 | 169 | 61 | 230 | 3 | 19 | 22 |
1982 | 177 | 80 | 257 | 173 | 65 | 238 | 4 | 15 | 19 |
1983 | 188 | 87 | 275 | 184 | 71 | 255 | 4 | 16 | 20 |
1984 | 188 | 86 | 274 | 185 | 68 | 253 | 3 | 18 | 21 |
1985 | 194 | 102 | 296 | 192 | 83 | 275 | 2 | 19 | 21 |
1986 | 208 | 110 | 318 | 205 | 90 | 295 | 3 | 20 | 23 |
1987 | 222 | 125 | 347 | 217 | 102 | 319 | 5 | 23 | 28 |
1988 | 213 | 118 | 331 | 205 | 94 | 299 | 8 | 24 | 32 |
1989 | 227 | 130 | 357 | 222 | 105 | 327 | 5 | 25 | 30 |
1990 | 218 | 136 | 354 | 216 | 111 | 327 | 2 | 25 | 27 |
1991 | 201 | 125 | 326 | 197 | 96 | 293 | 4 | 29 | 33 |
1992 | 208 | 131 | 339 | 203 | 99 | 302 | 5 | 32 | 37 |
1993 | 215 | 147 | 362 | 211 | 115 | 326 | 4 | 32 | 36 |
1994 | 210 | 146 | 356 | 206 | 113 | 319 | 4 | 33 | 37 |
1995 | 209 | 155 | 364 | 205 | 113 | 318 | 4 | 42 | 46 |
1996 | 210 | 152 | 362 | 204 | 111 | 315 | 6 | 41 | 47 |
1997 | 220 | 148 | 368 | 211 | 105 | 316 | 9 | 43 | 52 |
1998 | 212 | 147 | 359 | 202 | 103 | 305 | 10 | 44 | 54 |
1999 | 211 | 153 | 364 | 199 | 110 | 309 | 12 | 43 | 55 |
2000 | 217 | 156 | 373 | 207 | 116 | 323 | 10 | 40 | 50 |
2001 | 210 | 149 | 359 | 197 | 116 | 313 | 13 | 33 | 46 |
2002 | 195 | 147 | 342 | 185 | 108 | 293 | 10 | 39 | 49 |
2003 | 195 | 158 | 353 | 186 | 114 | 300 | 9 | 44 | 53 |
2004 | 116 | 97 | 213 | 111 | 75 | 186 | 5 | 22 | 27 |
2005 | 116 | 95 | 211 | 110 | 67 | 177 | 6 | 28 | 34 |
2006 | 115 | 95 | 210 | 110 | 65 | 175 | 5 | 30 | 35 |
2007 | 113 | 78 | 191 | 108 | 57 | 165 | 5 | 21 | 26 |
2008 | 109 | 81 | 190 | 103 | 67 | 170 | 6 | 14 | 20 |
2009 | 119 | 93 | 212 | 115 | 72 | 187 | 4 | 21 | 25 |
2010 | 118 | 87 | 205 | 113 | 69 | 182 | 5 | 18 | 23 |
2011 | 118 | 87 | 205 | 112 | 71 | 183 | 6 | 16 | 22 |
2012 | 119 | 88 | 207 | 112 | 76 | 188 | 7 | 12 | 19 |
2013 | 128 | 91 | 219 | 122 | 76 | 198 | 6 | 15 | 21 |
2014 | 125 | 100 | 225 | 119 | 86 | 205 | 6 | 14 | 20 |
Totalt | Heltid | Deltid | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
År | Menn | Kvinner | Totalt | Menn | Kvinner | Totalt | Menn | Kvinner | Totalt |
1980 | 34 | 32 | 34 | 34 | 29 | 33 | 40 | 42 | |
1981 | 35 | 33 | 34 | 35 | 31 | 34 | 40 | 40 | |
1982 | 36 | 35 | 35 | 35 | 33 | 35 | 44 | 44 | |
1983 | 36 | 35 | 36 | 36 | 33 | 35 | 45 | 43 | |
1984 | 37 | 35 | 36 | 37 | 33 | 36 | 43 | 41 | |
1985 | 37 | 35 | 37 | 37 | 33 | 36 | 44 | 43 | |
1986 | 38 | 35 | 37 | 38 | 33 | 36 | 43 | 42 | |
1987 | 38 | 35 | 37 | 38 | 34 | 37 | 37 | 41 | 40 |
1988 | 39 | 36 | 38 | 39 | 35 | 38 | 32 | 41 | 38 |
1989 | 39 | 37 | 38 | 39 | 36 | 38 | 32 | 42 | 41 |
1990 | 40 | 38 | 39 | 40 | 37 | 39 | 42 | 42 | |
1991 | 40 | 39 | 40 | 40 | 38 | 39 | 41 | 42 | |
1992 | 40 | 39 | 40 | 40 | 39 | 39 | 41 | 40 | 40 |
1993 | 41 | 38 | 40 | 41 | 37 | 40 | 40 | 40 | |
1994 | 41 | 38 | 40 | 41 | 39 | 40 | 38 | 38 | |
1995 | 42 | 39 | 41 | 42 | 40 | 42 | 37 | 38 | |
1996 | 43 | 40 | 42 | 43 | 40 | 42 | 39 | 39 | 39 |
1997 | 44 | 41 | 42 | 44 | 41 | 43 | 40 | 40 | 40 |
1998 | 43 | 41 | 42 | 43 | 42 | 43 | 41 | 40 | 40 |
1999 | 43 | 41 | 42 | 44 | 43 | 43 | 41 | 37 | 38 |
2000 | 44 | 41 | 43 | 44 | 42 | 44 | 39 | 36 | 37 |
2001 | 45 | 42 | 44 | 46 | 42 | 44 | 41 | 39 | 39 |
2002 | 46 | 42 | 45 | 46 | 43 | 45 | 40 | 40 | 40 |
2003 | 46 | 42 | 45 | 47 | 43 | 45 | 39 | 41 | 40 |
2004 | 46 | 43 | 44 | 46 | 44 | 46 | 38 | 37 | 37 |
2005 | 47 | 43 | 46 | 47 | 44 | 46 | 46 | 41 | 42 |
2006 | 48 | 44 | 46 | 48 | 45 | 47 | 46 | 42 | 42 |
2007 | 49 | 46 | 48 | 49 | 47 | 48 | 50 | 43 | 44 |
2008 | 49 | 46 | 48 | 49 | 46 | 48 | 52 | 44 | 47 |
2009 | 49 | 45 | 47 | 49 | 45 | 48 | 43 | 45 | |
