Sjøfartsinspektørene
Denne siden og de ulike fanene under viser informasjon om denne enheten og data tilknyttet denne enheten fra Forvaltningsdatabasen. Forvaltningsdatabasen er en grundig og detaljert kartlegging av organisering og endring av den norske statsforvaltningen fra 1947 - d.d. Fanen "Lenker" inneholder eventuelle lenker til eksterne ressurser.
- Enhet
- Endringshistorie
- Forvaltningshierarki
- Enhetsregisteret hierarki
- Relasjoner
- Desentralisert
- Litteratur
- Årsmeldinger
- Tildelingsbrev
- Lovdata
- Utvalg
- Ansatte
- Lenker
- Instrukser
- Organisjonsprinsipp
- Regnskapsprinsipper
Denne siden viser endringshistorien til denne enheten.
01.01.1947* Nyinnskrevet
Skipskontrollen m/3 distrikt, Skipsmålingen og Kontrollkontorene for skipsinstrumenter. (Når det gjelder Kontrollkontorene for skipsinstrumenter var det pr. 1947 til sammen 15 kontrollkontor knyttet til de ulike sjømannskolene) Skipskontrollen bestod både av den tilbakevirkende kontroll og den forebyggende kontroll Senere utvides Skipskontrollen til 6 distrikt med til sammen 19 stasjoner + noen stasjoner i utlandet (Miami og Rotterdam).
01.10.1955* Horisontal flytting
27.04.1962* Horisontal flytting
01.01.1978* Navneendring
Sjøfartsinspektørene er administrativt underlagt Sjøraftsdirektoratet. (I politi- og påtalespørsmål er de underlagt Riksadvokaten). Sjøfartsinspektørene etterforsker sjøulykker, alvorlige personulykker og eventuelle straffbare forhold i forbindelse med skips drift, navigering og sjødyktighet.
Det er 6 Sjøfartsinspektører (Oslo, Kristiansand, Bergen, Trondheim, Bodø og Tromsø som deler inn kysten i hver sine geografiske distrikt.
30.06.2008 Nedlagt
Etter mange år med politisk debatt og forberedelser skal ulykker til sjøs nå få sin egen havarikommisjon. Sjøulykker vil dermed fra 1. juli 2008 få samme behandling som ulykker med fly, tog og på landeveien.
Dermed skal de seks sjøfartsinspektørene i Norge forsvinne. Sjøfartsinspektørene har gransket ulykker til sjøs gjennom 100 år. Sjøfartsinspektørene har også gjennomført åpne høringer i form av sjøforklaringer etter sjøulykker.
Kilde: (http://www.aftenbladet.no/innenriks/okonomi/article592131.ece) Stavanger aftenblad, 7.2.2008
Merk
* = Dato merket med asterisk (*), betyr at tidspunkt ikke er bekreftet.