FORVALTNINGSDATABASEN

Flytoget AS

Denne siden og de ulike fanene under viser informasjon om denne enheten og data tilknyttet denne enheten fra Forvaltningsdatabasen. Forvaltningsdatabasen er en grundig og detaljert kartlegging av organisering og endring av den norske statsforvaltningen fra 1947 - d.d. Fanen "Lenker" inneholder eventuelle lenker til eksterne ressurser.

Denne siden viser endringshistorien til denne enheten.

01.01.2003 Nyinnskrevet

Navn: Flytoget AS
Kort navn: Flytoget AS
Tilknytningsform: Heleide statsaksjeselskap
Administrativt nivå: Høyeste nivå
COFOG: 04 Næringsøkonomiske formål
Type enhet: Nasjonal organisasjon
Lokalisering: 301 Oslo
Saksgang og dokumenter for denne endringen:
Relasjoner:

Da Stortinget 8. oktober 1992 landet på Gardermoen som stedet for ny hovedflyplass, ble det samtidig vedtatt at tog skulle være det viktigste transportmiddelet.

24. november 1992 ble NSB Gardermobanen AS stiftet for å bygge den nye jernbanestrekningen. Selskapet ble gitt i oppdrag å bygge en dobbeltsporet høyhastighetsbane - den første i sitt slag i Norge - mellom Oslo og hovedflyplassen og derfra videre til Eidsvoll.

1. oktober 1996 vedtok Stortinget at NSB Gardermobanen AS også skal stå for driften av den nye banen. 8. oktober 1998 åpnet Gardermobanen som planlagt på banestrekningen nordover fra Lillestrøm, men Flytoget måtte kjøre utenom Romeriksporten.
22. august 1999 ble Romeriksporten åpnet og Flytoget kom i full service.

Regjeringen la i april 2000 fram sitt forslag til gjeldsstruktur, organisering og eierskap for NSB Gardermobanen AS. Det skjedde blant annet på bakgrunn av en omfattende evaluering av hele Gardermoprosjektet i regi av det offentlig oppnevnte Mydske-utvalget.

I juni 2000 behandlet Stortinget Regjeringens forslag, og vedtok blant annet:

Flytoget etableres med verdi på anvendt kapital tilsvarende 1 714 mill. kr., hvorav 670 mill. kr. egenkapital.
NSB Gardermobanen AS' infrastruktur overføres til Jernbaneverket.
En kjørevegsavgift innføres for å dekke drift og vedlikehold av banen.
En egen avtale mellom Flytoget og Jernbaneverket skal sikre at banen holder en høy standard.
"Flytoget AS organiseres som et datterselskap 100 pst. eid av NSB BA med en stor grad av frihet og selvstendighet i tråd med det som er skissert i Innst. S. nr 237 (1999-2000). Organiseringen vurderes på nytt om to år."

Med virkning fra 1. januar 2001 skiftet selskapet navn fra NSB Gardermobanen AS til Flytoget AS. Med overføringen av infrastrukturen til Jernbaneverket var utviklingen fra et utbyggings- til et trafikkselskap fullført.

Fra 1. januar 2003 ble Flytoget AS skillt ut fra NSB–konsernet, og at det statlige eierskapet i selskapet lagt direkte under Samferdselsdepartementet.

Internett: www.flytoget.no

01.06.2004 Horisontal flytting

(Enheten har endret overordnet.)

Er f.o.m. juni 2004 et selvstendig selskap direkte underlagt Nærings- og handelsdepartementet.

01.01.2014 Endring av overordnet

(Enheten får ny overordnet fordi den forrige overordnede ble nedlagt på samme tidspunkt.)

Merk

* = Dato merket med asterisk (*), betyr at tidspunkt ikke er bekreftet.

Vis alle endringer av overordnet.