Brukerdialog
2019-01-01 00:00:00.0 Ny via omorganisering
Navn
Brukerdialog
Kort navn
Brukerdialog
Tilknytningsform
Andre ordinære forvaltningsorgan
Overordnet
Skattedirektoratet
Tilhører gruppe
Divisjonene
Type enhet
Gruppe
Fra 1. januar 2019 har etaten innført en ny organisasjonsmodell med landsdekkende oppgaveløsning. Innen utgangen av 2019 skal etaten ha innført en ny kontorstruktur med færre kontorer og større fagmiljøer.
Fra 2019 består Skatteetaten av et direktorat og seks divisjoner med landsdekkende ansvar. Skattekontorene løser oppgaver på etatsnivå og for hele landet, ikke bare for egen region.
Skattedirektoratet
Skattedirektoratet har fire avdelinger: virksomhetsstyring, HR, kommunikasjon og juridisk avdeling. Avdelingene er etatens kontaktpunkter overfor Finansdepartementet på sine fagområder. Direktoratet har også en sikkerhetsstab, en internasjonal stab og en enhet for administrative tjenester.
Divisjonene
De seks nye divisjonene har landsdekkende ansvar for hver sine fagområder. Fire av divisjonene, informasjonsforvaltning, brukerdialog, innsats og innkreving, har landsdekkende ansvar for etatens kjerneproduksjon. I tillegg skal divisjonene utvikling og IT støtte kjernevirksomheten og direktoratet.
I Skatteetatens nye organisering blir ansvar flyttet ut fra Skattedirektoratet til divisjonene. For eksempel vil divisjonsdirektøren for brukerdialog sitte i Bergen og innkrevingsdivisjonen vil ledes fra Trondheim. Det landsdekkende ansvaret for disse oppgavene ligger nå i Oslo. Alle dagens regionskontorer blir hovedseter for divisjonsdirektører eller avdelingsdirektører i ny organisering slik at Skatteetaten opprettholder en god geografisk ansvarsfordeling.
- Informasjonsforvaltning
- Brukerdialog
- Innsats
- Innkreving
- Utvikling
- IT
Brukerdialog divisjonen har ansvar for veiledning, kontroll og fastsetting av skatter og avgifter. Divisjonen sikrer ett kontaktpunkt for Skatteetatens brukere og sikrer etterlevelsen av skatte- og avgiftsregler.