FORVALTNINGSDATABASEN

Advokattilsynet

Denne siden og de ulike fanene under viser informasjon om denne enheten og data tilknyttet denne enheten fra Forvaltningsdatabasen. Forvaltningsdatabasen er en grundig og detaljert kartlegging av organisering og endring av den norske statsforvaltningen fra 1947 - d.d. Fanen "Lenker" inneholder eventuelle lenker til eksterne ressurser.

Denne siden viser endringshistorien til denne enheten.

01.01.2014* Nyinnskrevet

Navn: Tilsynsrådet for advokatvirksomhet
Kort navn: Tilsynsrådet
Tilknytningsform: Andre ordinære forvaltningsorgan
Administrativt nivå: Høyeste nivå
COFOG: 01 Alminnelig offentlig tjenesteyting
Type enhet: Nasjonal organisasjon
Lokalisering: 301 Oslo

Om Tilsynsrådet
Tilsynsrådet for advokatvirksomhet fører tilsyn med landets praktiserende advokater og rettshjelpere. Tilsynsrådet utsteder også alle type tillatelser til å utøve advokat-/rettshjelpvirksomhet. Tilsynsrådets sekretariat forestår Tilsynsrådets daglige virksomhet.

Forvaltnings- og Offentleglova gjelder for Tilsynsrådets virksomhet. Domstolloven § 225 fjerde ledd angir uttømmende hvilke av Tilsynsrådets vedtak som kan påklages til Advokatbevillingsnemnden. Klage over avslag på innsynsbegjæringer behandles av Justis- og beredskapsdepartementet, jf. Offentleglova § 32 og advokatforskriften § 4-2.

Fra årsmeldingen for år 2000 står følgende om tilsynet:
Tilsynsrådet for advokatvirksomhet ble opprettet med virkning fra 1. januar 1993. Tilsynsrådet avløste derved Advokatenes erstatningsfond forsåvidt gjelder tilsynsvirksomheten. Advokatenes erstatningsfond består imidlertid fremdeles ved siden av Tilsynsrådet i en overgangsperiode.

Det ble med virkning fra 1. januar 1997 etablert en ny disiplinær- og tilsynsordning for advokater og rettshjelpere. I tillegg til Tilsynsrådet for advokatvirksomhet består ordningen av Disiplinærnemnden, som behandler klager vedrørende god advokatskikk og salærberegning, og Advokatbevillingsnemnden, som er øverste forvaltningsmyndighet i saker vedrørende advokatbevillinger og andre tillatelser til å utøve rettshjelpvirksomhet.


Årsmeldingen for 2013:
Justis- og beredskapsdepartementet har i 2013 meddelt at Tilsynsrådet er å anse som et statlig organ, underlagt arkivlovens bestemmelser. En slik endring vil ha konsekvenser som må avklares nærmere.

Og i årsmeldingen fra 2014 avklares Tilsynsrådets' rettslige status:
Som det fremgår av årsberetningen for 2013 har Justis- og beredskapsdepartementet konkludert med at Tilsynsrådet er et statlig organ. Tilsynsrådet har i 2014 vært i dialog med ulike organer for avklaring av de mange rettslige spørsmål dette innebærer. Justis- og beredskapsdepartementet har ved brev til Tilsynsrådet av 12. desember 2014 gitt føringer som formentlig innebærer at Tilsynsrådet kan sluttføre denne prosessen i løpet av 2015.

Organet ble registrert i Enhetsregisteret 22.11.2014.

I årsmeldingen for 2015 står dette om Tilsynsrådets rettslige status:
Forvaltningsloven og offentleglova gjelder for Tilsynsrådets virksomhet. Tilsynsrådet er et uavhengig statlig organ underlagt Justis- og beredskapsdepartementet, og utøver sin saksbehandling som et selvstendig organ.
Domstolloven § 225 fjerde ledd angir uttømmende hvilke av Tilsynsrådets vedtak som kan påklages til Advokatbevillingsnemnden. Klage over avslag på innsynsbegjæringer behandles av Justis- og beredskapsdepartementet, jf. offentleglova § 32 og advokatforskriften § 4-2.

Siden starten i 1993 har de ansatte vært behandlet som ansatte i privat virksomhet i samsvar med arbeidsmiljøloven. Avklaringen som fant sted i 2013 har medført at Tilsynsrådet har måttet tilpasse seg de regler som gjelder for et statlig organ. Tilsynsrådets ansatte ble i 2015 overført til ansettelseskontrakter i samsvar med tjenestemannsloven og innlemmet i Statens tariffområde, samt innmeldt i Statens pensjonskasse.


Kilder: Tilsynsrådet hjemmeside - www.tilsynet.no - samt årsmeldinger.

01.01.2025 Navneendring

Navn: Advokattilsynet
Kort navn: Advokattilsynet

Advokatloven og ny advokatforskrift trer i kraft 1. januar 2025. Tilsynsrådet vil da endre navn til Advokattilsynet, og være underlagt dette nye regelverket.

Kilde: Advokattilsynet - Aktuelt - Økt saksbehandlingstid ved overgang til advokatloven
https://tilsynet.no/aktuelt/okt-saksbehandlingstid-ved-overgang-til-advokatloven
___________________________________________________________

Kap 10 i "Lov om advokater og andre som yter rettslig bistand (advokatloven)" omtaler i § 43.Advokattilsynets organisering slik:
(1) Advokattilsynet er et uavhengig forvaltningsorgan og kan ikke instrueres i utøvelsen av sin myndighet.
(2) Advokattilsynet skal ledes av et styre på fem medlemmer med personlige varamedlemmer. To medlemmer og to varamedlemmer skal være advokater oppnevnt av Den Norske Advokatforening, hvorav én velges som leder. Ett medlem og ett varamedlem skal være dommere oppnevnt av Den Norske Dommerforening, ett medlem og ett varamedlem skal være statsautoriserte revisorer oppnevnt av Den Norske Revisorforening, og ett medlem og ett varamedlem skal oppnevnes av departementet som representanter for allmennheten.
(3) Medlemmene og varamedlemmene oppnevnes for en periode på fire år med adgang til gjenoppnevning for én periode. Ved første oppnevning kan to medlemmer og to varamedlemmer oppnevnes for en periode på to år. Oppnevningen kan trekkes tilbake dersom forutsetningene for oppnevningen ikke lenger er til stede, eller medlemmet ikke kan eller vil utføre vervet på en forsvarlig måte.
(4) Advokattilsynet skal ha en administrasjon med egne ansatte og en leder som er ansvarlig overfor Advokattilsynets styre. Lederen ansettes på åremål for inntil syv år. Styret har ansettelsesmyndighet for Advokattilsynets stillinger. Styret kan delegere til leder for administrasjonen å foreta ansettelser.
(5) Advokattilsynets styre fastsetter instruks for saksbehandlingen i Advokattilsynet, blant annet om hvilke saker som skal forelegges for eller avgjøres av et samlet styre.
(6) Advokattilsynet kan engasjere statsautoriserte revisorer og andre sakkyndige til å utføre oppdrag for Advokattilsynet.
(7) Kongen kan gi forskrift om oppnevning og sammensetning av styret og om Advokattilsynets virksomhet og administrasjon.

Kilde: Lovdata
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2022-05-12-28/KAPITTEL_10#KAPITTEL_10

Merk

* = Dato merket med asterisk (*), betyr at tidspunkt ikke er bekreftet.