Vygruppen AS
Denne siden og de ulike fanene under viser informasjon om denne enheten og data tilknyttet denne enheten fra Forvaltningsdatabasen. Forvaltningsdatabasen er en grundig og detaljert kartlegging av organisering og endring av den norske statsforvaltningen fra 1947 - d.d. Fanen "Lenker" inneholder eventuelle lenker til eksterne ressurser.
- Enhet
- Endringshistorie
- Forvaltningshierarki
- Enhetsregisteret hierarki
- Relasjoner
- Litteratur
- Årsmeldinger
- Tildelingsbrev
- Lovdata
- Utvalg
- Ansatte
- Lenker
- Instrukser
- Organisjonsprinsipp
- Regnskapsprinsipper
Denne siden viser endringshistorien til denne enheten.
01.12.1996 Ny via splittelse
- Saksnummer Stortinget sakid=(36)
- Saksnummer Stortinget sakid=(49)
- Saksnummer Stortinget sakid=(51)
- Saksnummer Stortinget sakid=(139)
- Saksnummer Stortinget sakid=(685)
Fra 1. desember 1996 ble NSB splittet i 2. Trafikkdelen ble lagt til et selskap organisert etter en egen lov; NSB BA mens kjørevegen ble tillagt forvaltningsorganet Jernbaneverket (jfr. St.prp.nr.2/Innst.S.nr.31 og Ot prp.nr.2/Innst.O.nr.1 (1996-97)) For øvrig ble NSB Biltrafikk samtidig etablert som aksjeselskap heleid av NSB BA. Gardermobanen AS ble også videreført som et aksjeselskap, heleid av NSB BA. NSB Reisebyrå ble dessuten fra 1. januar 1996 etablert som et eget aksjeselskap heleid av NSB, jfr. St.prp.nr.1, Tillegg nr. 9/Budsj.Innst.S nr.14 Tillegg nr. 1 (1995-96).
Fra NSB's hjemmeside: Konsernet NSB består av morselskapet NSB BA med dets syv enheter og fire heleide datterselskaper. Etter et Stortingsvedtak 14. november 1996, ble NSBs tidligere trafikkdel omgjort til særlovsselskapet NSB BA fra 1.12.1996. Samtidig ble forvaltningsorganget Jernbaneverket opprettet, og har ansvaret for bl.a. å bygge ut og vedlikeholde jernbanenettet.
Endringen i desember 1996 innebærer at NSB ikke lenger er en del av statsforvaltningen, med de til dels tidkrevende beslutningsprosesser dette medførte. NSB bærer nå selv det forretningsmessige ansvar for driften, og finansierer investeringer gjennom egen inntjening eller ved låneopptak. Eier av NSB BA er staten ved Samferdselsdepartementet, og samferdselsstatsråden er NSBs generalforsamling. Staten hefter imidlertid kun for innskutt kapital, og har derved begrenset ansvar (BA). Den nye styringsformen har mange likheter med et statsaksjeselskap.
NSB-konsernet hadde ved utgangen av 1999 ialt 9.267 ansatte. Konsernets driftsinntekter var i 1999 på 6.912 millioner kroner. Driftsresultatet var 20 millioner kroner.
01.07.2002* Navneendring
01.07.2002* Vertikal flytting (omdannelse)
- Saksnummer Stortinget sakid=(23705)
NSB omdannes til heleid statsaksjeselskap i 2002, jf. St.prp.nr.62 (2001-2002) Omdanning av NSB BA og Posten Norge BA til aksjeselskaper og Innst.S.nr.224 (2001-2002).
Bakgrunnen for omdanneingen var å gi selskapet et organisatorisk rammeverk mest mulig på linje med konkurrentene og andre tilsvarende selskaper. Omdanningen endrer ikke selskapets forpliktelser i henhold til lov, konsesjon eller avtale om kjøp av tjenester.
