Sekretariatet for Markedsrådet og Forbrukerklageutvalget
Denne siden og de ulike fanene under viser informasjon om denne enheten og data tilknyttet denne enheten fra Forvaltningsdatabasen. Forvaltningsdatabasen er en grundig og detaljert kartlegging av organisering og endring av den norske statsforvaltningen fra 1947 - d.d. Fanen "Lenker" inneholder eventuelle lenker til eksterne ressurser.
- Enhet
- Endringshistorie
- Forvaltningshierarki
- Enhetsregisteret hierarki
- Relasjoner
- Litteratur
- Årsmeldinger
- Tildelingsbrev
- Lovdata
- Utvalg
- Ansatte
- Lenker
- Instrukser
- Organisjonsprinsipp
- Regnskapsprinsipper
Denne siden viser statistikk over antall ansatte til denne enheten.
Merk: Det tas forbehold om mulige feil og mangler i data om statsansatte som vi har mottatt fra Statens sentrale tjenestemannsregister, SST. Feil kan gjelde både enkeltenheter og aggregerte tall på etatsnivå. Vær oppmerksom på at tidsseriene - særlig for enheter med flere organisasjonsledd - kan vise utslag for enkelte år som kan indikere feil i inputdata.
Manglende data om statsansatte etter 2014:
I forbindelse med etableringen av A-ordningen fra 2015 er innsamling av lønnsopplysninger for alle ansatte samordnet og
hjemlet i A-opplysningsloven (https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2012-06-22-43). Fra samme tidspunkt opphørte videre drift av Statens sentrale tjenestemannsregister (SST).
Etter overgang til A-ordningen har ikke Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD) lenger hjemmel til å videreformidle data om statsansatte fra SSB til NSD.
Dette innebærer at NSD inntil videre må slette 2015 og 2016 årgangene fra nettsidene våre. Vi vil heller ikke kunne publisere data fra 2017 tellingene.
Brukere av denne tjenesten som ønsker å hente ut ut detaljerte data om statsansatte må inntil videre kontakte SSB eller finne fram til informasjonen via
Statistikkbanken (https://www.ssb.no/statistikkbanken).
NSD vil arbeide for å få på plass en avtale med SSB slik at vi igjen kan få tilgang til data om statsansatte.
Totalt | Heltid | Deltid | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
År | Menn | Kvinner | Totalt | Menn | Kvinner | Totalt | Menn | Kvinner | Totalt |
2011 | 3 | 6 | 9 | 3 | 5 | 8 | 1 | 1 | |
2012 | 1 | 8 | 9 | 1 | 6 | 7 | 2 | 2 | |
2013 | 1 | 9 | 10 | 1 | 7 | 8 | 2 | 2 | |
2014 | 1 | 8 | 9 | 1 | 7 | 8 | 1 | 1 |
Totalt | Heltid | Deltid | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
År | Menn | Kvinner | Totalt | Menn | Kvinner | Totalt | Menn | Kvinner | Totalt |
2011 | 38 | 35 | 37 | 34 | |||||
2012 | 35 | 35 | 36 | 36 | |||||
2013 | 36 | 35 | 38 | 38 | |||||
2014 | 37 | 36 | 38 | 38 |
Tabellen viser gjennomsnittalder til ansatte for ordinært regulativlønte. Merk at der antall ansatte er mindre enn 5 vil alder ikke vises.
Endringshistorie som kan ha innvirkning på antall ansatte
01.03.2017* Navneendring
1. mars endret Forbrukertvistutvalget navn til Forbrukerklageutvalget
Forbrukerklageutvalget er et domstollignende forvaltningsorgan som avgjør tvister i forbrukersaker som gjelder kjøp av varer, håndverkertjenester og angrerett. Med forbrukersak menes avtaler mellom en forbruker og en næringsdrivende. Forbrukerklageutvalget behandler også tvister i forbindelse med kjøp av varer mellom privatpersoner.
1. mars 2017 trådte en ny forbrukerklagelov i kraft. Den nye loven med tilhørende forskrift gjelder for saker som er mottatt av Forbrukerklageutvalget etter 1. mars 2017. For saker som ble mottatt før dette, gjelder den opphevede forbrukertvistloven fra 1978 med tilhørende forskrift.
Sekretariatet for Markedsrådet og Forbrukerklageutvalget
Forbrukerklageutvalget er samlokalisert med Markedsrådet og har felles sekretariat. Sekretariatet mottar sakene, forkynner klagen for motparten, kommuniserer med partene, og står for den forberedende saksbehandlingen, herunder klargjør sakene til møtebehandling. Etter at vedtak er fattet, sørger Sekretariatet for at vedtaket blir forkynt for partene.
01.01.2018* Består via omorganisering
Endringer i markedsføringslovens håndhevingsregler fra 1. januar 2018
På grunnlag av Prop. 93 L (2016-2017) Endringer i markedsføringsloven og angrerettloven (håndhevingsreglene), jf. Innst. 355 L (2016-2017), vedtok Stortinget 16. juni 2017 at Forbrukerombudet skal kunne gjøre vedtak i alle saker, at Markedsrådet skal få en ny rolle som klageinstans, og at Forbrukerombudet skal endre navn til Forbrukertilsynet. Endringene vil få konsekvenser for det offentliges dekning av partens sakskostnader, jf. pkt. 5.1 nedenfor. Lovendringene gjelder fra 1. januar 2018. Fra samme tidspunkt gjelder ny forskrift om Markedsrådets og Forbrukerombudets saksbehandling. Sekretariatet forutsettes å følge de nye reglene i lov og forskrift.
Fra årsrapport for 2018, Del 2 Introduksjon til virksomheten og hovedtall:
2.1 Virksomheten og samfunnsoppdraget
Sekretariatet for Markedsrådet og Forbrukerklageutvalget er et statlig organ som administrativt er underlagt Barne- og likestillingsdepartementet. Sekretariatet skal medvirke til å realisere målet om god og effektiv løsning av forbrukertvister. Dette skjer gjennom god organisering og tilrettelegging av arbeidet i Forbrukerklageutvalget og Markedsrådet.
Forbrukerklageutvalget ble etablert i 1979, og er et domstollignende forvaltningsorgan som avgjør tvister i forbrukersaker som gjelder kjøp av varer, håndverkertjenester og angrerett. Utvalget behandler både saker mellom en næringsdrivende og en forbruker, og saker mellom to private parter.
Før en sak kan avgjøres av Forbrukerklageutvalget, må den ha vært forsøkt meklet i Forbrukerrådet. Dersom partene ikke blir enige hos Forbrukerrådet, kan hver av partene bringe saken inn for Forbrukerklageutvalget. Et vedtak fra Forbrukerklageutvalget er bindende for partene, dersom det ikke bringes inn for tingretten.
Markedsrådet ble etablert i 1974, og er et domstollignende forvaltningsorgan som avgjør saker etter markedsføringsloven, angrerettloven, alkoholloven og tobakksskadeloven. Endringer i håndhevingsreglene i markedsføringsloven trådte i kraft 1. januar 2018. Forbrukertilsynet kan nå treffe vedtak i alle saker. Dette innebærer at Markedsrådet nå er et rent klageorgan som behandler klager på Forbrukertilsynets vedtak. Det ble samtidig gitt ny forskrift om saksbehandlingen i Markedsrådet og Forbrukertilsynet.
Merk
* = Dato merket med asterisk (*), betyr at tidspunkt ikke er bekreftet.