Tilsynsrådet for advokatvirksomhet
Denne siden og de ulike fanene under viser informasjon om denne enheten og data tilknyttet denne enheten fra Forvaltningsdatabasen. Forvaltningsdatabasen er en grundig og detaljert kartlegging av organisering og endring av den norske statsforvaltningen fra 1947 - d.d. Fanen "Lenker" inneholder eventuelle lenker til eksterne ressurser.
- Enhet
- Endringshistorie
- Forvaltningshierarki
- Enhetsregisteret hierarki
- Relasjoner
- Litteratur
- Årsmeldinger
- Tildelingsbrev
- Lovdata
- Utvalg
- Ansatte
- Lenker
- Instrukser
- Organisjonsprinsipp
- Regnskapsprinsipper
Denne siden viser endringshistorien til denne enheten.
01.01.2014* Nyinnskrevet
Om Tilsynsrådet
Tilsynsrådet for advokatvirksomhet fører tilsyn med landets praktiserende advokater og rettshjelpere. Tilsynsrådet utsteder også alle type tillatelser til å utøve advokat-/rettshjelpvirksomhet. Tilsynsrådets sekretariat forestår Tilsynsrådets daglige virksomhet.
Forvaltnings- og Offentleglova gjelder for Tilsynsrådets virksomhet. Domstolloven § 225 fjerde ledd angir uttømmende hvilke av Tilsynsrådets vedtak som kan påklages til Advokatbevillingsnemnden. Klage over avslag på innsynsbegjæringer behandles av Justis- og beredskapsdepartementet, jf. Offentleglova § 32 og advokatforskriften § 4-2.
Fra årsmeldingen for år 2000 står følgende om tilsynet:
Tilsynsrådet for advokatvirksomhet ble opprettet med virkning fra 1. januar 1993. Tilsynsrådet avløste derved Advokatenes erstatningsfond forsåvidt gjelder tilsynsvirksomheten. Advokatenes erstatningsfond består imidlertid fremdeles ved siden av Tilsynsrådet i en overgangsperiode.
Det ble med virkning fra 1. januar 1997 etablert en ny disiplinær- og tilsynsordning for advokater og rettshjelpere. I tillegg til Tilsynsrådet for advokatvirksomhet består ordningen av Disiplinærnemnden, som behandler klager vedrørende god advokatskikk og salærberegning, og Advokatbevillingsnemnden, som er øverste forvaltningsmyndighet i saker vedrørende advokatbevillinger og andre tillatelser til å utøve rettshjelpvirksomhet.
Årsmeldingen for 2013:
Justis- og beredskapsdepartementet har i 2013 meddelt at Tilsynsrådet er å anse som et statlig organ, underlagt arkivlovens bestemmelser. En slik endring vil ha konsekvenser som må avklares nærmere.
Og i årsmeldingen fra 2014 avklares Tilsynsrådets' rettslige status:
Som det fremgår av årsberetningen for 2013 har Justis- og beredskapsdepartementet konkludert med at Tilsynsrådet er et statlig organ. Tilsynsrådet har i 2014 vært i dialog med ulike organer for avklaring av de mange rettslige spørsmål dette innebærer. Justis- og beredskapsdepartementet har ved brev til Tilsynsrådet av 12. desember 2014 gitt føringer som formentlig innebærer at Tilsynsrådet kan sluttføre denne prosessen i løpet av 2015.
Organet ble registrert i Enhetsregisteret 22.11.2014.
I årsmeldingen for 2015 står dette om Tilsynsrådets rettslige status:
Forvaltningsloven og offentleglova gjelder for Tilsynsrådets virksomhet. Tilsynsrådet er et uavhengig statlig organ underlagt Justis- og beredskapsdepartementet, og utøver sin saksbehandling som et selvstendig organ.
Domstolloven § 225 fjerde ledd angir uttømmende hvilke av Tilsynsrådets vedtak som kan påklages til Advokatbevillingsnemnden. Klage over avslag på innsynsbegjæringer behandles av Justis- og beredskapsdepartementet, jf. offentleglova § 32 og advokatforskriften § 4-2.
Siden starten i 1993 har de ansatte vært behandlet som ansatte i privat virksomhet i samsvar med arbeidsmiljøloven. Avklaringen som fant sted i 2013 har medført at Tilsynsrådet har måttet tilpasse seg de regler som gjelder for et statlig organ. Tilsynsrådets ansatte ble i 2015 overført til ansettelseskontrakter i samsvar med tjenestemannsloven og innlemmet i Statens tariffområde, samt innmeldt i Statens pensjonskasse.
Kilder: Tilsynsrådet hjemmeside - www.tilsynet.no - samt årsmeldinger.
Merk
* = Dato merket med asterisk (*), betyr at tidspunkt ikke er bekreftet.