SAS Norge ASA
Denne siden og de ulike fanene under viser informasjon om denne enheten og data tilknyttet denne enheten fra Forvaltningsdatabasen. Forvaltningsdatabasen er en grundig og detaljert kartlegging av organisering og endring av den norske statsforvaltningen fra 1947 - d.d. Fanen "Lenker" inneholder eventuelle lenker til eksterne ressurser.
- Enhet
- Endringshistorie
- Forvaltningshierarki
- Enhetsregisteret hierarki
- Relasjoner
- Litteratur
- Årsmeldinger
- Tildelingsbrev
- Lovdata
- Utvalg
- Ansatte
- Lenker
- Instrukser
- Organisjonsprinsipp
- Regnskapsprinsipper
Denne siden viser endringshistorien til denne enheten.
04.05.1927 Nyopprettelse
Lufttrafikkommisjonen av 1930 foreslo dannelsen av et nasjonalt luftfartsselskap. Den Norske Luftfartselskap A/S ble stiftet 4.5.1927. Selskapet ble reorganisert og ny aksjekapital innsatt av Fred Olsen & Co i 1933 og senere gikk også flere dampskipsselskap også inn i selskapet.
DNL fikk sin første driftskonsesjon 5.4.1935. 30.10.1937 fikk DNL kontrakt med staten bl.a. for å utføre særskilte postflygninger. Staten fikk da også rett til å utnevne 2 av styrets 8 medlemmer og 3 av representantskapets 12 medlemmer. DNL overtok også senere aksjemajoriteten i Widerøes Flyveselskap A/S (stiftet 19.2.1934) i 1939.
I stortingsmelding nr. 12 for 1945-46 vurderes den framtidige organiseringen av norsk sivil luftfart. På grunnlag av en innstilling avgitt av Norges Luftfartsstyre foreslås der her at statens oppgaver skal ivaretas ved å opprette et "Statens Luftfartsstyre" organisert i en Administrasjonsavdeling, en Luftfartsinspeksjon og en Anleggsavdeling lagt til et departement som steller med kommunikasjonsspørsmål (den gang Forsvarsdepartementet). Denne enheten blir senere (3.8.1945) etablert som Luftfartsavdelingen i Forsvarsdepartementet.
Når det gjelder organiseringen av driften av luftrutene blir det i innstillingen fra Norges Luftfartsstyre vurdert om driften bør forestås av en statsinstitusjon, et statsselskap eller et privat selskap. Innstillingen konkluderer enstemmig med at den sivile ruteflygning i Norge bør drives av et privat selskap i henhold til St.prp.nr.118 (1950).
Det Norske Luftfartselskap A/S dannet i 1946 under medvirkning fra statens side, jf St.vedtak av 15.2.1946, St.prp.nr.12 (1945-46) og Innst.S.nr.19 (1946). Aksjekapitalen ble satt til kr. 25.250.000 hvorav statens andel var kr. 5.000.000 eller ikke fullt 20%. Staten ble representert i styret ved 2 av 5 medlemmer og i representantskapet med 6 av 15 medlemmer.
Kilder: St.prp.nr.12 1945-46 "Om medvirkning til dannelse av et nasjonalt luftfartsselskap til drift av luftruter"; basert på Innstilling fra Norges Luftfartsstyre om framtidig ordning av sivil norsk luftfart
01.01.1950* Horisontal – og vertikal flytting
Etter flere år med underskudd ble selskapet konsolidert med ny aksjekapital på kr. 30.000.000 fordelt med 50% på staten og 50% på de private og med likt antall representanter i styret; se St.prp.nr.118, 1950. I 1951 ble for øvrig DNL sammen med sin svenske motpart AB Aeorotransport (stiftet27.3.1924) og Det Danske Luftfartselskap (startet 1918, konstituert 19.3.1920) enig om å la sine luftfartsvirksomheter drives gjennom et konsortium - Scandinavian Airlines System (SAS) med innbyrdes eierforhold DNL 2/7, DDL 2/7 og ABA 3/7.
01.05.1996 Navneendring
Staten ved Samferdselsdepartementet eier fremdeles 50% av aksjene og oppnevner halvparten av styremedlemmene.
01.06.2001* Horisontal – og vertikal flytting
- Saksnummer Stortinget sakid=(22178)
SAS-Konsortiet var inntil juni 2001 eid av de tre morselskapene SAS Norge ASA (2/7), SAS Danmark A/S (2/7) og SAS Sverige AB (3/7). Morselskapene var børsnotert i henholdsvis Oslo, København og Stockholm. Halvparten av aksjene i hvert av morselskapene var i den respektive stats eie, mens den andre halvparten var eid av private interesser. I 2001 ble denne eierstrukturen i SAS endret gjennom etablering av ett felles eierselskap og innføring av én aksjeklasse i selskapet, jf. St. prp. nr. 72 (2000-01) Endring av aksjestrukturen i SAS (https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/stprp-nr-72-2000-2001-/id204677/) og Innst. S. nr. 287 (2000-01) (https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Publikasjoner/Innstillinger/Stortinget/2000-2001/inns-200001-287/).
Omstruktureringen ble gjennomført ved at alle eierne i de tre morselskapene fikk tilbud om å bytte sine aksjer i tilsvarende antall aksjer i et nytt børsnotert holdingselskap; SAS AB. Etter gjennomføringen av transaksjonen eier den danske, norske og svenske staten respektive 14,3 pst., 14,3 pst. og 21,4 pst. av aksjene i SAS AB. De øvrige 50 pst. av aksjene eies av private interesser. Selskapet er børsnotert i Oslo, København og Stockholm. Det nye holdingselskapet har som viktigste oppgave å eie og forvalte samtlige aksjer i morselskapene. SAS’ virksomhet skal først og fremst drives gjennom konsortiet, som fortsatt eies av de tre morselskapene.
01.06.2001* Nedlagt med utskriving
Statens eierandel er redusert til 14,3%, og selskapet skrives dermed ut av databasen.
Merk
* = Dato merket med asterisk (*), betyr at tidspunkt ikke er bekreftet.