FORVALTNINGSDATABASEN

Seksjon for informasjons- og dokumentforvaltning

Denne siden og de ulike fanene under viser informasjon om denne enheten og data tilknyttet denne enheten fra Forvaltningsdatabasen. Forvaltningsdatabasen er en grundig og detaljert kartlegging av organisering og endring av den norske statsforvaltningen fra 1947 - d.d. Fanen "Lenker" inneholder eventuelle lenker til eksterne ressurser.

Denne siden viser endringshistorien til denne enheten.

01.01.1947* Nyinnskrevet

Navn: Arkivet
Kort navn: Arkivet
Tilknytningsform: Departement
Administrativt nivå: Kontor
Lokalisering: 301 Oslo

NB: Opprinnelig etablert i 1906
______________________________________

Saksfelt pr. 1963:
Arkivet registrerer, klassifiserer og arkiverer departementets korrespondanse; utarbeider arkivnøkler og overvåker stasjonenes arkivordninger ; oppbevarer traktater og andre viktige statsdokumenter. Første arkivar forestår utgivelsen av departementets arkivmessige publikasjoner og er dets sakkyndige rådgiver i historisk - diplomatiske spørsmål m. v. Han veileder studerende og vitenskapsmenn som søker opplysninger i departementets arkiver.
Kilde: Norges statskalender, 1963

01.01.1989* Horisontal flytting

(Enheten har endret overordnet.)

01.01.1998* Navneendring

Navn: Arkivenheten
Kort navn: Arkiv

01.01.1998* Endring av overordnet

(Enheten får ny overordnet fordi den forrige overordnede ble nedlagt på samme tidspunkt.)

01.01.1999* Navneendring

Navn: Enhet for arkivfag
Kort navn: Enhet for arkivfag

01.01.2002* Horisontal flytting

(Enheten har endret overordnet.)
Overordnet: Forvaltningsseksjonen

Arbeidsfelt:
Ansvar for arkivfaglige funksjoner og administrative spørsmål vedr. personell i arkiv-tjenesten. Veiledning i arkivspørsmål for utenriksstasjonene. Historiske spørsmål. Søknader om adgang til forskningsmessig bruk av departementets arkiver. Fagansvar for arkivsystemet DocuLive. Avlevering til Riksarkivet.
Kilde: odin.dep.no, 5.12. 2004

01.01.2007* Navneendring

Navn: Seksjon for arkiv og dokumentforvaltning
Kort navn: Seksjon for arkiv og dokumentforvaltning

01.01.2007* Horisontal – og vertikal flytting

(Enheten rapporterer til ny overordnet og samtidig endrer tilknytingsform og/eller administrativt nivå.)
Tilknytningsform: Departement
Administrativt nivå: Seksjon
Overordnet: Serviceavdelingen

Oppgaver:
Overordnet ansvar for arkivet, faglig veiledning til utenriksstasjonene og NORAD, systemansvarlig BEST-prosjektet, Publikumshenvendelser. Informasjonsforvaltning. Nedgraderingsutvalget.

Kilde: www.regjeringen.no - UD

01.01.2014* Navneendring

Navn: Seksjon for informasjons- og dokumentforvaltning
Kort navn: Seksjon for informasjons- og dokumentforvaltning

Ansvarsfelt (kilde: regjeringen.no):
Overordnet ansvar for arkivtjenesten, faglig veiledning til utenriksstasjonene, systemadministrasjon av DocuLive+ og Best, forskningsmessig innsyn, nedgradering, publikumshenvendelser, opplæring og avlevering til Riksarkivet.

31.12.2015* Nedlagt via splittelse

Merk

* = Dato merket med asterisk (*), betyr at tidspunkt ikke er bekreftet.

Vis alle endringer av overordnet.