Fondet for markeds- og distribusjonsforskning
1971-06-25 00:00:00.0 Nyopprettelse
Navn
Fondet for markeds- og distribusjonsforskning
Kort navn
Fondet for markeds- og distribusjonsforskning
Tilknytningsform
Andre ordinære forvaltningsorgan
Administrativt nivå
Høyeste nivå
COFOG
04 Næringsøkonomiske formål
Overordnet
Departementet for handel og skipsfart
Type enhet
Nasjonal organisasjon
Lokalisering
301 Oslo
Opprettet ved kongelig resolusjon 25.6.1971. Kontorsjef: Åge Hadler.
1988-01-01 00:00:00.0 * Endring av overordnet
Overordnet
Næringsdepartementet
Fondet for markeds- og distribusjonsforskning (FMD) var en spesiell forskningsorganisasjon ved at den formelt var et fond, men nyttet størstedelen av midlene til forskning ved egen institusjon. Da fondet ble etablert, var det forskningens innhold som stod i fokus. Varehandelens organisasjoner var de viktigste pådriverne, mens en fra forbrukerhold prøvde å stanse etableringen.
Se NIFU rapport 11/98: Terje Emblem: «Etableringen av et fond for markeds- og distribusjonsforskning i 1971. Strategier, interesser og konflikter».
I 1988/89 ble markeds- og distribusjonsforskningen reorganisert og FMD lagt ned. Årsakene til dette er ikke studert nærmere, men det er nærliggende å peke på misforholdet mellom planer og virkelighet for fondets virksomhet. På 1980-tallet hadde FMD sine viktigste støttespillere på forbrukersiden og i forskningsmiljøene, de som tidligere hadde motarbeidet etableringen av fondet. Selv om en faglig evaluering gav relativt positiv omtale av forskningen, var Handelsdepartementet og næringsorganisasjonene lite tilfredse. Departementet ønsket å trappe ned bevilgningene, og FMD ble avviklet.
Se også doktorgraden til Terje Emblem: «Kampen om FMD. En forskningspolitisk analyse av Fondet for markeds- og distribusjonsforskning 1971-1989»
Omtale av doktorgraden på denne linken: http://www.uib.no/info/dr_grad/2010/Emblem_Terje.html