Sekretariat for OECDs kontaktpunkt
Denne siden og de ulike fanene under viser informasjon om denne enheten og data tilknyttet denne enheten fra Forvaltningsdatabasen. Forvaltningsdatabasen er en grundig og detaljert kartlegging av organisering og endring av den norske statsforvaltningen fra 1947 - d.d. Fanen "Lenker" inneholder eventuelle lenker til eksterne ressurser.
- Enhet
- Endringshistorie
- Forvaltningshierarki
- Enhetsregisteret hierarki
- Relasjoner
- Litteratur
- Årsmeldinger
- Tildelingsbrev
- Lovdata
- Utvalg
- Lenker
- Instrukser
- Organisjonsprinsipp
- Regnskapsprinsipper
Denne siden viser endringshistorien til denne enheten.
01.01.2012* Nyopprettelse
Enheten er sekretariat for Norges Kontaktpunkt; OECDs Kontaktpunkt for ansvarlig næringsliv (NCP Norway). OECDs retningslinjer for ansvarlig næringsliv er anbefalinger fra OECD-landenes regjeringer til bedrifter. Retningslinjene gir råd om hvordan bedrifter bør håndtere menneskerettigheter, arbeidstakerrettigheter, miljø og korrupsjon. Som medlem av OECD er Norge forpliktet til å ha en klageinstans, et såkalt nasjonalt kontaktpunkt. skal gjøre OECDs retningslinjer kjent og behandle klager på at bedrifter opptrer i strid med retningslinjene. Kontakt er ikke en juridisk instans, men kan vurdere om bedrifter har opptrådt i strid med retningslinjene.
Sekretariatet er administrativt underlagt UD.
Norges Kontaktpunkt ble opprettet i 2000, og omorganisert og gjort mer uavhengig fra 1. mars 2011. Kontaktpunktet ligger administrativt under Utenriksdepartementet, men er politisk uavhengig. Medlemmene er utnevnt av UD og NHD etter innstilling fra NHO, LO og Forum for Utvikling og Miljø (ForUM). Kontaktpunktet består av et uavhengig ekspertpanel på fire personer
01.01.2015* Horisontal flytting
01.01.2015* Navneendring
Se: www.responsiblebusiness.no
Merk
* = Dato merket med asterisk (*), betyr at tidspunkt ikke er bekreftet.