Seksjon for dokumentasjon, IKT og sikkerhet og beredskap
Denne siden og de ulike fanene under viser informasjon om denne enheten og data tilknyttet denne enheten fra Forvaltningsdatabasen. Forvaltningsdatabasen er en grundig og detaljert kartlegging av organisering og endring av den norske statsforvaltningen fra 1947 - d.d. Fanen "Lenker" inneholder eventuelle lenker til eksterne ressurser.
- Enhet
- Endringshistorie
- Forvaltningshierarki
- Enhetsregisteret hierarki
- Relasjoner
- Litteratur
- Årsmeldinger
- Tildelingsbrev
- Lovdata
- Utvalg
- Lenker
- Instrukser
- Organisjonsprinsipp
- Regnskapsprinsipper
Denne siden viser endringshistorien til denne enheten.
01.01.2006* Ny via omorganisering
Hovedarbeidsområde: Arkiv og IKT (AUAI)
Organisert i to grupper:
Arkivgruppen har ansvar for drift og utvikling av UFDs arkivtjeneste. Arkivet har ansvar for at rutiner og dokumenthåndtering er i henhold til gjeldende regler og instrukser, utarbeidelse og oppfølgning av planer, avleveringsarbeid og deltakelse i ulike faglige fora internt og eksternt. Arkivet har drifts-, brukerstøtte-, og utviklingsansvar for departementets elektroniske arkiv- og saksbehandlingssystem DocuLive. Arkivet har råd- og veiledningsplikt overfor underliggende etater i arkivfaglige spørsmål. Avleveringsprosjektet er organisert på siden av den daglige driften som et eget prosjekt.
IKT-gruppen har ansvar for drift og forvaltning av departementets IKT-utstyr og -tjenester, samt kopimaskiner. Gruppen skal være en pådriver for effektiv bruk av IKT i departementet, og har et rådgivende og operativt ansvar for UFDs IKT-strategi. I tillegg har gruppen ansvaret for å drive og videreutvikle brukerstøttefunksjonen samt et operativt ansvar for IKT-sikkerhet. Fra 01.01.06 vil den ordinære IKT-driften overføres fra UFD til Departementenes Servicesenter (DSS).
Kilde: www.statskalenderen.no, 1. kvartal 2007
01.01.2009* Navneendring
01.01.2014* Navneendring
01.01.2015* Navneendring
01.01.2016* Navneendring
28.02.2018 Nedlagt via omorganisering
Departementet omorganiserte 1. mars 2018. Kunnskapsdepartementet legger ned samtlige avdelinger som erstatter dem med seks nye. Omorganiseringen ble annonsert i en email fra departementsråd Petter Skarheim til underordnede etater. I gårsdagens epost skriver han at de nye avdelingene ble besluttet av statsråden den 16. oktober. Endringen trer i kraft 1. mars 2018. Ny struktur ser slik ut:
Kommunikasjon
Juridisk avdeling
Seksjon A
Seksjon B
Seksjon C
Avdeling for barnehage og grunnskole
Seksjon for analyse og budsjett
Seksjon for styring og samarbeid
Seksjon for innhold og system
Seksjon for kompetanse og profesjonsutvikling
Avdeling for videregående opplæring, fagskole og kompetansepolitikk
Seksjon for analyse og budsjett
Seksjon for styring og utdanningsstøtte
Seksjon for kompetansemobilisering og fagskoleutdanning
Seksjon for fag- og yrkesopplæring og voksnes læring
Seksjon for videregående – innhold og system
Avdeling for høyere utdanning, forskning og internasjonalt arbeid
Seksjon for kvalitetsutvikling og kvalitetsvirkemidler
Seksjon for innovasjon, samspill og instituttpolitikk
Seksjon for internasjonalt samarbeid
Seksjon for Europa, EU og EØS-arbeid
Seksjon for budsjett og koordinering
Avdeling for eierskap i høyere utdanning og forskning
Seksjon for finansiering
Seksjon for økonomiforvaltning
Seksjon for strategi og utvikling
Seksjon for styring
Avdeling for fellestjenester og strategiske satsingsområder
Seksjon for økonomi og styring
Seksjon for internadministrasjon
Seksjon for HR
Seksjon for analyse og kunnskapsgrunnlag
Prosjekt digitalisering
Integreringsavdelingen (som overføres fra Jusis- og beredskapsdepartementet)
Merk
* = Dato merket med asterisk (*), betyr at tidspunkt ikke er bekreftet.