Denne siden og de ulike fanene under viser informasjon om denne enheten og data tilknyttet denne enheten fra Forvaltningsdatabasen. Forvaltningsdatabasen er en grundig og detaljert kartlegging av organisering og endring av den norske statsforvaltningen fra 1947 - d.d. Fanen "Lenker" inneholder eventuelle lenker til eksterne ressurser.
Denne siden viser statistikk over antall ansatte til denne enheten.
Merk: Det tas forbehold om mulige feil og mangler i data om statsansatte som vi har mottatt fra Statens sentrale tjenestemannsregister, SST. Feil kan gjelde både enkeltenheter og aggregerte tall på etatsnivå. Vær oppmerksom på at tidsseriene - særlig for enheter med flere organisasjonsledd - kan vise utslag for enkelte år som kan indikere feil i inputdata.
Manglende data om statsansatte etter 2014:
I forbindelse med etableringen av A-ordningen fra 2015 er innsamling av lønnsopplysninger for alle ansatte samordnet og
hjemlet i A-opplysningsloven (https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2012-06-22-43). Fra samme tidspunkt opphørte videre drift av Statens sentrale tjenestemannsregister (SST).
Etter overgang til A-ordningen har ikke Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD) lenger hjemmel til å videreformidle data om statsansatte fra SSB til NSD.
Dette innebærer at NSD inntil videre må slette 2015 og 2016 årgangene fra nettsidene våre. Vi vil heller ikke kunne publisere data fra 2017 tellingene.
Brukere av denne tjenesten som ønsker å hente ut ut detaljerte data om statsansatte må inntil videre kontakte SSB eller finne fram til informasjonen via
Statistikkbanken (https://www.ssb.no/statistikkbanken).
NSD vil arbeide for å få på plass en avtale med SSB slik at vi igjen kan få tilgang til data om statsansatte.
Totalt | Heltid | Deltid | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
År | Menn | Kvinner | Totalt | Menn | Kvinner | Totalt | Menn | Kvinner | Totalt |
1998 | 55 | 71 | 126 | 50 | 58 | 108 | 5 | 13 | 18 |
1999 | 58 | 70 | 128 | 54 | 61 | 115 | 4 | 9 | 13 |
2000 | 67 | 71 | 138 | 67 | 67 | 134 | 4 | 4 | |
2001 | 59 | 61 | 120 | 55 | 52 | 107 | 4 | 9 | 13 |
2002 | 68 | 96 | 164 | 65 | 79 | 144 | 3 | 17 | 20 |
2003 | 61 | 89 | 150 | 58 | 74 | 132 | 3 | 15 | 18 |
Totalt | Heltid | Deltid | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
År | Menn | Kvinner | Totalt | Menn | Kvinner | Totalt | Menn | Kvinner | Totalt |
1998 | 45 | 42 | 44 | 45 | 43 | 44 | 48 | 37 | 40 |
1999 | 43 | 43 | 43 | 42 | 44 | 43 | 36 | 41 | |
2000 | 44 | 44 | 44 | 44 | 45 | 44 | |||
2001 | 46 | 45 | 46 | 46 | 47 | 46 | 39 | 41 | |
2002 | 46 | 44 | 45 | 46 | 44 | 45 | 42 | 43 | |
2003 | 48 | 46 | 47 | 48 | 47 | 47 | 43 | 44 |
Tabellen viser gjennomsnittalder til ansatte for ordinært regulativlønte. Merk at der antall ansatte er mindre enn 5 vil alder ikke vises.
Statskonsult er fra 01.01.2004 omdannet til et heleid statlig aksjeselskap, jf St.prp. nr. 1 (2003-2004) Oversikt over Arbeids- og administrasjonsdepartementets budsjettforslag:
"Regjeringen foreslår at Statskonsult fra 1. januar 2004 omdannes til et heleid statsaksjeselskap Statskonsult AS. På samme tidspunkt overføres Statskonsults eiendeler, rettigheter og forpliktelser som en helhet, til Statskonsult AS og inngår som statens tingsinnskudd. I tillegg foretar staten en kapitaltilførsel i selskapet på knapt 110 mill kroner og mottar aksjer i selskapet som vederlag."
