FORVALTNINGSDATABASEN

Dagligvaretilsynet

Denne siden og de ulike fanene under viser informasjon om denne enheten og data tilknyttet denne enheten fra Forvaltningsdatabasen. Forvaltningsdatabasen er en grundig og detaljert kartlegging av organisering og endring av den norske statsforvaltningen fra 1947 - d.d. Fanen "Lenker" inneholder eventuelle lenker til eksterne ressurser.

Denne siden viser endringshistorien til denne enheten.

01.01.2021 Nyopprettelse

Navn: Dagligvaretilsynet
Kort navn: Dagligvaretilsynet
Tilknytningsform: Sentraladministrative organ (direktorat m.m.)
Administrativt nivå: Høyeste nivå
COFOG: 01 Alminnelig offentlig tjenesteyting
Type enhet: Nasjonal organisasjon
Lokalisering: 3806 Porsgrunn
Saksgang og dokumenter for denne endringen:

Dagligvaretilsynet opprettes formelt først fra 1. januar 2021. Dagligvaretilsynet skal føre tilsyn med og håndheve Lov om god handelsskikk i dagligvarekjeden. Dagligvaretilsynet skal gi informasjon om loven, veiledning i enkeltsaker og søke å påvirke næringsdrivende til å innrette seg etter loven. Dagligvaretilsynet kan treffe vedtak om påbud og forbud som er nødvendige for å sikre overholdelse, og kan fastsette tvangsmulkt og overtredelsesgebyr.
Dagligvaretilsynet har kontorer sammen med Forbrukertilsynet i Porsgrunn.

Registrert i Enhetsregisteret: 12.10.2020
Stiftelsesdato: 07.10.2020
Kilde: Enhetsregisteret
https://w2.brreg.no/enhet/sok/detalj.jsp?orgnr=925775908

Omtale av tilsynets organisasjon og oppgaver i Prop. 33 L (2019–2020) Lov om god handelsskikk i dagligvarekjeden:
§ 11 Dagligvaretilsynets organisasjon og oppgaver
Dagligvaretilsynet fører tilsyn med at bestemmelsene i denne loven overholdes. Det gir veiledning og informasjon om loven og kontrollerer at lovens påbud og forbud overholdes.

Dagligvaretilsynet kan gi pålegg etter § 12 og treffe vedtak etter §§ 15 til 17, som kan påklages til Markedsrådet etter § 18.

Dagligvaretilsynet skal legge vekt på hensynet til forbrukerne ved håndhevingen av loven.

Dagligvaretilsynet er et uavhengig forvaltningsorgan som er administrativt underordnet departementet. Dagligvaretilsynet ledes av en direktør utnevnt av Kongen i statsråd.

Dagligvaretilsynet kan ikke instrueres om behandlingen av enkeltsaker eller gis generelle instrukser om hvordan myndighet etter loven skal utøves.

Kongen eller departementet kan ikke omgjøre Dagligvaretilsynets vedtak.

Kilde: Prop. 33 L (2019–2020) Lov om god handelsskikk i dagligvarekjeden

Se også: Prop. 33 L (2019-2020), Innst. 173 L (2019-2020), Lovvedtak 47 (2019-2020).
Vedtak i korthet
Stortinget har vedtatt lov om god handelsskikk i dagligvarekjeden. Bakgrunnen for lovforslaget fra regjeringen var Stortingets anmodningsvedtak 28. mai 2018, i forbindelse med behandlingen av Dokument 8:170 S (2017–2018) om balansert makt i verdikjeden for mat og dagligvarer. Den nye loven legger til rette for effektive forhandlinger og kontrakter mellom dagligvareleverandører og -kjeder for å bidra til mer samfunnsøkonomisk effektive løsninger. Overskuddet kan deretter videreføres til forbrukerne gjennom konkurranse mellom dagligvarekjedene. Både næringsdrivende og forbrukere vil kunne ha fordeler av den nye loven. Loven inneholder en generalklausul som slår fast at det ikke skal foretas handlinger som strider mot god handelsskikk i forretningsforhold mellom næringsdrivende i dagligvarebransjen. God handelsskikk skal være basert på redelighet, forutberegnelighet og lojalitet.

Merk

* = Dato merket med asterisk (*), betyr at tidspunkt ikke er bekreftet.