Statskonsult AS
Tabell: Antall ansatte, ordinært regulativlønte
| År | Menn (Totalt) | Kvinner (Totalt) | Totalt (Totalt) | Menn (Heltid) | Kvinner (Heltid) | Totalt (Heltid) | Menn (Deltid) | Kvinner (Deltid) | Totalt (Deltid) |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1998 | 55 | 71 | 126 | 58 | 58 | 108 | 5 | 13 | 18 |
| 1999 | 58 | 70 | 128 | 61 | 61 | 115 | 4 | 9 | 13 |
| 2000 | 67 | 71 | 138 | 67 | 67 | 134 | 4 | 4 | |
| 2001 | 59 | 61 | 120 | 52 | 52 | 107 | 4 | 9 | 13 |
| 2002 | 68 | 96 | 164 | 79 | 79 | 144 | 3 | 17 | 20 |
| 2003 | 61 | 89 | 150 | 74 | 74 | 132 | 3 | 15 | 18 |
Tabell: Antall årsverk, ordinært regulativlønte
| År | Menn (Totalt) | Kvinner (Totalt) | Totalt (Totalt) | Menn (Heltid) | Kvinner (Heltid) | Totalt (Heltid) | Menn (Deltid) | Kvinner (Deltid) | Totalt (Deltid) |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1998 | 53.7 | 67.53 | 121.229996 | 58.0 | 58.0 | 108.0 | 3.7 | 9.53 | 13.23 |
| 1999 | 56.8 | 67.82 | 124.62 | 61.0 | 61.0 | 115.0 | 2.8 | 6.82 | 9.62 |
| 2000 | 67.0 | 70.2 | 137.2 | 67.0 | 67.0 | 134.0 | 3.2 | 3.2 | |
| 2001 | 56.73 | 59.05 | 115.78001 | 52.0 | 52.0 | 107.0 | 1.73 | 7.05 | 8.780001 |
| 2002 | 66.6 | 90.45 | 157.04999 | 79.0 | 79.0 | 144.0 | 1.6 | 11.45 | 13.05 |
| 2003 | 59.98 | 85.06 | 145.04001 | 74.0 | 74.0 | 132.0 | 1.98 | 11.06 | 13.040001 |
Tabell: Gjennomsnittsalder, ordinært regulativlønte
| År | Menn (Totalt) | Kvinner (Totalt) | Totalt (Totalt) | Menn (Heltid) | Kvinner (Heltid) | Totalt(Heltid) | Menn(Deltid) | Kvinner(Deltid) | Totalt(Deltid) |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1998 | 45 | 42 | 44 | 43 | 43 | 44 | 48 | 37 | 40 |
| 1999 | 43 | 43 | 43 | 44 | 44 | 43 | 36 | 41 | |
| 2000 | 44 | 44 | 44 | 45 | 45 | 44 | 33 | ||
| 2001 | 46 | 45 | 46 | 47 | 47 | 46 | 39 | 41 | |
| 2002 | 46 | 44 | 45 | 44 | 44 | 45 | 42 | 43 | |
| 2003 | 48 | 46 | 47 | 47 | 47 | 47 | 43 | 44 |
Endringshistorie som kan ha innvirkning på antall ansatte
2004-01-01 00:00:00.0 Vertikal flytting (omdannelse)
(Enheten har endret tilknytingsform og/eller administrativt nivå.)
Tilknytningsform
Heleide statsaksjeselskap
Administrativt nivå
Høyeste nivå
Statskonsult er fra 01.01.2004 omdannet til et heleid statlig aksjeselskap, jf St.prp. nr. 1 (2003-2004) Oversikt over Arbeids- og administrasjonsdepartementets budsjettforslag:
"Regjeringen foreslår at Statskonsult fra 1. januar 2004 omdannes til et heleid statsaksjeselskap Statskonsult AS. På samme tidspunkt overføres Statskonsults eiendeler, rettigheter og forpliktelser som en helhet, til Statskonsult AS og inngår som statens tingsinnskudd. I tillegg foretar staten en kapitaltilførsel i selskapet på knapt 110 mill kroner og mottar aksjer i selskapet som vederlag."