Omtale på Kap. 1520 Statskonsult, jf. kap. 4520:
"Statskonsult er i dag et direktorat under Arbeids- og administrasjonsdepartementet som bistår og utfører oppdrag for departementene innen kommunikasjon, kompetanseutvikling, effektivisering og modernisering av forvaltningen. Statskonsult gjennomfører en rekke oppgaver og tiltak for Arbeids- og administrasjonsdepartementet. Virksomheten har svært få forvaltningsoppgaver i tradisjonell forstand.
Omdanning til aksjeselskap
Regjeringen har vurdert utfordringer og behov på det forvaltningspolitiske området og foreslår omlegging av det forvaltningspolitiske støtteapparatet tilknyttet Arbeids- og administrasjonsdepartementet, herunder omdanning av Statskonsult til et heleid statlig aksjeselskap fra 01.01.2004.
Forslaget vil bidra til å tydeliggjøre bestillerrollen og til å konkurranseeksponere tjenester som er egnet for dette. Rådgivning som kan leveres av markedet, skal i hovedsak konkurranseeksponeres, eventuelt kjøpes i markedet."
Jf.
- St.meld. nr. 13 (2006-2007) Et aktivt og langsiktig eierskap, Innst. S. nr. 163 (2006-2007)
- St.prp. nr. 69 (2006-2007) Tilleggsbevilgninger og omprioriteringer i statsbudsjettet 2007, Innst. S. nr. 230 (2006-2007)
Statskonsult AS avvikles 1. juli 2007 og at en Interimsorganisasjon for et nytt forvaltningsdirektorat opprettes fra samme dato. Interimsorganisasjonen skal etableres som ordinært forvaltningsorgan underlagt Fornyings- og administrasjonsdepartementet. Statskonsult innlemmes i sin helhet i dette forvaltningsorganet gjennom en virksomhetsoverdragelse, med de arbeidstakerrettigheter som følger av dette. Samtidig overføres inngåtte avtaler og forpliktelser til staten.
Se bl.a. St.prp.nr.1 2007-2008
Det nye direktoratet skal etableres fra 1.1.2008 under navnet Direktoratet for forvaltning og IKT og vil være en sammenslåing av det som fram til 1.7.2007 har utgjort Statskonsult AS, Norge.no og E-handelssekretariatet (som er et prosjekt i FAD). Det skal også overføres enkelte oppgaver fra FAD til det nye forvaltningsorganet.
I perioden fram til etablering av det nye direktoratet vil regjeringen også se nærmere på arbeidsdelingen mellom Senter for statlig økonomistyring (SSØ) og det nye forvaltningsorganet.
Se bl.a. pressemelding nr. 23/2007, nr. 26/2007 og nr. 33/2007, FAD.
St.prp. nr. 69 (2006-2007):
"Et godt forvaltningspolitisk virkemiddelapparat er viktig for å sikre effektiv gjennomføring av offentlig politikk på ulike sektorer og for samfunnet som helhet. Regjeringen har utredet mulige forbedringer av dette virkemiddelapparatet, og har blant annet fått gjennomført eksterne evalueringer av Senter for statlig økonomistyring (SSØ) og Statskonsult AS. Det er også foretatt en kartlegging av de ulike departementenes behov for et internt støtteapparat i forvaltningspolitisk sammenheng, og det er undersøkt hvordan tilsvarende funksjoner er organisert i Sverige og Danmark. Regjeringen mener at det på sikt vil være mer hensiktsmessig styrke det forvaltningspolitiske virkemiddelapparatet ved å innlemme Statskonsult AS i statsforvaltningen enn å la selskapet fortsette som et statseid aksjeselskap."
* = Dato merket med asterisk (*), betyr at tidspunkt ikke er bekreftet.