UDs operative senter
Denne siden og de ulike fanene under viser informasjon om denne enheten og data tilknyttet denne enheten fra Forvaltningsdatabasen. Forvaltningsdatabasen er en grundig og detaljert kartlegging av organisering og endring av den norske statsforvaltningen fra 1947 - d.d. Fanen "Lenker" inneholder eventuelle lenker til eksterne ressurser.
- Enhet
- Endringshistorie
- Forvaltningshierarki
- Enhetsregisteret hierarki
- Relasjoner
- Litteratur
- Årsmeldinger
- Tildelingsbrev
- Lovdata
- Utvalg
- Lenker
- Instrukser
- Organisjonsprinsipp
- Regnskapsprinsipper
Denne siden viser endringshistorien til denne enheten.
01.01.2010* Nyopprettelse
UDops ble opprett i 2010, jf SNL
(https://snl.no/Utenriksdepartementets_operative_senter)
Saksfelt:
Utenriksdepartementets operative senter (UDops) er i drift 24 timer i døgnet 365 dager i året. En av senterets viktigste oppgaver er å håndtere nødsamtaler som rettes til utenriksstasjonene utenfor ordinære åpningstid.
UDs operative senter styrker departementets arbeid med konsulære saker. Operasjonssenteret overvåker også det internasjonale situasjonsbildet hele døgnet, slik at utenrikstjenesten enda raskere kan fange opp og reagere på små og store kriser.
Kilde: Artikkel, UD, 2.12.2015
https://www.regjeringen.no/no/tema/utenrikssaker/reiseinformasjon/static/utenriksdepartementets-operative-senter/id2422634/
01.07.2024* Horisontal – og vertikal flytting
NB: Tidspunkt for endringen er usikker.
Ansvarsfelt:
Seksjon for krisehåndtering har to enheter, Enhet for krisestøtte og analyse og UDs operative senter. Seksjonen er fagseksjon for departementets krisehåndtering og krisestøtte.
UDs operative senter (UDops) er departementets døgnbemannede responssenter. UDops er departementets og utenriksstasjonenes førstelinje ved alle typer henvendelser utenfor arbeidstid. UDops har et spesielt ansvar for innledende krisehåndtering og varsling.
Kilde: regjeringen.no
Merk
* = Dato merket med asterisk (*), betyr at tidspunkt ikke er bekreftet.