FORVALTNINGSDATABASEN

NAV Klageinstans styringsenheten

Denne siden og de ulike fanene under viser informasjon om denne enheten og data tilknyttet denne enheten fra Forvaltningsdatabasen. Forvaltningsdatabasen er en grundig og detaljert kartlegging av organisering og endring av den norske statsforvaltningen fra 1947 - d.d. Fanen "Lenker" inneholder eventuelle lenker til eksterne ressurser.

Denne siden viser endringshistorien til denne enheten.

01.01.2008* Ny via omorganisering

Navn: NAV Klageinstans styringsenheten
Kort navn: NAV Klageinstans
Tilknytningsform: Andre ordinære forvaltningsorgan
COFOG: 10 Sosial beskyttelse
Tilhører gruppe : NAV - Spesialenheter
Type enhet: Gruppe
Lokalisering: -1

NAV Klageinstans
NAV Klageinstans har ansvaret for behandlingen av klager over vedtak gjort av Arbeids- og velferdsetatens førstelinje. NAV klageinstans har også ansvar for faglig veiledning og kvalitetsutviklingstiltak innad i etaten, samt for å bistå med faglig utviklingsarbeide på etatens arbeidsområder. Området er pr 2012 organisert i seks regioner.

01.01.2022* Horisontal flytting

(Enheten har endret overordnet.)
Tilhører gruppe : NAV Klage- og ankelinjen

Frem til 1. januar 2022 var NAV Klageinstans organisatorisk plassert som et resultatområde i ytelseslinjen, som fram til 2013 ble kalt spesialenhetslinjen. Flyttingen til klage- og ankelinjen skaper en større organisatorisk avstand til førsteinstansene enn tidligere, fordi direktøren for NAV Klageinstans og direktørene for underinstansene; NAV Arbeid og ytelser, NAV Familie og pensjon og NAV Kontroll, nå rapporterer til ulike direktører i direktoratet.

Juridisk avdeling ble opprettet i Arbeids- og velferdsdirektoratet 1. januar 2022, og har ansvarfor NAV Klageinstans.

NAV Klageinstans er organisert som et nasjonalt klageorgan, som blir ledet av en direktør med en styringsenhet. Behandlingen av klage- og ankesakene foregår i seks avdelingskontorer med ulikt sammensatt saksportefølje av delte og sentraliserte områder, som blir endret løpende av hensyn til saksbehandlingstiden. Klageinstansen har om lag 220 ansatte og om lag 90 prosent er jurister. NAV Klageinstans behandlet om lag 35 000 klagesaker i 2021.

NAV Klageinstans er i dag et såkalt «eget resultatområde» i Nav, med eget mål- og disponeringsbrev, eget budsjett, egne ansatte og eget medbestemmelsesapparat. Klageinstansen er organisatorisk plassert i klage- og ankelinjen, under direktoratets juridiske avdeling. NAV Klageinstans har årlig budsjett på om lag 200 mill. kroner (lønn, lokaler, drift og så videre).

Kilde: NOU 2023: 11, avsnitt
- 5.3.5.3 Klage- og ankelinjen
- 13.2 Plassering av det ordinære klageorganet, 13.2.1 Gjeldende organisering

__________________________________

NB: Klage- og ankelinjen er ikke en egen linje i Enhetsregisteret. NAV Klageinstans Styringsenheten ligger pr. 2024 fremdeles plassert inn under NAV YTELSESLINJEN

Merk

* = Dato merket med asterisk (*), betyr at tidspunkt ikke er bekreftet.