Forbrukerrådet i Oslo
Denne siden og de ulike fanene under viser informasjon om denne enheten og data tilknyttet denne enheten fra Forvaltningsdatabasen. Forvaltningsdatabasen er en grundig og detaljert kartlegging av organisering og endring av den norske statsforvaltningen fra 1947 - d.d. Fanen "Lenker" inneholder eventuelle lenker til eksterne ressurser.
- Enhet
- Endringshistorie
- Forvaltningshierarki
- Enhetsregisteret hierarki
- Relasjoner
- Litteratur
- Årsmeldinger
- Tildelingsbrev
- Lovdata
- Utvalg
- Ansatte
- Lenker
- Instrukser
- Organisjonsprinsipp
- Regnskapsprinsipper
Denne siden viser endringshistorien til denne enheten.
01.01.2004* Nyinnskrevet
Bakgrunn:
Opprinnelig hjemmehørende direkte under Landbruksdepartementet som Statens husstell-lærerinner i fylkene, senere Heimkonsulenter i fylkene.
Fra 1. juli 1973 ble Veiledningstjenesten i heimstell med sine statsansatte heimkonsulenter i fylkene overført fra departementet til Forbrukerrådet og dannet grunnlaget for utbyggingen av forbruker- og heimstellkontorene i fylkene
De fylkesvise kontorene endret navn til Forbrukerkontorene i 1980.
Fra 2004 ble 18 fylkeskontor omorganisert til 10 nye enheter. De nye enhetene lokaliseres til Gjøvik, Sarpsborg, Skien, Kristiansand, Stavanger, Bergen, Trondheim, Bodø, Tromsø og Oslo. Den sentrale ledelses- og fagenheten ligger fortsatt i Nydalen i Oslo.
Omorganiseringen innebærer at Forbrukerrådet etter endringen har kontorer i alle landets fylker. Kontorene i Alta, Steinkjer, Molde, Førde, Hamar, Arendal, Drammen og Tønsberg går inn i større enheter. Det gjør også underkontoret i Troms, som tidligere var lokalisert i Harstad.
Omorganiseringen ble gjennomført i løpet av 2003.
+++++++++++++++++
Forbrukerrådet i Oslo
Oslo
30.04.2017* Nedlagt
På grunnlag av Difi-rapporten Gjennomgang av det statlege forbrukarapparatet frå våren 2015 har Forbrukarrådet nyleg vore gjennom ei omorganisering. Frå 1. mai 2017 er dei ti regionkontora grupperte om til tre større einingar i Tromsø, Stavanger og Skien samt hovudkontoret i Oslo. Endringa legg grunnlag for sterkare fagmiljø, høgare effektivitet og betre servicetilbod til forbrukarane. Forbrukarrådet har òg frå august 2017 etablert ei hospiteringsordning med tre–fem kontorplassar på Svalbard. Forbrukarrådet har i tillegg fått klarare arbeidsdeling internt ved at alt meklingsarbeid blir drive frå dei tre nye einingane, medan det interessepolitiske arbeidet og portalverksemda blir drivne frå hovudkontoret i
Oslo.
Merk
* = Dato merket med asterisk (*), betyr at tidspunkt ikke er bekreftet.