Forbrukertilsynet
Denne siden og de ulike fanene under viser informasjon om denne enheten og data tilknyttet denne enheten fra Forvaltningsdatabasen. Forvaltningsdatabasen er en grundig og detaljert kartlegging av organisering og endring av den norske statsforvaltningen fra 1947 - d.d. Fanen "Lenker" inneholder eventuelle lenker til eksterne ressurser.
- Enhet
- Endringshistorie
- Forvaltningshierarki
- Enhetsregisteret hierarki
- Relasjoner
- Litteratur
- Årsmeldinger
- Tildelingsbrev
- Lovdata
- Utvalg
- Ansatte
- Lenker
- Instrukser
- Organisjonsprinsipp
- Regnskapsprinsipper
Denne siden viser endringshistorien til denne enheten.
01.01.2021* Ny via omorganisering
- Saksnummer Stortinget sakid=(78588)
Omstilling i forbrukerapparatet
I januar 2019 besluttet regjeringen å omorganisere forbrukerapparatet. Forbrukertilsynet, tvisteløsningeoppgavene i Forbrukerrådet, Forbruker Europa og sekretariatet for Forbrukerklageutvalget skulle slås sammen. Nytt hovedkontor skulle etableres i Grenlandsområdet fra 2021. 1. januar 2021 ble det etablert nytt hovedkontor i Porsgrunn med lokalkontor i Stavanger, Tromsø og Longyearbyen.
Fra 1. januar 2021 blir klagebehandlingstilbudet samlet hos Forbrukertilsynet, mens Forbrukerrådet skal rendyrkes som forbrukerne sin interesseorganisasjon.
Sekretariatet for Markedsrådet og Forbrukerklageutvalget er omfattet av en større omstilling av forbrukerapparatet. Regjeringen har besluttet at virksomheten skal legges ned. Sekretariatsfunksjonen for Forbrukerklageutvalget skal overføres til et utvidet Forbrukertilsyn, mens sekretariatsfunksjonen for Markedsrådet skal overføres til Klagenemndssekretariatet i Bergen ved årsskiftet 2020/2021. Forbrukerrådets tvisteløsningstilbud skal også overføres til det utvidede Forbrukertilsynet slik at all klagebehandling samles der. Omstillingen skal være gjennomført innen 1.1.2021.
________________________________________
Jf. Prop. 55 L (2019–2020) Lov om behandling av forbrukerklager i Forbrukertilsynet og Forbrukerklageutvalget (forbrukerklageloven):
Regjeringen besluttet i januar 2019 at klagebehandlingen av forbrukersaker skal samles i Forbrukertilsynet. Dette innebærer at Forbrukerrådets meklingstilbud og saksforberedelsen for Forbrukerklageutvalget, som i dag utføres av Sekretariatet for Markedsrådet og Forbrukerklageutvalget, overføres til Forbrukertilsynet. Forbrukertilsynet skal fortsatt føre tilsyn med forbrukervernreglene i markedsføringsloven og annet regelverk.
Om Forbrukertilsynet
Forbrukertilsynet (tidligere Forbrukerombudet) er en offentlig tilsynsmyndighet. Virksomheten fører tilsyn med villedende markedsføring og urimelige avtalevilkår, og kan også mekle i tvister mellom forbrukere og næringsdrivende.
Struktur:
FORBRUKERTILSYNET
- FORBRUKERTILSYNET PORSGRUNN
- FORBRUKERTILSYNET STAVANGER
- FORBRUKERTILSYNET SVALBARD
- FORBRUKERTILSYNET TROMSØ
Merk
* = Dato merket med asterisk (*), betyr at tidspunkt ikke er bekreftet.