FORVALTNINGSDATABASEN

Seksjon for informasjonsforvaltning og administrasjon

Denne siden og de ulike fanene under viser informasjon om denne enheten og data tilknyttet denne enheten fra Forvaltningsdatabasen. Forvaltningsdatabasen er en grundig og detaljert kartlegging av organisering og endring av den norske statsforvaltningen fra 1947 - d.d. Fanen "Lenker" inneholder eventuelle lenker til eksterne ressurser.

Denne siden viser endringshistorien til denne enheten.

01.01.2025* Ny via sammenslåing

Navn: Seksjon for informasjonsforvaltning og administrasjon
Kort navn: IFA
Tilknytningsform: Departement
Administrativt nivå: Seksjon
Overordnet: Stabsavdelingen
Lokalisering: 301 Oslo

Saksfelt:
Seksjonen har eit overordna ansvar for å organisere informasjonen i departementet, slik at han er lett tilgjengeleg og enkelt kan brukast til å støtte avgjerdstaking. Dette inneber ansvar for journalføring, arkivering, dokumenthandsaming, offentleg journal (eInnsyn) og utvikling av det elektroniske arkiv- og saksbehandlingssystemet.

Seksjonen har òg ansvar for tryggleik og beredskap i departementet, mellom anna det systematiske informasjonstryggleiksarbeidet. I tillegg har seksjonen ansvar for administrative støttefunksjonar og oppfølging av forvaltningsjuridiske saker, inkludert personvern i departementet. Seksjonen ivaretek òg drift og utvikling av lokala i departementet, internbudsjett og rekneskap, innkjøpstenester samt oppfølging av fellestenester overfor DSS (Tryggings- og serviceorganisasjonen til departementa) og oppfølging av IKT overfor DIO (Digitaliseringsorganisasjonen til departementa).

Kilde: regjeringen.no, januar 2025

Merk

* = Dato merket med asterisk (*), betyr at tidspunkt ikke er bekreftet.