Omtale på Kap. 1520 Statskonsult, jf. kap. 4520:
"Statskonsult er i dag et direktorat under Arbeids- og administrasjonsdepartementet som bistår og utfører oppdrag for departementene innen kommunikasjon, kompetanseutvikling, effektivisering og modernisering av forvaltningen. Statskonsult gjennomfører en rekke oppgaver og tiltak for Arbeids- og administrasjonsdepartementet. Virksomheten har svært få forvaltningsoppgaver i tradisjonell forstand.
Omdanning til aksjeselskap
Regjeringen har vurdert utfordringer og behov på det forvaltningspolitiske området og foreslår omlegging av det forvaltningspolitiske støtteapparatet tilknyttet Arbeids- og administrasjonsdepartementet, herunder omdanning av Statskonsult til et heleid statlig aksjeselskap fra 01.01.2004.
Forslaget vil bidra til å tydeliggjøre bestillerrollen og til å konkurranseeksponere tjenester som er egnet for dette. Rådgivning som kan leveres av markedet, skal i hovedsak konkurranseeksponeres, eventuelt kjøpes i markedet."
2004-01-01 00:00:00.0* Navneendring
Navn
Statskonsult AS
Kort navn
Statskonsult AS
2007-07-01 00:00:00.0 Vertikal flytting (omdannelse)
(Enheten har endret tilknytingsform og/eller administrativt nivå.)
Tilknytningsform
Sentraladministrative organ (direktorat m.m.)
Administrativt nivå
Høyeste nivå
Jf.
- St.meld. nr. 13 (2006-2007) Et aktivt og langsiktig eierskap, Innst. S. nr. 163 (2006-2007)
- St.prp. nr. 69 (2006-2007) Tilleggsbevilgninger og omprioriteringer i statsbudsjettet 2007, Innst. S. nr. 230 (2006-2007)
Statskonsult AS avvikles 1. juli 2007 og at en Interimsorganisasjon for et nytt forvaltningsdirektorat opprettes fra samme dato. Interimsorganisasjonen skal etableres som ordinært forvaltningsorgan underlagt Fornyings- og administrasjonsdepartementet. Statskonsult innlemmes i sin helhet i dette forvaltningsorganet gjennom en virksomhetsoverdragelse, med de arbeidstakerrettigheter som følger av dette. Samtidig overføres inngåtte avtaler og forpliktelser til staten.
Se bl.a. St.prp.nr.1 2007-2008
Det nye direktoratet skal etableres fra 1.1.2008 under navnet Direktoratet for forvaltning og IKT og vil være en sammenslåing av det som fram til 1.7.2007 har utgjort Statskonsult AS, Norge.no og E-handelssekretariatet (som er et prosjekt i FAD). Det skal også overføres enkelte oppgaver fra FAD til det nye forvaltningsorganet.
I perioden fram til etablering av det nye direktoratet vil regjeringen også se nærmere på arbeidsdelingen mellom Senter for statlig økonomistyring (SSØ) og det nye forvaltningsorganet.
Se bl.a. pressemelding nr. 23/2007, nr. 26/2007 og nr. 33/2007, FAD.
St.prp. nr. 69 (2006-2007):
"Et godt forvaltningspolitisk virkemiddelapparat er viktig for å sikre effektiv gjennomføring av offentlig politikk på ulike sektorer og for samfunnet som helhet. Regjeringen har utredet mulige forbedringer av dette virkemiddelapparatet, og har blant annet fått gjennomført eksterne evalueringer av Senter for statlig økonomistyring (SSØ) og Statskonsult AS. Det er også foretatt en kartlegging av de ulike departementenes behov for et internt støtteapparat i forvaltningspolitisk sammenheng, og det er undersøkt hvordan tilsvarende funksjoner er organisert i Sverige og Danmark. Regjeringen mener at det på sikt vil være mer hensiktsmessig styrke det forvaltningspolitiske virkemiddelapparatet ved å innlemme Statskonsult AS i statsforvaltningen enn å la selskapet fortsette som et statseid aksjeselskap."