2010 | 50 | 46 | 48 | 50 | 46 | 48 | 53 | 46 | 48 |
2011 | 51 | 47 | 49 | 50 | 46 | 49 | 56 | 49 | 51 |
2012 | 51 | 46 | 49 | 51 | 45 | 49 | 51 | 48 | 49 |
2013 | 50 | 46 | 48 | 50 | 45 | 48 | 61 | 49 | 53 |
2014 | 51 | 45 | 49 | 51 | 45 | 49 | 50 | 48 | 49 |
Tabellen viser gjennomsnittalder til ansatte for ordinært regulativlønte. Merk at der antall ansatte er mindre enn 5 vil alder ikke vises.
OD ble etablert i 1972 i Stavanger. 1. januar 2004 ble OD delt i to nye, selvstendige etater, OD og Petroleumstilsynet.
Ved Stortingets behandling av (http://www.dep.no/aad/norsk/publ/stmeld/002001-040025/index-dok000-b-n-a.html) St.meld. nr. 17 (2002 – 2003) Om statlige tilsyn, ble det besluttet at Oljedirektoratet skal deles fra 1. januar 2004. Den delen av direktoratet som ivaretar hensynet til sikkerhet og arbeidsmiljø i petroleumsvirksomheten skal skilles ut som et eget tilsynsorgan – Petroleumstilsynet.
Stortinget vedtok å skille tilsynet med sikkerhet og arbeidsmiljø fra forvaltningen av petroleumsressursene. Direktoratet har etter delingen rundt 210 medarbeidere. Ti av disse arbeider ved direktoratets Harstad-kontor.
ODs oppgaver og ansvar etter omorganiseringen
ODhar en sentral rolle innenfor petroleumsforvaltningen for å ivareta overordnede ressursforvaltningshensyn under Olje- og energidepartementet. Departement og direktorat har ansvar for rammevilkår i alle faser av petroleumsvirksomheten:
Åpning av nye områder
Tildeling av undersøkelsestillatelser
Tildeling av utvinningstillatelser
Godkjennelse avplan for utbygging og drift av felt(PUD)
Tillatelse til anlegg og drift av innretninger (PAD)
Produksjonstillatelser
Vedtak om disponering
Oljedirektoratet er delegert myndighet i henhold til:
Lov 29. november 1996 nr. 72 om petroleumsvirksomhet
Lov 21. desember 1990 nr. 72 om avgift på utslipp av CO2 i petroleumsvirksomhet på kontinentalsokkelen.
Lov 21. juni 1963 nr. 12 om vitenskapelig utforskning og undersøkelser etter og utnyttelse av andre undersjøiske naturforekomster enn petroleumsforekomster
Om navneendringen:
Statsminister Jonas Gahr Støre besøkte i dag Oljedirektoratet og Petroleumstilsynet i Stavanger. Han varslet da at både Oljedirektoratet og Petroleumstilsynet vil få nye navn fra 1. januar 2024. Oljedirektoratet skal skifte navn til Sokkeldirektoratet, mens Petroleumstilsynet vil endre navn til Havindustritilsynet.
Statsministeren la vekt på at både Oljedirektoratet og Petroleumstilsynet bidrar til det viktige arbeidet med å utvikle norsk sokkel videre, både innen olje og gass og innen nye næringer som transport og lagring av CO2, havvind og havbunnsmineraler. Oljedirektoratet har eksempelvis kartlagt mulige CO2-lagre på norsk sokkel og bistår Olje- og energidepartementet i å legge til rette for videreutvikling av transport og lagring av CO2. I tillegg jobber direktoratet med mulighetene for utvinning av havbunnsmineraler.
I Petroleumstilsynet pågår det et arbeid med å etablere HMS-regelverk for havvind. Tilsynet har også fått ansvar for sikkerhet og beredskap knyttet til CO2-transport og -lagring og havbunnsmineraler.
– Gjennom disse navneendringene anerkjenner vi det viktige arbeidet direktoratet og tilsynet gjør i utviklingen av transport og lagring av CO2, havvind og havbunnsmineraler, sa statsministeren på et allmøte med de ansatte.
Kilde: Regjeringen.no: Oljedirektoratet og Petroleumstilsynet bytter navn. Nyhet | Dato: 04.09.2023
https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/oljedirektoratet-og-petroleumstilsynet-bytter-navn/id2992909/
* = Dato merket med asterisk (*), betyr at tidspunkt ikke er bekreftet.