01.03.2017* Består via omorganisering
- Saksnummer Stortinget sakid=(66698)
- Saksnummer Stortinget sakid=(66699)
- Saksnummer Stortinget sakid=(67720)
- Bane NOR SF
- ROM Eiendom AS
ROM Eiendom AS overføres fra NSB AS og blir i løpet av første halvdel av 2017 en del av divisjon Knutepunkt og eiendom i Bane NOR SF
01.03.2017* Består via omorganisering
- Saksnummer Stortinget sakid=(66698)
- Saksnummer Stortinget sakid=(66699)
- Saksnummer Stortinget sakid=(67720)
Som en del av jernbanereformen skilles i løpet av første tertial 2017 rullende togmateriell, togvedlikehold og billetteringsfunksjonen ut av NSB til egne statseide selskaper som leverer tjenester til alle togoperatører.
Togmateriell AS
Selskapet Togmateriell AS etableres for å sikre operatørene av persontogtjenester i Norge lik tilgang til persontogmateriell i forbindelse med at det blir konkurranse om togtilbudet. Togmateriell AS vil overta Materiellselskapet AS som i dag eies av NSB, og vil fremover anskaffe, eie og forvalte togmateriell med utgangspunkt i behov konkretisert av staten ved Jernbanedirektoratet. Togoperatørene skal gis tilgang til togmateriell på konkurransenøytrale vilkår innenfor rammer fastsatt av staten ved Jernbanedirektoratet.
Reiseplan og billett AS
Reiseplan og billett AS etableres for å ivareta de reisende ved innføring av konkurranse om persontogtransport, De togreisende skal alltid kunne benytte en nasjonal salgskanal for kjøp av togbilletter. Selskapet vil også samle inn reisedata for all kollektivtransport i Norge. Dette gjør at de reisende kan finne oversikt over alle rutetider og holdeplasser i en og samme løsning for all kollektivtransport. Kompetanse og systemer som skilles ut fra NSB til datterselskapet Salg og billettering AS skal gå inn i dette selskapet for å sikre gode nasjonale tjenester.
Togvedlikehold AS
Selskapet skal tilby vedlikeholds- og verkstedtjenester for skinnegående materiell og annen virksomhet som står i naturlig sammenheng med dette. Togvedlikehold AS skal drives på forretningsmessig grunnlag i et marked som er åpent for konkurranse. Mantena AS, som skal overføres til dette selskapet, har i dag en stor andel av togvedlikeholdet i Norge og driver også virksomhet i Sverige.
24.04.2019 Navneendring
12. mars blei det gjort kjent at Norges Statsbaner (NSB) gikk inn for å samle persontogvirksomheten og bussvirksomheten under en felles merkevare med det nye navnet Vy. Styret mente at NSB-navnet var lite representativt per 2019, siden ⅔ av de ansatte i konsernet nå jobbet i Nettbuss og selve baneinfrastrukturen hadde tilhørt Jernbaneverket/Bane NOR siden 1996.
Ekstraordinær generalforsamlingen i NSB AS vedtok 22.3 endring av selskapets navn til Vygruppen AS. Vygruppen AS er morselskapet i konsernet. Med det er Vy godkjent. Endringen fikk virkning fra 24. april. Det nye merkenavnet Vy ble laget av arkitektkontoret Snøhetta. Gjennom patentbyrået Zacco søkte NSB 17. juli 2018 om varemerkeregistrering for Vy. Registreringen trådte i kraft 30. november samme år. Etter at det ble påpekt at foretaksloven krever at et foretaksnavn må bestå av minst tre bokstaver uttalte NSB at de ville registrere selskapet under et annet navn. Den 22. mars 2019 ble det besluttet i ekstraordinær generalforsamling å endre navn fra Norges Statsbaner AS til Vygruppen AS.
Kilder:
- Regjeringen.no
https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/ekstraordinar-generalforsamling-namneendring-fra-norges-statsbaner-as-til-vygruppen-as-vedtatt/id2637427/
- Vy.no
https://www.vy.no/vygruppen/presse-og-nyheter/pressemeldinger/generalforsamlingen-i-nsb-har-godkjent-nytt-navn
- Wikipedia
https://no.wikipedia.org/wiki/Vy
Merk
* = Dato merket med asterisk (*), betyr at tidspunkt ikke er bekreftet.